Klin Monbl Augenheilkd 1994; 204(5): 334-336
DOI: 10.1055/s-2008-1035551
© 1994 F. Enke Verlag Stuttgart

Choriorétinite à candida: Approche thérapeutique actuelle

Candida EndophthalmitisC. J. Pournaras, D. Issoua, S. Saravelos, G. Sunaric
  • Clinique d'Ophtalmologie H.C.U. Genève (Dir.: Prof. A Roth)
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 March 2008 (online)

Candida-albicans-Chorioretinitis

Hintergrund Candida albicans Chorioretinitis erscheint entweder als Folge einer Candidämie nach systemischer Immunosuppression oder isoliert bei Drogenabhängigen.

Patienten und Methoden Die Aderhautläsionen wurden durch systemisches Amphothericin-B erfolgreich behandelt bei 6 Patienten. Bei Glaskörperbeteiligung ist zusätzlich noch eine Vitrektomie und intravitreale Injektion von Amphothericin-B erforderlich gewesen.

Schlußfolgerung In allen Fällen war die Behandlung erfolgreich. Der resultierende Visus war von der Lokalisation der Läsionen abhängig.

Summary

Background Candida endophthalmitis may occur either during systemic Candida infection (candidemia), particularly in immunocompromised hosts or as a single manifestation in drug abusers.

Patient and methods One case of endogenous Candida endophthalmitis (ECE) in a patient with systemic eandiasis and four cases of drug abusers are presented. Well confined inflammatory lesions in retina and choroid were adequately treated with systemic Amphotericin B administration, whereas lesion extension beyond the internal limiting membrane towards the vitreous required surgical management, to remove epiretinal fibrovascular tissue, and intravitreal Amphotericine B injection.

Conclusion In all cases, treatment resulted to regression of the lesions, however visual function recovery depends on location of chorioretinal lesions.