Dtsch Med Wochenschr 1971; 96(14): 581-584
DOI: 10.1055/s-0028-1108295
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Glucosenachweis im Urin als Screening-Test für Harnweginfektionen

Urinary glucose estimation as as screening test for urinary tract infectionsS. Granitzka, H. A. Hirsch
  • Universitäts-Frauenklinik Frankfurt/M. (Direktor: Prof. Dr. H. Schmidt-Mathiessen) und Universitäts-Frauenklinik Basel (Direktor: Prof. Dr. O. Käser)
Further Information

Publication History

Publication Date:
17 April 2009 (online)

Zusammenfassung

Bei 286 stationär behandelten Frauen wurde der Glucosetest als Teststreifenmethode zur Erfassung von Bakteriurien geprüft. Dabei wurden 91,3% der Bakteriurien erfaßt. Der Anteil der falsch-positiven Tests betrug 8,2%. Bei der Analyse der Ursachen für die Versager des Tests konnten keine gemeinsamen Faktoren gefunden werden. Nach sechs- bis achtstündiger Aufbewahrung des Urins im Kühlschrank ergab der Glucosetest nur in einer von 285 Zweituntersuchungen ein eindeutig abweichendes Ergebnis. Die Ablesung des Tests nach 6–12 Minuten stimmte nur in zwei von 286 Fällen nicht überein. Die Bewertung des Tests hängt wesentlich davon ab, ob die Ergebnisse nur mit der Keimzahl der Urinproben korreliert werden oder mit der bakteriologischen Diagnose, die außer der Keimzahl noch andere Kriterien einer Harnweginfektion berücksichtigt. Der Glucosetest ist ein relativ empfindlicher und zuverlässiger Suchtest für Harnweginfektionen. Freilich ist der Aufwand relativ groß wegen der unumgänglichen Vorschriften für die Uringewinnung: Nüchternurin, Morgenurin sowie zuvor sechsstündige Nahrungs- und Flüssigkeitskarenz.

Summary

A highly sensitive »test-strip« for detecting minute quantities of urinary glucose was investigated as a screening test for bacteriuria in 286 female in-patients. Most urinary bacteria metabolize the small quantities of glucose normally present in urine. Therefore a negative result on the glucose test-strip indicates the presence of bacteriuria. The detection rate was 91.3% and the proportion of false positives was 8.2%. Analysis of the causes of failure did not give any common factor. After storing the urine 6–8 hours in a refrigerator the glucose test gave an undoubtedly different result in only one of 285 repeat investigations. Disagreement of results occurred in only two of 286 cases when the test was read at 6 and again at 12 minutes. The results correlated better with the bacteriological diagnosis which takes several factors into account than with the colony count of the sample. The glucose test is a relatively sensitive and reliable screening test for urinary tract infections. However the work involved is relatively large because of the inevitable conditions required for obtaining the urine which must be a clean mid-stream early morning specimen voided after six hours of food and water starvation.

Resumen

La comprobación de glucosa en la orina como prueba selectiva (screening-test) de las infecciones de las vías urinarias

En 286 mujeres hospitalizadas se ensayó el test de la glucosa, como método con una tira, para la detección de bacteriurias, detectándose así el 91,3% de las bacteriurias. La fracción de pruebas positivas falsas fue del 8,2%. Al analizarse las causas de tal fracaso no pudieron encontrarse factores comunes. Después de guardar la orina en un frigorífico durante seis a ocho horas, sólo dió la prueba de la glucosa un resultado claramente discordante en uno de 285 segundos análisis. La lectura de la prueba a los 6–12.minutos no concordó sólo en dos de 286 casos. La valoración de la prueba depende esencialmente de si los resultados se correlacionan únicamente con el número de gérmenes de las pruebas de orina, o con el diagnóstico bacteriólogico que tiene en cuenta, además del número de gérmenes, aún otros criterios de la infección de las vías urinarias. La prueba de la glucosa es un test de búsqueda relativamente sensible y digno de crédito para las infecciones de las vías urinarias. Los requisitos son, en verdad, relativamente grandes debido a las ineludibles prescripciones para la obtención de la orina: orina en ayunas, matutina, así como carencia de alimentos y líquidos desde 6 horas antes.

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