Flugmedizin · Tropenmedizin · Reisemedizin - FTR 2008; 15(1): 14-19
DOI: 10.1055/s-2008-1075813
Flugmedizin

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Medical Incapacitation im Cockpit - Inzidenz, Ursachen und Folgen

In-flight „Medical Incapacitation” - Incidence, causes, and outcomeJochen Hinkelbein1 , 2 , Michael Dambier2 , Eckard Glaser2 , 3 , Helmut Landgraf2 , 4
  • 1Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Universitätsklinikum Mannheim (Direktor: Prof. Dr. med. Dr. h. c. Klaus van Ackern)
  • 2Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrtmedizin (Präsident: Dr. Klaus Kimmich)
  • 3Viasys Healthcare GmbH, Höchberg
  • 4Medizinische Klinik VI/Angiologie, Vivantes Klinikum im Friedrichshain, Berlin (Chefarzt: Prof. Dr. Helmut Landgraf)
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Publication History

Publication Date:
16 April 2008 (online)

Die „Medical Incapacitation” von Piloten ist ein seltenes, wenngleich schwerwiegendes und alarmierendes Phänomen. Bisher wurden 21 Studien mit direktem Bezug zur „Medical Incapacitation” für die Luftfahrtbereiche Linienflugbetrieb, Militärflugbetrieb und allgemeine Luftfahrt publiziert. Die häufigste Ursache einer „Medical Incapacitation” scheinen kardiovaskuläre Faktoren zu sein. Die Inzidenz wird für die verschiedenen Bereiche sehr unterschiedlich dargestellt. Der weitaus größte limitierende Faktor sind bei nahezu allen Studien fehlende oder invalide Bezugsgrößen, etwa die Anzahl der Flugstunden. Zukünftig müssen große internationale Studien durchgeführt werden, welche die erforderlichen Bezugsgrößen definieren und mit erfassen.

„Medical Incapacitation” (MI) of pilots is a rare but serious and alarming phenomenon. Today, a total of 21 studies are published analyzing the phenomenon MI in commercial, military, and general aviation. The most probable cause for MI is cardiovascular disease. The incidence is rather inhomogeneous for all analyzed aviation areas. The most compromising and limiting factor in almost all studies is the lack of denominator data (e. g. cumulative flight hours). For future international research, definition and collection of valid denominator data is essential.

Literatur

  • 1 Booze Jr. CF. Sudden inflight incapacitation in general aviation.  Aviat Space Environ Med. 1989;  60 332-335
  • 2 Buley LE.. Incidence, causes and results of airline pilot incapacitation while on duty.  Aerosp Med. 1969;  40 64-70
  • 3 Castelo-Branco A, Cabral-Sa A, Borges JC.. Comparative study of physical and mental incapacities among Portuguese airline pilots under and over age 60.  Aviat Space Environ Med. 1985;  56 752-757
  • 4 Chapman PJC.. The consequences of in-flight incapacitation in civil aviation.  Aviat Space Environ Med. 1984;  55 497-500
  • 5 Cooke JN, Balfour AJ, Underwood KE. Ground. Fatal gliding accidents in the United Kingdom: 1960-1980.  Aviat Space Environ Med. 1983;  54 1028-1030
  • 6 Crowley JS, Campbell J, Johnson P, Powell JA.. Coronary artery disease and in-flight incapacitation. US Army Medical Department Journal 2000: 17-22
  • 7 Cullen SA.. Role of medical factors in 1000 fatal aviation accidents: case note study.  BMJ. 1997;  314 1592
  • 8 Dambier M, Hinkelbein J.. Analysis of 2004 German general aviation aircraft accidents according to the HFACS model.  Air Med J. 2006;  25 265-269
  • 9 DeJohn CA, Wolbrink AM, Larcher JG.. In-Flight „Medical Incapacitation” and Impairment of Airline Pilots.  Aviat Space Environ Med. 2006;  77 1077-1079
  • 10 Ernsting J, Nicholson AN, Rainford DJ.. Aviation Medicine. Oxford: Butterworth-Heinemann, 3. Auflage 2000
  • 11 Froom P, Benbassat J, Gross M. et al. . Air accidents, pilot experience, and disease-related inflight sudden incapacitation.  Aviat Space Environ Med. 1988;  59 278-281
  • 12 Gaur D.. Human factors analysis and classification system applied to civil aircraft accidents in India.  Aviat Space Environ Med. 2005;  76 501-505
  • 13 Hinkelbein J.. „Medical Incapacitation” causing in-flight accidents: Which evidence do we have?.  Aviat Space Environ Med. 2007;  78 304
  • 14 James M, Green R.. Airline pilot incapacitation survey.  Aviat Space Environ Med. 1991;  62 1068-1072
  • 15 Lane JC.. Risk of in-flight incapacitation of airline pilots.  Aerosp Med. 1971;  42 1319-1321
  • 16 Li WC, Harris D.. Pilot error and its relationship with higher organizational levels: HFACS analysis of 523 accidents.  Aviat Space Environ Med. 2006;  77 1056-1061
  • 17 Martin-Saint-Laurent A, Lavernhe J, Casano G, Simkoff A.. Clinical aspects of in-flight incapacitations in commercial aviation.  Aviat Space Environ Med. 1990;  61 256-260
  • 18 McCormick TJ, Lyons TJ.. Medical causes of in-flight incapacitation: USAF experience 1978-1987.  Aviat Space Environ Med. 1991;  62 884-887
  • 19 Mitchel SJ, AD Evans.. Flight safety and „Medical Incapacitation” risk of airline pilots.  Aviat Space Environ Med. 2004;  75 260-268
  • 20 Mohler SR, Booze S. CF. U.. Fatal general aviation accidents due to cardiovascular incapacitation: 1974-75.  Aviat Space Environ Med. 1978;  49 1225-1228
  • 21 Preston FS.. Twelve year survey of airline pilots.  Aerosp Med. 1968;  39 312-314
  • 22 Raboutet J, Raboutet P.. Sudden incapacitation encountered in flight by professional pilots in French civil aviation, 1948-1972.  Aviat Space Environ Med. 1975;  46 80-81
  • 23 Rayman RB, Naughton GB.. Sudden incapacitation: USAF experience, 1970-1980.  Aviat Space Environ Med. 1983;  54 161-164
  • 24 Taneja N, Wiegmann DA.. An analysis of in-flight impairment and incapacitation in fatal general aviation accidents (1990-1998). Proc Human Factors Ergonom Society 2002

Korrespondenz

Dr. Jochen Hinkelbein

Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin Universitätsklinikum Mannheim

Theodor-Kutzer-Ufer 1-3

68167 Mannheim

Email: Jochen.hinkelbein@anaes.ma.uni-heidelberg.de