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DOI: 10.1055/s-2008-1027785
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Semiautomatic Assessment of Respiratory Motion in Dynamic MRI – Comparison with Simultaneously Acquired Spirometry
Semiautomatische Erfassung der Atembewegung mit dynamischer MRT – Vergleich mit simultan gemessener SpirometriePublication History
received: 28.6.2008
accepted: 14.8.2008
Publication Date:
14 October 2008 (online)
Zusammenfassung
Ziel: Indem man die globale Messmethode der Spirometrie mit regionalen funktionellen Informationen ergänzt, könnten Lungenerkrankungen genauer diagnostiziert werden. Schnelle dynamische Magnetresonanztomografie (dMRT) der Lunge ermöglicht die Ableitung von funktionalen Parametern für einzelne Lungenflügel. In dieser Arbeit wurden zeitlich hoch aufgelöste Messungen der Durchmesser von linker und rechter Thoraxhälfte mit der simultanen Spirometrie verglichen. Material und Methoden: Von 10 gesunden Probanden wurden 2-dimensionale sagittale dMRT-Aufnahmen beider Lungen bei 1,5 T aufgenommen. Simultan wurden die Atemvolumina mit einem MRT-kompatiblen Spirometer gemessen. Auf den MRT-Bildern wurden die Thoraxdurchmesser semiautomatisch gemessen und mit spirometrischen Lungenvolumina verglichen. Es wurde ein dMRT-Äquivalent zum Tiffeneau-Index berechnet und mit dem spirometrischen Tiffeneau verglichen. Ergebnisse: Die aus den dMRT-Daten berechneten Volumen-Zeit- und Fluss-Volumen-Kurven waren den spirometrischen Kurven sehr ähnlich. Die dMRT-Thoraxdurchmesser korrelierten gut mit der Spirometrie (r > = 0,8, p < 10 – 15). Die Übereinstimmung der 2 Methoden nach Bland-Altman bei voller zeitlicher Auflösung war nicht überzeugend (Breite des 95 % „limits of agreement interval” bis zu 56 %). Eine gute Übereinstimmung bestand zwischen dem Tiffeneau-Äquivalent und der Spirometrie (Breite des 95 % „limits of agreement interval” von 14,5 %). Schlussfolgerung: DMRT ermöglicht die Erstellung von realistischen Volumen-Zeit- und Fluss-Volumen-Kurven für einzelne Lungenflügel. Das Tiffeneau-Äquivalent zeigte eine gute Übereinstimmung mit der Spirometrie. Somit könnte dieses einen wertvollen ergänzenden Parameter einzelner Lungenflügel für die globale Spirometrie darstellen.
Abstract
Purpose: Supplementing global spirometry with regional information could allow for earlier and more specific diagnosis of lung disease. Dynamic magnetic resonance imaging (dMRI) makes it possible to derive functional parameters from the visualization of the pulmonary motion of single lungs. The aim of this study was to compare high temporal resolution measurements of left and right thoracic diameters to simultaneously acquired spirometry. Materials and Methods: 10 healthy volunteers underwent 2-dimensional dMRI of both lungs at 1.5 T. Spirometry was performed simultaneously with an MRI-compatible spirometer. Thoracic diameters were measured semiautomatically and compared to simultaneously measured spirometric volumes. A dMRI surrogate for the Tiffeneau Index was compared to the spirometric Tiffeneau. Results: The volume-time and flow-volume curves from dMRI were very similar to the spirometric curves. The semiautomatically measured diameters correlated well with the spirometric volumes (r > = 0.8, p < 10 – 15). Agreement between the methods at full temporal resolution was not as convincing (width of 95 % limits of agreement interval up to 56 %). Good agreement was found between the Tiffenau surrogate and spirometry (width of 95 % limits of agreement interval of 14.5 %). Conclusion: DMRI with semiautomatic measurement of thoracic diameters makes measurement of realistic volume-time and flow-volume curves from single lungs possible. The derived single lung Tiffeneau Index shows good agreement to spirometry and could be valuable to supplement global spirometric measurements with functional data from single lungs.
Key words
respiratory motion - respiratory mechanics - MR-compatible spirometry - spirometry - thorax - MR-functional imaging
References
- 1 Weber C, Dill T, Mommert I. et al . The role of MRI for the evaluation of atrial septal defects before and after percutaneous occlusion with the amplatzer septal occluder(R). Röntgenstr Fortschr. 2002; 174 1387-1394
- 2 Niendorf T, Sodickson D. Acceleration of cardiovascular MRI using parallel imaging: basic principles, practical considerations, clinical applications and future directions. Röntgenstr Fortschr. 2006; 178 15-30
- 3 Buhmann S, Kirchhoff C, Wielage C. et al . Visualization and quantification of large bowel motility with functional cine-MRI. Röntgenstr Fortschr. 2005; 177 35-40
- 4 Gierada D S, Curtin J J, Erickson S J. et al . Fast gradient echo magnetic resonance imaging of the normal diaphragm. Journal of thoracic imaging. 1997; 12 70-74
- 5 Kondo T, Kobayashi I, Taguchi Y. et al . A dynamic analysis of chest wall motions with MRI in healthy young subjects. Respirology. 2000; 5 19-25
- 6 Kondo T, Kobayashi I, Taguchi Y. et al . An analysis of the chest wall motions using the dynamic MRI in healthy elder subjects. Tokai J Exp Clin Med. 2005; 30 15-20
- 7 Cluzel P, Similowski T, Chartrand-Lefebvre C. et al . Diaphragm and chest wall: assessment of the inspiratory pump with MR imaging-preliminary observations. Radiology. 2000; 215 574-583
- 8 Biederer J, Plathow C, Schoebinger M. et al . Reproducible Simulation of Respiratory Motion in Porcine Lung Explants. Röntgenstr Fortschr. 2006; 178 1067-1072
- 9 Plathow C, Ley S, Fink C. et al . Evaluation of chest motion and volumetry during the breathing cycle by dynamic MRI in healthy subjects: comparison with pulmonary function tests. Invest Radiol. 2004; 39 202-209
- 10 Swift A J, Woodhouse N, Fichele S. et al . Rapid Lung Volumetry Using Ultrafast Dynamic Magnetic Resonance Imaging During Forced Vital Capacity Maneuver – Correlation With Spirometry. Invest Radiol. 2007; 42 37-41
- 11 Gierada D S, Hakimian S, Slone R M. et al . MR analysis of lung volume and thoracic dimensions in patients with emphysema before and after lung volume reduction surgery. Ajr. 1998; 170 707-714
- 12 Suga K, Tsukuda T, Awaya H. et al . Impaired respiratory mechanics in pulmonary emphysema: Evaluation with dynamic breathing MRI. JMRI. 1999; 10 510-520
- 13 Plathow C, Klopp M, Schoebinger M. et al . Monitoring of Lung Motion in Patients With Malignant Pleural Mesothelioma Using Two-Dimensional and Three-Dimensional Dynamic Magnetic Resonance Imaging: Comparison With Spirometry. Invest Radiol. 2006; 41 443-448
- 14 Plathow C, Hof H, Kuhn S. et al . Therapy monitoring using dynamic MRI: Analysis of lung motion and intrathoracic tumor mobility before and after radiotherapy. Eur Radiol. 2006; 16 1942-1950
- 15 Miller M R, Hankinson J, Brusasco V. et al . Standardisation of spirometry. Eur Respir J. 2005; 26 319-338
- 16 Eichinger M, Puderbach M, Smith H J. et al . Magnetic resonance-compatible-spirometry: principle, technical evaluation and application. Eur Respir J. 2007; 30 972-979
- 17 Wolf I, Vetter M, Wegner I. et al . The medical imaging interaction toolkit. Medical image analysis. 2005; 9 594-604
- 18 Grassino A E, Goldman M D. The Respiratory System. Mead J, Macklem PT Mechanics of Breathing Bethesda, Maryland; American Physiological Society 1986: 476-477
- 19 Bland J M, Altman D G. Measuring agreement in method comparison studies. Statistical methods in medical research. 1999; 8 135-160
- 20 Jong P A, Nakano de Y, Lequin M H. et al . Progressive damage on high resolution computed tomography despite stable lung function in cystic fibrosis. Eur Respir J. 2004; 23 93-97
Dr. Ralf Tetzlaff
Department of Radiology, German Cancer Research Center, Heidelberg
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