Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin 2020; 30(05): 307-314
DOI: 10.1055/a-1116-2480
Originalarbeit

Untersuchung von Aktivierungsmustern posturaler Muskulatur durch Fazilitation über die Hände „Hands Induced Posture“ (HIP) mittels O-EMG- Teil 1: Prüfung der Reliabilitätswerte der Versuchsanordnung

Investigation of Activation Patterns of Postural Musculature by Facilitation Via the Hands “Hands Induced Posture” (HIP) using Surface EMG Part 1: Examination of Reliability of the Test Arrangement
Stefanie Best
1   Department of Physiotherapy, School of Medicine, Jena University Hospital
,
Christoph Anders
2   Clinic for Trauma, Hand and Reconstructive Surgery, Division of Motor Research, Pathophysiology and Biomechanics, Jena
,
Norman Best
3   Institut für Physiotherapie, Universitätsklinikum Jena, Jena
4   Institut für Physiotherapie, Universitätsklinikum Jena, Posture and Motion Group, Jena
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Hintergrund Für die Fazilitation der Rumpfmuskulatur über die Hände (engl.: hands induced posture, HIP) liegt noch kein Wirkungsnachweis vor. Dieser soll nun erbracht werden. Zuvor sind Untersuchungen zur Reliabilität notwendig.

Methoden Mittels Oberflächen-Elektromyografie (O-EMG) wurden 15 Muskelpaare auf ihre Aktivierung bei gesunden Erwachsenen geprüft. Initial erfolgte die Berechnung der Intraklassenkorrelationskoeffizienten für Ausgangsstellung und Übphase.

Ergebnisse 2 Muskeln zeigen für die Ausgangsstellung keine akzeptablen ICC-Werte. Für alle anderen konnten beachtliche bzw. fast vollkommene Wiederholbarkeit nachgewiesen werden. Alle OEMG-Ableitungen während der Übphase zeigten Korrelationswerte > 0,6, die meisten >0,8.

Diskussion Die OEMG-Ableitung im Rahmen der „HIP“ eignet sich für den Wirkungsnachweis, ähnlich wie bei anderen OEMG-Untersuchungen. Die Ableitung in der Ausgangsstellung zeigte sich für 2 Muskeln nur eingeschränkt wiederholbar. Möglicherweise ist die Diskrepanz durch einen Fazilitations- oder Ermüdungsvorgang während der Messung oder eine inkonstante Beanspruchung dieser Muskeln beim Stehen zu erklären.

Schlussfolgerung Weitere Untersuchungen zur klinischen Anwendung können mittels OEMG erfolgen.

Abstract

Background There is no proof of efficacy for the facilitation of trunk muscles via the Hands Induced Posture (HIP). This should now be provided. Prior to this, studies on reliability are necessary.

Methods Using surface EMG, 15 muscle pairs were tested for activation in healthy adults. Initially, the intra-class correlation coefficients for initial position and exercise phase were calculated.

Results Two muscles did not show acceptable ICC values in the initial position. For all others considerable or almost perfect repeatability could be demonstrated. All EMG recordings during the exercise phase showed values > 0,6, most > 0,8.

Discussion The OEMG derivation in the context of “HIP” is suitable for the proof of effectiveness, similar to other OEMG investigations. During the starting position two muscles showed limited repeatability of their EMG values. This may be explained by facilitation or fatigue process during measurement or by the non-constant strain on these muscles when standing.

Conclusion Further examinations for clinical use can be performed using OEMG.



Publication History

Received: 03 February 2020

Accepted: 06 February 2020

Article published online:
25 February 2020

© 2020. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Best N, Schildt-Rudloff K, Strohbach D. et al. Krankengymnastische Haltungskorrektur mittels Fazilitation über die Hände „Hands Induced Posture“ (HIP) – eine Einführung. Phys Med Rehab Kuror 2019; 29: 94-98. DOI: 10.1055/a-0713-0750.
  • 2 Landis JR, Koch GG. The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics 1977; 33: 159-174
  • 3 Kollmitzer J, Ebenbichler GR, Kopf A. Reliability of surface electromyographic measurements. Clin Neurophysiol 1999; 110: 725-734. doi:Doi 10.1016/S1388-2457(98)00050-9
  • 4 Danneels LA, Cagnie BJ, Cools AM. et al. Intra-operator and inter-operator reliability of surface electromyography in the clinical evaluation of back muscles. Man Ther 2001; 6: 145-153. DOI: 10.1054/math.2001.0396.
  • 5 Auchincloss CC, McLean L. The reliability of surface EMG recorded from the pelvic floor muscles. J Neurosci Methods 2009; 182: 85-96. doi:10.1016/j.jneumeth.2009.05.027
  • 6 Barbero M, Gatti R, Lo Conte L. et al. Reliability of surface EMG matrix in locating the innervation zone of upper trapezius muscle. J Electromyogr Kinesiol 2011; 21: 827-833. DOI: 10.1016/j.jelekin.2011.05.013.
  • 7 Hashemi Oskouei A, Paulin MG, Carman AB. Intra-session and inter-day reliability of forearm surface EMG during varying hand grip forces. J Electromyogr Kinesiol 2013; 23: 216-222. doi:10.1016/j.jelekin.2012.08.011
  • 8 Lee J, Jung MY, Kim SH. Reliability of spike and turn variables of surface EMG during isometric voluntary contractions of the biceps brachii muscle. J Electromyogr Kinesiol 2011; 21: 119-127 doi:10.1016/j.jelekin.2010.08.008
  • 9 SENIAM-Projekt. In: http://www.seniam.org/; 2020
  • 10 Anders C, Schumann NP, Scholle HC. et al. Quantification of Artifacts in the Surface-Emg - Validation of the Lower Frequency Border in Clinical Research. Eeg-Emg-Z Elek Elekt 1991; 22: 40-44
  • 11 DGAUM GfA. Oberflächen-Elektromyographie in der Arbeitsmedizin. Arbeitsphysiologie und Arbeitswissenschaft. In 2013;
  • 12 Cram JR, Kasman GS, Holtz J. Introduction to surface electromyography. Gaithersburg, Md.: Aspen Publishers; 1998
  • 13 De Luca C. Towards understanding the EMG signal. Baltimore: The Williams & Wilkins Company; 1978
  • 14 Konrad P. EMG-FIBEL – Eine praxisorientierte Einführung in die kinesiologische Elektromyographie: Velamed. 2011
  • 15 Myers TW. Anatomy Trains: Myofasziale Leitbahnen (für Manual- und Bewegungstherapeuten). 3rd. Aufl Edinburgh: Urban & Fischer Verlag/Elsevier GmbH; 2015
  • 16 Paoletti S. Faszien – Anatomie, Strukturen, Techniken, Spezielle Osteopathie. 2. Aufl Urban & Fischer Verlag/Elsevier GmbH; 2011
  • 17 Sachse J, Harke G, Linz W. Extremitätengelenke. München: Elsevier Verlag; 2012
  • 18 Schildt-Rudloff KS, Jochen Harke. Gabriele Wirbelsäule: Manuelle Untersuchung und Mobilisationsbehandlung für Ärzte und Physiotherapeuten. Urban & Fischer Verlag/Elsevier GmbH; 2016
  • 19 Janda V, Smolenski U, Buchmann J. et al. Janda Manuelle Muskelfunktionsdiagnostik – Theorie und Praxis. Urban & Fischer Verlag/Elsevier GmbH; 2016
  • 20 Shrout PE, Fleiss JL. Intraclass correlations: uses in assessing rater reliability. Psychol Bull 1979; 86: 420-428. doi:10.1037//0033-2909.86.2.420
  • 21 Lynch P, Bakal DA, Whitelaw W. et al. Chest muscle activity and panic anxiety: a preliminary investigation. Psychosom Med 1991; 53: 80-89. DOI: 10.1097/00006842-199101000-00007.
  • 22 Anders C, Steiniger B. Main force directions of trunk muscles: A pilot study in healthy male subjects. Hum Mov Sci 2018; 60: 214-224 doi:10.1016/j.humov.2018.06.012
  • 23 Carreiro JE. Chapter 2 – The musculoskeletal system. In: Carreiro JE. An Osteopathic Approach to Children. Edinburgh: Churchill Livingstone; 2009: 15-52. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-443-06738-9.00002-2
  • 24 Bakkum BW, Cramer GD. Chapter 4 – Muscles That Influence the Spine. In: Cramer GD, Darby SA. Clinical Anatomy of the Spine, Spinal Cord, and Ans. 3. Saint Louis: Mosby; 2014: 98-134. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-323-07954-9.00004-9
  • 25 Chaitow L. Muscle Energy Techniques. Elsevier; 2013
  • 26 Pfaff G. „Kurzer Fuß nach Janda“– Sensomotorik und 3-D-Wirbelsäulenvermessung – Auswirkung der aktivierten Fußmuskelfunktion auf die Körperhaltung in der lichtoptischen 3-D-Wirbelsäulenvermessung. Orthopädische Praxis 2008; 44: 159-164
  • 27 Rohde J. Die sensomotorische Fazilitation (Kurzfußtechnik) nach Janda. Manuelle Medizin 2012; 50: 183-188. doi:10.1007/s00337-012-0922-7