Dtsch Med Wochenschr 2008; 133: S101-S105
DOI: 10.1055/s-2008-1081102
Übersicht | Review article
Diabetologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Langwirkende Analoginsuline: Ergebnisse aus klinischen Studien mit Insulin glargin

Long acting insulin analogues: results of clincal studies with insulin glargineA. Fritsche1
  • 1Medizinische Klinik am Universitätsklinikum Tübingen, Abteilung IV
Further Information

Publication History

eingereicht: 22.2.2008

akzeptiert: 17.4.2008

Publication Date:
06 August 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Insulintherapie bei Diabetes-mellitus-Typ-2-Patienten ist ein gesundheitsökonomisch brisantes Thema. In diesem Beitrag wird diskutiert, welche medizinische Bedeutung die Therapie mit lang wirkenden Insulinanaloga für Patienten mit Typ-2-Diabetes hat. Studien zeigen, dass bei einer Diabetestherapie mit Insulin glargin die Rate der Hypoglykämien deutlich geringer ist als mit NPH-Insulin. Da eine Absenkung des HbA1c-Wertes mit erhöhter Hypoglykämiegefahr einhergeht, lässt sich dieses Ziel mit lang wirkendenen Insulinanaloga effektiver und sicherer erreichen.

Summary

The insulin treatment in type 2 diabetes mellitus (DM 2) is an explosive subject within health economics. This article discusses the significance of treating DM 2 patients with long-acting insulin analogues. Several studies have shown that the therapy with insulin glargine ist associated with a markedly lower rate of hypoglycaemia compared to NPH insulin. As the improvement of HbA1c is accompanied by a higher risk for hypoglycaemia, this goal is accomplished more effectively and safely with long acting insulin analogues.

Literatur

  • 1 Alberti G. The DAWN (Diabetes Attitudes Wishes and Needs) Study.  Practical Diabetes International. 2002;  19 22-249
  • 2 Berthold H K, Gouni-Berthold I, Bestehorn K, Böhm M, Krone W. Kardiovaskuläre Risikofaktoren bei Typ-2-Diabetikern in Deutschland – ein Versorgungsparadox.  Dtsch Arztebl. 2007;  104 A861-A867
  • 3 Fritsche A, Häring H -U, Tögel E, Schweitzer M A. 4001 Study Group . Treat-To-Target with Add-On Basal Insulin: Can Insulin Glargine Reduce the Barrier to Target Attainment?.  Diabetes. 2003;  52 (Suppl 1) A119
  • 4 Fritsche A, Schweitzer M A, Häring H U. 4001 Study Group . Glimepiride combined with morning insulin glargine, bedtime neutral protamine hagedorn insulin, or bedtime insulin glargine in patients with type 2 diabetes. A randomized, controlled trial.  Ann Intern Med. 2003;  138 952-959
  • 5 Hauner H, Köster I, Schubert I. Trends in der Prävalenz und ambulanten Versorgung von Menschen mit Diabetes mellitus: Eine Analyse der Versichertenstichprobe AOK Hessen/KV Hessen im Zeitraum von 1998 bis 2004.  Dtsch Arztebl. 2007;  104 A2799-A2805
  • 6 Holstein A, Plaschke A, Egberts E H. Incidence and costs of severe hypoglycemia.  Diabetes Care. 2002;  25 2109-2110
  • 7 Lepore M, Pampanelli S, Fanelli C. et al . Pharmacokinetics and pharmacodynamics of subcutaneous injection of long-acting human insulin analog glargine, NPH insulin, and ultralente human insulin and continuous subcutaneous infusion of insulin lispro.  Diabetes. 2000;  49 2142-2148
  • 8 Mullins P, Sharplin P, Yki-Jarvinen H, Riddle M C, Haring H U. Negative binomial meta-regression analysis of combined glycosylated hemoglobin and hypoglycemia outcomes across eleven Phase III and IV studies of insulin glargine compared with neutral protamine Hagedorn insulin in type 1 and type 2 diabetes mellitus.  Clin Ther. 2007;  29 1607-1619
  • 9 Nathan D M. Finding new treatments for diabetes – how many, how fast… how good?.  N Engl J Med. 2007;  356 437-440
  • 10 Stratton I M, Adler A I, Neil H A. et al . Association of glycaemia with macrovascular and microvascular complications of type 2 diabetes (UKPDS 35): prospective observational study.  BMJ. 2000;  321 405-412
  • 11 The ACCORD Study Group . Effects of intesive glucose lowering in type 2 diabetes.  NEJM. 2008;  358 2545-2559
  • 12 The ADVANCE Collaboration group. Intensive blood glucose control and vascular outcames in patients with type 2 diabetes . .  NEJM. 2008;  358 2560-2572

Prof. Dr. Andreas Fritsche

Universitätsklinikum Tübingen, Medizinische Klinik, Abteilung IV

Otfried-Müller-Str. 10

72076 Tübingen

Phone: 07071/29-80590

Fax: 07071/29-5974

Email: Andreas.Fritsche@med.uni-tuebingen.de