Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2007-968170
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Der Einsatz von Assessmentverfahren in der Rehabilitation von Unfallverletzten
The Use of Assessment Instruments in the Rehabilitation of Accident VictimsPublication History
Publication Date:
09 March 2007 (online)
Zusammenfassung
Im Rahmen ihres Reha-Managements hat die Verwaltungs-Berufsgenossenschaft (VBG) begonnen, zur Messung der Ergebnisqualität sowie zum Zweck der Qualitätssicherung ihrer Rehabilitationsverfahren Assessmentinstrumente einzusetzen. Die Messparameter der eingesetzten Instrumente orientieren sich an der Internationalen Klassifikation der Funktionsfähigkeit, Behinderung und Gesundheit (ICF) und berücksichtigen insbesondere die Aspekte der Aktivitäten und Teilhabe an den unterschiedlichen Lebensbereichen. Die vorliegende Arbeit stellt die eingesetzten Instrumente zur Beurteilung der allgemeinen Gesundheit, der spezifischen Gesundheit und der gesundheitsbezogenen Lebensqualität, die Gründe für die Auswahl dieser Instrumente sowie das Verfahren ihrer Anwendung dar. Dieses Verfahren ist so ausgestaltet, dass auch der Nachweis der Nachhaltigkeit der Rehabilitationsverfahren der gesetzlichen Unfallversicherung geführt werden kann. Bereits die ersten Erfahrungen haben gezeigt, dass sich aus den Messergebnissen wertvolle Hinweise zur Änderung der Struktur-, Prozess- und Ergebnisqualität herleiten lassen.
Abstract
Within the course of rehabilitation management the Verwaltungs-Berufsgenossenschaft (VBG) has started to measure the outcomes to assure the quality of rehabilitation processes using assessment instruments. The measures included some aspects of activity and participation in accordance with the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). The present paper describes the generic and condition-specific instruments used in the this study to assess the health-related quality-of-life, discusses their selection and illustrates their incorporation into management practice. The assessment process constitutes a consistent system to prove the effects of rehabilitation and their persistence. The first experience shows that the assessment-based quality management system can be recommended for permanent modelling of structures, processes and outcomes to improve the efficacy and cost-effectiveness of rehabilitation.
Schlüsselwörter
gesetzliche Unfallversicherung - Rehabilitation - Assessmentinstrumente - Qualitätsmanagement - ICF
Key words
lawful accident insurance - rehabilitation - assessment instruments - quality management - ICF
Literatur
-
1 Schöffski O, Schulenburg J-M, Graf vd. (HRSG) .Gesundheitsökono mische Evaluation 2, vollst.
Neu überarbeitete Auflage . Berlin: Springer 2000 - 2 Hermann B. Moderne gesundheitsökonomische Ansätze im Berufsgenossenschaftlichen Heilverfahren. Die BG. 2005; 522-527
- 3 Lohsträter A, Schmidt J. Rehabilitationsmangement bei Hand- und Handgelenksverletzungen aus Sicht des UV-Trägers. Trauma und Berufskrankh. 2002; 4 163-167
- 4 Froese E. Dialogisches Rehamanagement - Ausdruck eines zeitgemäßen Selbstverständnisses eines Unfallversicherungsträgers. Die BG. 2002; ((3)) 122-127
- 5 Froese E, Wenzel G. Kosten- und Qualitätseffekte des dialogischen Reha-Managements. Die BG. 2003; ((5)) 203-207
- 6 Lohsträter A, Froese E. Dialogisches Rehamanagement der VBG, Ziele-Umsetzung-Ergebnisse. Trauma und Berufskrankh. 2005; 7 ((Suppl 1)) 241-246
- 7 Ekkernkamp A. Qualitätssicherung in der ambulanten und stationären Versorgung. Die BG. 2001; 270-275
- 8 Gandek B, Ware JE, Aaronson NK, Alonso J, Apolone G, Bjorner J. et al . Tests of data quality, scaling assumptions, and reliability of the SF-36 in eleven countries: Results from the IQOLA Project. Journal of Clinical Epidemiology. 1998; 51 ((11)) 1149-1158
- 9 Stucki G, Cieza A, Ewert T, Kostanjsek N, Chatterji S, Ustun TB. Application of the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) in clinical practice. Disability & Rehabilitation. 2002; 24 ((5)) 281-282
- 10 Bullinger M. German Translation and Psychometric Testing of the Sf-36 Health Survey - Preliminary-Results from the Iqola Project. Social Science & Medicine. 1995; 41 ((10)) 1359-1366
- 11 Kurth BM, Ellert U. The SF-36 questionnaire and its usefulness in population studies: results of the German Health Interview and Examination Survey 1998. Soz Praventivmed. 2002; 47 266-277
- 12 Stucki G, Liang MH, Phillips C, Katz JN. The Short Form-36 is preferable to the SIP as a generic health status measure in patients undergoing elective total hip arthroplasty. Arthritis Care & Research. 1995; 8 ((3)) 174-181
- 13 Gerdes N, Jäckel WH. Der IRES-Fragebogen für Klinik und Forschung. Die Rehabilitation. 1995; 34 XIII-XXIV
- 14 Hudak PL, Amadio PC, Bombardier C, Boland A, Fischer T, Flatow EL. et al . Development of an upper extremity outcome measure: The DASH (Disabilities of the Arm, Shoulder, and Head). American Journal of Industrial Medicine. 1996; 29 ((6)) 602-608
- 15 Germann G, Wind G, Harth A. Der DASH-Fragebogen - Ein neues Instrument zur Beurteilung von Behandlungsergebnissen an der oberen Extremität. Handchirurgie, Mikrochirurgie, Plastische Chirurgie. 1999; 31 ((3)) 149-152
- 16 Bak P, Schmidt J, Lohsträter A, Müller W-D, Bocker B, Smolenski UC. Beurteilung der funktionalen Gesundheit in der Rehabilitation von Patienten nach Verletzungen der oberen Extremität. Phys Med Rehab Kuror. 2005; 15 ((2)) 83-89
- 17 Bellamy N, Buchanan WW, Goldsmith CH, Campbell J, Stitt LW. Validation-Study of Womac - a Health-Status Instrument for Measuring Clinically Important Patient Relevant Outcomes to Antirheumatic Drug-Therapy in Patients with Osteo-Arthritis of the Hip or Knee. Journal of Rheumatology. 1988; 15 ((12)) 1833-1840
- 18 Lequesne MG, Mery C, Samson M, Marty M. Comparison between the WOMAC and the Lequesne indices in patients with knee and hip osteoarthritis. Osteoarthritis and Cartilage. 1998; 6 ((6)) 441
- 19 Bellamy N, Wells G, Campbell J. Relationship between Severity and Clinical Importance of Symptoms in Osteoarthritis. Clinical Rheumatology. 1991; 10 ((2)) 138-143
- 20 Lieberman JR, Dorey F, Shekelle P, Schumacher L, Kilgus DJ, Thomas BJ. et al . Outcome after total hip arthroplasty - Comparison of a traditional disease-specific and a quality-of-life measurement of outcome. Journal of Arthroplasty. 1997; 12 ((6)) 639-645
- 21 Roos EM, Roos HP, Lohmander LS. WOMAC Osteoarthritis Index - additional dimensions for use in subjects with post-traumatic osteoarthritis of the knee. Osteoarthritis and Cartilage. 1999; 7 ((2)) 216-221
- 22 Stucki G, Meier D, Stucki S, Michel BA, Tyndall AG, Dick W. et al . Evaluation einer deutschen Version des WOMAC (Western Ontario und McMaster Universities) Arthroseindex. Zeitschrift fur Rheumatologie. 1996; 55 ((1)) 40-49
- 23 Bak P, Strohbach H, Venbrocks RA, Smolenski UC. Veränderungssensitivität von SF-36 und WOMAC bei Patienten nach Hüft-TEP-Implantation und stationärer Rehabilitation. Phys Med Rehab Kuror. 2001; 11 ((4)) 139
- 24 Rissanen P, Aro S, Sintonen H, Asikainen K, Slatis P, Paavolainen P. Costs and cost-effectiveness in hip and knee replacements - A prospective study. International Journal of Technology Assessment in Health Care. 1997; 13 ((4)) 575-588
- 25 Shepperd S, Harwood D, Gray A, Vessey M, Morgan P. Randomised controlled trial comparing hospital at home care with inpatient hospital care. II: cost minimisation analysis. British Medical Journal. 1998; 316 ((7147)) 1791-1796
- 26 Wolfe F, Kong SX. Rasch analysis of the Western Ontario MacMaster Questionnaire (WOMAC) in 2205 patients with osteoarthritis, rheumatoid arthritis, and fibromyalgia. Annals of the Rheumatic Diseases. 1999; 58 ((9)) 563-568
- 27 Theiler R, Sangha O, Schaeren S, Michel BA, Tyndall A, Dick W. et al . Superior responsiveness of the pain and function sections of the Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index (WOMAC) as compared to the Lequesne-Algofunctional Index in patients with osteoarthritis of the lower extremities. Osteoarthritis & Cartilage. 1999; 7 ((6)) 515-519
- 28 Ludwig FJ, Melzer C, Grimmig H, Daalmann HH. Kulturelle Adaptation des Lequesne-Index für Hüft- und Kniegelenkserkrankungen im deutschen Sprachraum. Rehabilitation. 2002; 41 249-257
- 29 Grimmig H, Melzer C, Ludwig FJ, Daalmann HH. Der routinemäßige Einsatz des Lequesne-Index zur Ergebnismessung in der orthopädischen Rehabilitation bei Hüft- und Knieerkrankungen. Z Orthop Ihre Grenzgeb. 2002; 140 452-459
- 30 Stucki G, Sangha O, Stucki S, Michel BA, Tyndall A, Dick W. et al . Comparison of the WOMAC (Western Ontario and McMaster Universities) osteoarthritis index and a self-report format of the self-administered Lequesne-Algofunctional index in patients with knee and hip osteoarthritis. [comment]. Osteoarthritis & Cartilage. 1998; 6 ((2)) 79-86
- 31 Kohlmann T, Raspe H. Der Funktionsfragebogen Hannover zur alltagsnahen Diagnostik der Funktionsbeeinträchtigung durch Rückenschmerzen (FFbH-R). Die Rehabilitation. 1996; 35 I-VIII
- 32 Lautenschlager J, Mau W, Kohlmann T, Raspe HH, Struve F, Bruckle W. et al . Vergleichende Evaluation einer deutschen Version des Health Assessment Questionnaires (HAQ) und des Funktionsfragebogens Hannover (FFbH) (Comparative evaluation of a German version of the Health Assessment Questionnaire (HAQ) and the Hannover Functional Ability Questionnaire (HFAQ)). Zeitschrift Für Rheumatologie. 1997; 56 ((3)) 144-155
- 33 Schumacher H-L, Baumann N. Arbeitsunfähigkeit bei jüngeren Dorsopathie-Patienten und ihre Wechselwirkung mit Schmerzen, Funktionskapazität, sozialen Faktoren und Persönlichkeitsstilen. Die Rehabilitation. 2003; 42 ((4)) 245-252
- 34 Jäckel WH, Beyer WF, Droste U, Engel JM, Genth E, Kohlmann T. et al . Outcome-Messung bei muskuloskelettalen Krankheiten: Vorschlag für ein Core-Set von Instrumenten zum Einsatz in der Rehabilitation. Zeitschrift Fur Rheumatologie. 2001; 60 ((5)) 342-351
- 35 Frisch SAL, Widder B, Traue HC, Kohlmann T, Schleyer AM, Bux C. et al . How patients' preferences lead to early termination of a randomised trial comparing surgical and non-surgical treatment in patients with sciatica and herniated lumbar disc. Journal of Neurology. 2004; 251 143
- 36 Fairbank JC, Couper J, Davies JB, O'Brien JP. The Oswestry low back pain disability questionnaire. Physiotherapy. 1980; 66 271-273
- 37 Roland M, Morris R. A study of the natural history of back pain. Part I: development of a reliable and sensitive measure of disability in low-back pain. Spine. 1983; 8 141-144
- 38 Bak P. Grundlagen der sozioökonomischen Evaluation in der Physikalischen Medizin und Rehabilitation. Physikalische Medizin Rehabilitationsmedizin Kurortmedizin. 1999; 9 ((5)) 163-171
- 39 Glick HA, Polsky D, Willke RJ, Schulman KA. A comparison of preference assessment instruments used in a clinical trial: Responses to the visual analog scale from the EuroQol EQ-5D and the health utilities index. Medical Decision Making. 1999; 19 ((3)) 265-275
- 40 Greiner W, Claes C, Busschbach J, Schulenburg JMGvd. Validating the EQ-5D with time trade off for the German population. Eur J Health Econom. 2005; 6 124-130
Korrespondenzadresse
A. Lohsträter
Verwaltungs-Berufsgenossenschaft (VBG)
Koenbergkstraße 1
99084 Erfurt
Email: Axel.Lohstraeter@vbg.de