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DOI: 10.1055/s-0028-1096595
Früh- und Spätergebnisse nach verschiedenen Operationsverfahren bei Pulmonalstenose mit intaktem Ventrikelseptum
Early and Late Results after Surgical Treatment for Pulmonic Stenosis with Intact Ventricular SeptumPublication History
Publication Date:
11 December 2008 (online)
Zusammenfassung
Von 1958 bis 1975 wurden 309 Patienten mit Pulmonalstenose (PSt) operiert. In 81,5 % der Fälle handelte es sich um eine valvuläre, in 9,1 % um eine infundibuläre PSt, in 9,4 % um eine Kombination beider Formen. Die Brock'sche Sprengung kam in 33 Fällen, in erster Linie bei Säuglingen und Kleinkindern, zur Anwendung. In 130 Fällen wurde eine transarterielle Valvulotomie in Einflußsperre vorgenommen, 146 Patienten wurden mit Hilfe der extra-korporalen Zirkulation operiert. Die Frühletalität betrug 3,9 %. Das hämodynamische Frühergebnis war bei den drei Methoden nahezu gleich, während hinsichtlich der Langzeitergebnisse eine Überlegenheit der offenen Techniken zu erkennen war. Patienten jenseits des 20. Lebensjahres zeigten weniger befriedigende Ergebnisse. Bei 10 Patienten (3,4 %) bestand eine operationswürdige Reststenose, vor allem aufgrund einer nicht rückbildungsfähigen Infundibulumhypertrophie sowie erheblich verdickter (dysplastischer) Klappentaschen. Anhand der Ergebnisse werden die Indikationen für die einzelnen Methoden diskutiert.
Summary
From 1958 to 1975, 309 pts. were operated on for pulmonic stenosis (PSt) with intact ventricular septum. The lesion was of the isolated valvular type in 81,5 %, of the infundibular type in 9,1 %, and of the combined type in 9,4 %. A closed transventricular valvulotomy (Brock) was performed in 33 cases, primarily in infants. 130 pts. underwent a transarterial valvulotomy in inflow occlusion, and 146 pts. were operated with the aid of extracorporeal circulation. Hospital mortality was 3,9 %. All three operating methods showed almost identical early results, whereas the long-term results indicated a superiority of the open techniques. The results were less satisfying in pts. more than 20 yrs. of age than in younger ones. In 10 cases (3,4 %) follow-up revealed recurrent PSt requiring re-operation, mainly because of persisting infundibular hypertrophy and markedly thickened (dysplastic) valve cusps. – Indications for the different surgical techniques are discussed on the base of the results.
Key-Words:
Pulmonic stenosis - Atrial septal defect - Right ventricular hypertrophy - Right-to-left-shunt