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DOI: 10.1055/a-1003-0098
Transition bei ADHS
Erwachsenwerden mit ADHSTransition with ADHDPublication History
Publication Date:
21 October 2019 (online)
Zusammenfassung
Der Übergang vom Kindesalter ins Erwachsenenalter stellt die Behandlung persistierender Erkrankungen wie die Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS) vor große Herausforderungen. Während noch 43 % aller Jugendlichen mit ADHS eine medikamentöse Behandlung erhalten, fällt dieser Anteil bei den Anfang zwanzigjährigen Patienten auf unter 20 % ab. Welche Faktoren eine Persistenz der ADHS vorhersagen ist nicht geklärt. Unter den Risikofaktoren finden sich aber neben einer erhöhten Krankheitsschwere auch komorbide Erkrankungen wie eine Depression. Der Artikel widmet sich der Frage nach Faktoren, die eine gelungene Transition begünstigen. Da in die Zeit der Transition die Berufswahl fällt, geht der Artikel der Frage nach, welche Voraussetzungen bei einer Tätigkeit gegeben sein sollten. Bis auf wenige Ausnahmen sind grundsätzlich jedoch alle Berufe für Menschen mit ADHS möglich. Abschließend geht der Artikel auf die Behandlungsmöglichkeiten und die Versorgungssituation für Patienten mit ADHS in Deutschland ein. Die Effektstärken einer medikamentösen Behandlung des ADHS sind hoch, ein Behandlungserfolg ist in den Zulassungsstudien > 60 % der Betroffenen zu erwarten. Eine Verhaltenstherapie (allein oder in Kombination mit Stimulanzien), Stimulanzien und Nichtstimulanzien sind in der Behandlung deutlich wirksamer als Placebo.
Abstract
The transition from childhood to adulthood poses significant challenges for the treatment of persistent diseases such as ADHD. While 43 % of all adolescents with ADHD still receive medication, this proportion drops to less than 20 % among patients in their early twenties. It has not been clarified which factors predict the persistence of ADHD. Among the risk factors, disease severity and comorbidities such as depression have been identified. The present article reviews known factors that favor a successful transition. Since graduation and the choice of profession fall within the critical time of adolescence, the article summarizes prerequisites that should be met in the job. With few exceptions, all professions are possible for people with ADHD. Finally, the present report recapitulates treatment options and the care situation for patients with ADHD in Germany. The effect strengths of drug treatment of ADHD are high. Treatment success is to be expected in > 60 % of the affected patients. Behavioral therapy (alone or in combination with stimulants), stimulants, and non-stimulants are significantly more effective than placebo.
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Literatur
- 1 Lewitan L. Das war meine Rettung. Zeitmagazin 2016: 40
- 2 https://www.adhspedia.de/ wiki/ADHS_und_Beruf
- 3 https://adhs-berufe.de/adhs-berufe-15-typische-berufe-fuer-hyperaktive-adhsler
- 4 Bauschmann M. Berufsberatung bei ADHS. Berliner Psychiatr Tage 2010
- 5 Skrodzki K, Mertens K. Hyperaktivität. Aufmerksamkeitsstörung oder Kreativitätszeichen. Dortmund: Borgmann; 2000
- 6 Rizzo P, Steinhausen H-C, Drechsler R. Selbst- und Fremdwahrnehmung von Beeinträchtigungen exekutiver Funktionen bei Erwachsenen mit ADHS. Zeitschrift für Psychiatr Psychol und Psychother 2012; 60: 131-143
- 7 Pütz D. ADHS und Beruf. http://www.deister-weser-kliniken.de/Portaldata/54/Resources/pdfs/ADHS_Beruf_(2) 2019
- 8 Pütz D. ADHS- Ratgeber für Erwachsene. Göttingen: Hogrefe; 2006
- 9 Gauder M. Wie sag ich’s dem Chef?. https://www.spiegel.de/karriere/arbeiten-mit-psychischer-erkrankung-wie-adhs-oder-depression-a-1008782.html 2015
- 10 Hartmann T. Eine andere Art, die Welt zu sehen: Das Aufmerksamkeits-Defizit-Syndrom. Lübeck: Schmidt-Romhild 2009
- 11 Ebert S. Herzlichen Glückwunsch zu ADHS: 7 Vorteile des Aufmerksamkeitsdefizit-Hyperaktivitätssyndroms. Books on Demand 2013
- 12 Weiss L. ADS im Job. Wie Sie ADS für sich arbeiten lassen können. Moers: Brendow, Joh., & Sohn Verlag; 2009
- 13 Polanczyk G, de Lima MS, Horta BL. et al The worldwide prevalence of ADHD: a systematic review and metaregression analysis. Am J Psychiatry 2007; 164: 942-948
- 14 Bachmann CJ, Philipsen A, Hoffmann F. ADHS in Deutschland: Trends in Diagnose und medikamentöser Therapie. Dtsch Arztebl 2017; 114: 141-148
- 15 Young S, Adamou M, Asherson P. et al Recommendations for the transition of patients with ADHD from child to adult healthcare services: A consensus statement from the UK adult ADHD network. BMC Psychiatry. BMC Psychiatry 2016; 16: 1-10
- 16 Busch MA, Maske UE, Ryl L. et al [Prevalence of depressive symptoms and diagnosed depression among adults in Germany: results of the German Health Interview and Examination Survey for Adults (DEGS1)]. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2013; 56: 733-739
- 17 Jacobi F, Hofler M, Siegert J. et al Twelve-month prevalence, comorbidity and correlates of mental disorders in Germany: the Mental Health Module of the German Health Interview and Examination Survey for Adults (DEGS1-MH). Int J Methods Psychiatr Res 2014; 23: 304-319
- 18 Chen Q, Hartman CA, Haavik J. et al Common psychiatric and metabolic comorbidity of adult attention-deficit/hyperactivity disorder: A population-based cross-sectional study. PLoS One 2018; 13: e0204516
- 19 Caye A, Spadini A V, Karam RG. et al Predictors of persistence of ADHD into adulthood: a systematic review of the literature and meta - analysis. Eur Child Adolesc Psychiatry Berlin: Springer; 2016
- 20 Bourchtein E, Langberg JM, Owens JS. et al Is the Positive Illusory Bias Common in Young Adolescents with ADHD? A Fresh Look at Prevalence and Stability Using Latent Profile and Transition Analyses. J Abnorm Child Psychol 2017; 45: 1063-1075
- 21 Treuer T, Kim Chan KLP, Bung Nyun Kunjithapatham G. et al Lost in transition : A review of the unmet need of patients with attention deficit/hyperactivity disorder transitioning to adulthood. Asia Pacific Psychiatry 2016: 1-9
- 22 Schaefer MRS M, Rawlinson AR. et al Adherence to Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Medication During the Transition to College. J Adolesc Heal Epub 2017 http://dx.doi.org/10.1016/j.jadohealth.2016.12.011
- 23 Moriyama TS, Polanczyk G V, Terzi FS. et al Psychopharmacology and psychotherapy for the treatment of adults with ADHD-a systematic review of available meta-analyses. CNS Spectr 2013; 18: 296-306
- 24 Rosler M, Fischer R, Ammer R. et al A randomised, placebo-controlled, 24-week, study of low-dose extended-release methylphenidate in adults with attention-deficit/hyperactivity disorder. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci 2009; 259: 120-129
- 25 Biederman J, Mick E, Surman C. et al A randomized, 3-phase, 34-week, double-blind, long-term efficacy study of osmotic-release oral system-methylphenidate in adults with attention-deficit/hyperactivity disorder. J Clin Psychopharmacol 2010; 30: 549-553
- 26 Catalá-López F, Hutton B, Nunez-Beltrán A. et al The pharmacological and non-pharmacological treatment of attention deficit hyperactivity disorder in children and adolescents: A systematic review with network meta-analyses of randomised trials. PLoS One 2017; 12: e0180355
- 27 Robb A, Findling RL, Findling RL. Challenges in the transition of care for adolescents with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Postgrad Med 2013; 125: 131-140
- 28 Mohr-Jensen C, Steinhausen H-C. A meta-analysis and systematic review of the risks associated with childhood attention-deficit hyperactivity disorder on long-term outcome of arrests, convictions, and incarcerations. Clin Psychol Rev 2016; 48: 32-42
- 29 Shaw M, Hodgkins P, Caci H. et al A systematic review and analysis of long-term outcomes in attention deficit hyperactivity disorder: effects of treatment and non-treatment. BMC Med 2012; 10: 99
- 30 https://www.bundesaerztekammer.de/fileadmin/user_upload/downloads/pdf-Ordner/Statistik2018/StatTab08.pdf
- 31 https://www.kvsa.de/fileadmin/user_upload/Bilder/Content/Praxis/Verordnung/Report_KinderJugendpsychiater_20184.pdf
- 32 https://www.kvsa.de/fileadmin/user_upload/Bilder/Content/Praxis/Verordnung/Report_Psychiater_20184.pdf
- 33 https://www.kvsa.de/fileadmin/user_upload/Bilder/Content/Praxis/Verordnung/Report_KinderJugendpsychiater_20184.pdf
- 34 https://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/028-045l_S3_ADHS_2018-06.pdf
- 35 https://www.bundesaerztekammer.de/fileadmin/user_upload/downloads/pdf-Ordner/Statistik2018/StatTab08.pdf
- 36 Schwabe U, Paffrath D, Ludwig W-D. et al. (Hrsg.) Arzneiverordnungs-Report. 2017. Berlin: Springer; 2018