Dtsch Med Wochenschr 1960; 85(21): 923-926
DOI: 10.1055/s-0028-1112522
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Zur operativen Behandlung des Lähmungshackenhohlfußes1

Operative treatment of the paralytic calcaneal talipes cavusWolfgang Marquardt
  • Orthopädischen Klinik „Paulinenhilfe” Stuttgart (Leitender Arzt: Dozent Dr. med. habil. W. Marquardt)
1 Herrn Professor Dr. Karl Bragard zum 70. Geburtstag gewidmet.
Further Information

Publication History

Publication Date:
17 April 2009 (online)

Zusammenfassung

Es werden die wichtigsten Operationsverfahren zur Behandlung des Lähmungshackenhohlfußes beschrieben. Das von Bragard geübte Verfahren der vorderen Anschlagsperre durch eine antekurvierte supramalleoläre Osteotomie wird demonstriert. Die mechanischen Forderungen an die Rekonstruktion des Lähmungshackenhohlfußes werden geschildert. Ein neues Verfahren zur Rekonstruktion, das die Fußhöhe weitgehend erhält, die hintere Hebellänge des Fußes in ein optimales Verhältnis zur vorderen Hebellänge bringt und damit die Voraussetzung zu einer wirkungsvollen Verpflanzung funktionstüchtiger Muskeln auf das Fersenbein abgibt, wird mitgeteilt.

Summary

The most important surgical methods are discussed for the treatment of the paralytic calcaneal talipes cavus. The procedure of Braggard is demonstrated which effects the blockade of the anterior strike against the opposite area by supra malleolar osteotomy. The mechanical demands on the reconstruction are described. A new method of reconstruction is reported which preserves the height of the foot considerably and accomplishes to bring the rear length of the foot lever in an optimal proportion to the anterior lenght of the foot lever. This procedure represents the prerequisite of an effective transplantation of functioning muscles to the os calcaneum.

Resumen

Sobre el tratamiento operatorio del pie cóncavo calcáneo debido a parálisis

Se describen los procedimientos operatorios más importantes para tratar el pie cóncavo calcáneo debido a parálisis, atendiendo en particular al procedimiento, practicado por Bragard, de la barrera de tope anterior por osteotomía supramaleolar antecurvada. Se destacan las condiciones mecánicas que debe reunir la reconstrucción del pie cóncavo calcáneo debido a parálisis y se comunica un procedimiento nuevo para la reconstrucción, que mantiene ampliamente la altura del pie, ajustando la longitud de la palanca posterior del pie a una relación óptima respecto de la anterior y cumpliendo así el requisito para una transplantación eficaz al calcáneo de músculos dotados con capacidad funcional.

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