Pneumologie
DOI: 10.1055/a-2529-6367
Originalarbeit

Die Rolle der Atmungstherapeuten im Weaning von der invasiven Beatmung – Eine Tätigkeitsbeschreibung aus einem zertifizierten Weaning-Zentrum

Role of respiratory therapists in weaning patients from invasive mechanical ventilation: a description of their responsibilities from a certified weaning centre
1   Universitäres Zentrum für akutes Lungenversagen (ARDS) und Beatmungsentwöhnung (Weaning), Thoraxklinik-Heidelberg gGmbH, Heidelberg, Deutschland (Ringgold ID: RIN14996)
,
Gabriele Iberl
1   Universitäres Zentrum für akutes Lungenversagen (ARDS) und Beatmungsentwöhnung (Weaning), Thoraxklinik-Heidelberg gGmbH, Heidelberg, Deutschland (Ringgold ID: RIN14996)
,
Nicole Kraus
1   Universitäres Zentrum für akutes Lungenversagen (ARDS) und Beatmungsentwöhnung (Weaning), Thoraxklinik-Heidelberg gGmbH, Heidelberg, Deutschland (Ringgold ID: RIN14996)
,
Cornelia Weißmann
1   Universitäres Zentrum für akutes Lungenversagen (ARDS) und Beatmungsentwöhnung (Weaning), Thoraxklinik-Heidelberg gGmbH, Heidelberg, Deutschland (Ringgold ID: RIN14996)
,
Florian Bornitz
2   Abteilung für Pneumologie und Intensivmedizin, Asklepios Klinik Barmbek, Hamburg, Deutschland (Ringgold ID: RIN38169)
,
1   Universitäres Zentrum für akutes Lungenversagen (ARDS) und Beatmungsentwöhnung (Weaning), Thoraxklinik-Heidelberg gGmbH, Heidelberg, Deutschland (Ringgold ID: RIN14996)
,
Lars Reinhardt
1   Universitäres Zentrum für akutes Lungenversagen (ARDS) und Beatmungsentwöhnung (Weaning), Thoraxklinik-Heidelberg gGmbH, Heidelberg, Deutschland (Ringgold ID: RIN14996)
,
Felix Herth
3   Pneumologie und Beatmungsmedizin, Thoraxklinik-Heidelberg gGmbH, Heidelberg, Deutschland (Ringgold ID: RIN14996)
,
Julia Michels
3   Pneumologie und Beatmungsmedizin, Thoraxklinik-Heidelberg gGmbH, Heidelberg, Deutschland (Ringgold ID: RIN14996)
,
3   Pneumologie und Beatmungsmedizin, Thoraxklinik-Heidelberg gGmbH, Heidelberg, Deutschland (Ringgold ID: RIN14996)
› Institutsangaben

Zusammenfassung

Atmungstherapeuten DGP werden seit 2005 über eine berufsbegleitende Weiterbildung der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin e.V. (DGP) ausgebildet. Ein Schwerpunkt der Weiterbildung sind Interventionen im Rahmen der Entwöhnung von der invasiven Beatmung. In der Thoraxklinik Heidelberg sind „Atmungstherapeuten DGP“ seit über 10 Jahren integraler Bestandteil des therapeutischen Teams. Der vorliegende Beitrag beschreibt die Aufgaben und Tätigkeitsbereiche der Atmungstherapeuten in der Thoraxklinik Heidelberg im Rahmen der Beatmungsentwöhnung. Hierbei werden die akute Behandlungsphase der invasiv beatmeten Patienten auf der Akutintensivstation und die Phase des prolongierten Weanings auf der pneumologischen Intensivstation in einem chronologischen Ablauf dargestellt. Die jeweiligen therapeutischen Schwerpunkte werden aufgezeigt und beschrieben.

Abstract

Respiratory therapists have been trained by the German Respiratory Society (DGP) since 2005. Respiratory therapeutic interventions related to weaning patients from invasive mechanical ventilation are a major focus. Respiratory therapists have been an integral part of the therapeutic team at the Thorax Clinic Heidelberg for more than 10 years. This article describes their tasks and responsibilities in the context of weaning from invasive mechanical ventilation. The acute treatment phase of invasively ventilated patients in the acute intensive care unit and the prolonged weaning phase in the pneumological intensive care unit are presented in chronological order. The therapeutic focus of each phase is presented and described.



Publikationsverlauf

Eingereicht: 16. September 2024

Angenommen nach Revision: 27. Januar 2025

Artikel online veröffentlicht:
25. Februar 2025

© 2025. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Schönhofer B, Geiseler J, Dellweg D. et al. Prolongiertes Weaning: S2k-Leitlinie herausgegeben von der deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin e.V.. Pneumologie 2019; 73: 723-814
  • 2 Bornitz F, Ewert R, Knaak C. et al. Weaning from invasive ventilation in specialist centers following primary weaning failure. Dtsch Arztebl Int 2020; 117: 205-210
  • 3 Michels JD, Trudzinski FC, Bornitz F. et al. Costs of weaning failure: a prospective, multicentre, controlled, non-randomised, interventional study on economic implications for the german health care system. Respiration 2023; 102: 813-820
  • 4 Boles JM, Bion J, Connors A. et al. Weaning from mechanical ventilation. Eur Respir J 2007; 29: 1033-1056
  • 5 Neetz B, Herth FJF, Müller MM. Behandlungsempfehlungen zur Beatmung von COVID‑19-Patienten. Gefässchirurgie 2020; 25: 408-416
  • 6 Goligher EC, Costa ELV, Yarnell CJ. et al. Effect of lowering Vt on mortality in acute respiratory distress syndrome varies with respiratory system elastance. Am J Respir Crit Care Med 2021; 203: 1378-1385
  • 7 Katzenschlager S, Simon CM, Rehn P. et al. Time-controlled adaptive ventilation in patients with ARDS-lack of protocol adherence: a systematic review. Crit Care 2023; 27: 57
  • 8 Goligher EC, Jonkman AH, Dianti J. et al. Clinical strategies for implementing lung and diaphragm-protective ventilation: avoiding insufficient and excessive effort. Intensive Care Med 2020; 46: 2314-2326
  • 9 Le Marec J, Hajage D, Decavèle M. et al. High airway occlusion pressure is associated with dyspnea and increased mortality in critically ill mechanically ventilated patients. Am J Respir Crit Care Med 2024; 210: 201-210
  • 10 Kassis EB, Beitler JR, Talmor D. Lung-protective sedation: moving toward a new paradigm of precision sedation. Intensive Care Med 2023; 49: 91-94
  • 11 Neetz B, Flohr T, Herth FJF. et al. „Patient self-inflicted lung injury“ (P-SILI): Von der Pathophysiologie zur klinischen Evaluation mit differenziertem Management. Med Klin Intensivmed Notfmed 2021; 116: 614-623
  • 12 O’Donnell DE. COPD exacerbations – 3: Pathophysiology. Thorax 2006; 61: 354-361
  • 13 Aerts JG, Van Den Berg B, Lourens MS. et al. Expiratory flow-volume curves in mechanically ventilated patients with chronic obstructive pulmonary disease. Acta Anaesthesiol Scand 1999; 43: 322-327
  • 14 Laghi F, Cattapan SE, Jubran A. et al. Is weaning failure caused by low-frequency fatigue of the diaphragm?. Am J Respir Crit Care Med 2003; 167: 120-127
  • 15 Sklar MC, Burns K, Rittayamai N. et al. Effort to breathe with various spontaneous breathing trial techniques. A physiologic meta-analysis. Am J Respir Crit Care Med 2017; 195: 1477-1485
  • 16 Perren A, Brochard L. The importance of timing for the spontaneous breathing trial. Ann Transl Med 2019; 7 (Suppl. 6) S210
  • 17 Tobin MJ. Why physiology is critical to the practice of medicine. Clinics in Chest Medicine 2019; 40: 243-257
  • 18 Puntillo KA, Arai S, Cohen NH. et al. Symptoms experienced by intensive care unit patients at high risk of dying. Crit Care Med 2010; 38: 2155-2160
  • 19 Demoule A, Hajage D, Messika J. et al. Prevalence, intensity, and clinical impact of dyspnea in critically ill patients receiving invasive ventilation. Am J Respir Crit Care Med 2022; 205: 917-926
  • 20 Decavèle M, Rozenberg E, Niérat MC. et al. Respiratory distress observation scales to predict weaning outcome. Crit Care 2022; 26: 162
  • 21 Deutsche Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DGAI). S3-Leitlinie Lagerungstherapie und Mobilisation von kritisch Erkrankten auf Intensivstationen. Zugriff am 05. Januar 2024 unter: https://register.awmf.org/de/leitlinien/detail/001-015
  • 22 den Oever HLA, Kök M, Oosterwegel A. et al. Feasibility of critical care ergometry: Exercise data of patients on mechanical ventilation analyzed as nine-panel plots. Physiological Reports 2022; 10: e15213
  • 23 Silva JR, Reboredo MM, Bergamini BC. et al. Impact of early passive exercise with cycle ergometer on ventilator interaction. Respir Care 2020; 65: 1547-1554
  • 24 Chen YH, Lin HL, Hsiao HF. et al. Effects of an additional pressure support level on exercise duration in patients on prolonged mechanical ventilation. J Formos Med Assoc 2015; 114: 1204-1210
  • 25 Tanaka A, Shimomura Y, Uchiyama A. et al. Time definition of reintubation most relevant to patient outcomes in critically ill patients: a multicenter cohort study. Crit Care 2023; 27: 378
  • 26 Fan E, Zakhary B, Amaral A. et al. Liberation from mechanical ventilation in critically ill adults. An official ATS/ACCP clinical practice guideline. Annals ATS 2017; 14: 441-443
  • 27 Deutsche Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin. S2k-Leitlinie Nichtinvasive Beatmung als Therapie der akuten respiratorischen Insuffizienz 2023. Zugriff am 08. Januar 2024 unter: https://register.awmf.org/de/leitlinien/detail/020-004
  • 28 Windisch W, Dellweg D, Geiseler J. et al. Prolonged weaning from mechanical ventilation. Dtsch Arztebl Int 2020; 117: 197-204
  • 29 Trudzinski FC, Neetz B, Bornitz F. et al. Risk factors for prolonged mechanical ventilation and weaning failure: a systematic review. Respiration 2022; 101: 959-969
  • 30 Epstein SK. How often does patient-ventilator asynchrony occur and what are the consequences?. Respir Care 2011; 56: 25-38
  • 31 Sadek SH, El-Kholy MM, Abdulmoez MS. et al. Patient-ventilator asynchrony as a predictor of weaning failure in mechanically ventilated COPD patients. Egypt J Bronchol 2021; 15: 30
  • 32 Oliveira ACO, Lorena DM, Gomes LC. et al. Effects of manual chest compression on expiratory flow bias during the positive end-expiratory pressure-zero end-expiratory pressure maneuver in patients on mechanical ventilation. J Bras Pneumol 2019; 45: e20180058
  • 33 Jubran A, Lawm G, Kelly J. et al. Depressive disorders during weaning from prolonged mechanical ventilation. Intensive Care Med 2010; 36: 828-835
  • 34 Tate JA, Devito Dabbs A, Hoffman LA. et al. Anxiety and agitation in mechanically ventilated patients. Qual Health Res 2012; 22: 157-173
  • 35 Schellenberg MD, Imach S, Iberl G. et al. Clinical characterization and possible pathophysiological causes of the Deventilation Syndrome in COPD. Sci Rep 2022; 12: 1099
  • 36 Schönhofer B, Mang H, Köhler D. Entwöhnung vom Respirator nach Langzeitbeatmung – Das Konzept eines regionalen Entwöhnungszentrums. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 1995; 30: 403-411
  • 37 Hernandez G, Pedrosa A, Ortiz R. et al. The effects of increasing effective airway diameter on weaning from mechanical ventilation in tracheostomized patients: a randomized controlled trial. Intensive Care Med 2013; 39: 1063-1070
  • 38 Ceron C, Otto D, Signorini AV. et al. The effect of speaking valves on ICU mobility of individuals with tracheostomy. Respir Care 2020; 65: 144-149
  • 39 O’Connor LR, Morris NR, Paratz J. Physiological and clinical outcomes associated with use of one-way speaking valves on tracheostomised patients: A systematic review. Heart Lung 2019; 48: 356-364
  • 40 Lian S, Teng L, Mao Z. et al. Clinical utility and future direction of speaking valve: A review. Front Surg 2022; 9: 913147
  • 41 Chao W, You-Qin M, Hong C. et al. Effect of capsaicin atomization on cough and swallowing function in patients with hemorrhagic stroke: a randomized controlled trial. J Speech Lang Hear Res 2023; 66: 503-512
  • 42 Iberl G, Müller M, Herth F. et al. Die Relevanz der Anlagetechnik des Tracheostomas im Weaning – Eine Betrachtung aus atmungstherapeutischer Sicht. 22. Kongress der Deutschen Interdisziplinären Vereinigung für Intensiv- und Notfallmedizin e.V.. Berlin: DIVI 22 Abstractbuch; 2022