Dtsch Med Wochenschr 1968; 93(8): 335-344
DOI: 10.1055/s-0028-1105064
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Frühkindlicher Stridor und Dysphagie*

Erfahrungen bei der chirurgischen Behandlung von AortenbogenanomalienStridor and dysphagia in infants and young children: results of surgical treatment of anomalies of the aortic archP. Schmidt-Habelmann, W. Klinner, H. Meisner, F. Sebening, E. Struck
  • Chirurgische Universitätsklinik München (Direktor: Prof. Dr. Dr. h. c. R. Zenker)
* Professor Dr. Zenker zum 65. Geburtstag.
Further Information

Publication History

Publication Date:
16 April 2009 (online)

Zusammenfassung

Bei sieben Kindern zwischen sechs Monaten und zwei Jahren wurden seit 1961 Aortenbogenanomalien erfolgreich korrigiert. Fünfmal gelang es, Aortendoppelbögen zu unterbrechen, zweimal, einen sogenannten vaskulären Ring. Die Leitsymptome des Krankheitsbildes sind Stridor und Dysphagie. Eine Kontrastdarstellung des Ösophagus allein kann die Diagnose klären. Die Angiographie der Aorta differenziert präoperativ einzelne für die Operation wichtige Gefäßabschnitte. Die Diskussion der Operationsmethoden, deren Ziel die Unterbrechung arterieller Ringbildungen ist, berücksichtigt die klinisch bedeutsamen Varianten supraaortischer Anomalien.

Summary

Since 1961 seven children, aged between six months and two years, were successfully operated on for anomalies of aortic arch. In five, a double aortic arch was interrupted, in two a vascular ring was resected. Cardinal symptoms in all cases were stridor and dysphagia. Usually the instillation of contrast medium into the oesophagus is enough to make the diagnosis: aortography preoperatively will visualize individual vessels of surgical importance. Important clinical variants of supra-aortic anomalies are discussed.

Resumen

Estridor y disfagia en la niñez

Desde 1961 se corrigieron satisfactoriamente las anomalías de la aorta en 7 niños de edades comprendidas entre 6 meses y 2 años. En 5 casos se consiguió cortar el doble cayado aórtico y en 2 casos el llamado anillo vascular. Los síntomas guía (Leitsymptome) del cuadro clínico son el estridor y la disfagia. Con sólo la exposición de contraste se puede aclarar el diagnóstico. La angiografía de la aorta diferencia quirúrgicamente algunos segmentos vasculares importantes para la operación. La discusión de los métodos quirúrgicos, cuyo objetivo es la supresión de las formaciones anulares arteriales, tiene en cuenta las variaciones, de importancia clínica, de las anomalías supraaórticas.

    >