Z Gastroenterol 2008; 46(1): 45-47
DOI: 10.1055/s-2007-963376
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Postoperative Fulminant Varicella Zoster Virus Hepatitis with Fatal Outcome: a Case Report

Fulminante postoperative Varizella-Zoster Virushepatitis - ein FallberichtU. Drebber1 , S. F. Preuss2 , H. U. Kasper3 , U. Wieland4 , H. P. Dienes1
  • 1Institute of Pathology, University of Cologne, Cologne, Germany
  • 2Department of Otorhinolaryngology, Head and Neck Surgery, University of Cologne, Cologne Germany
  • 3Institute of Pathology, Clemens Hospital, Münster, Germany
  • 4Institute of Virology University of Cologne, Cologne Germany
Further Information

Publication History

manuscript received: 4.3.2007

manuscript accepted: 3.7.2007

Publication Date:
11 January 2008 (online)

Zusammenfassung

Einleitung: Obwohl effektive Therapien zur Verfügung stehen, hat eine fulminante durch Varizella-Zoster-Virus-(VZV-)Infektion induzierte Hepatitis eine schlechte Prognose. Kasuistik: Wir präsentieren den Fall eines alkoholkranken Patienten mit akutem Leberversagens als Folge einer disseminierten VZV-Infektion. Der Patient hatte sich aufgrund eines Larynxkarzinoms einer Laryngektomie mit radikaler Neck dissection unterzogen. Die Obduktion ergab die Diagnose einer VZV-Infektion mit fulminanter Hepatitis. Virale Einschlusskörper wurden in der Schleimhaut des Hypopharynx und im Lebergewebe nachgewiesen. In diesen Geweben konnte ein Virusnachweis mittels PCR erbracht werden. Der klinische Verlauf deutet in erster Linie auf eine Reaktivierung von VZV unter Immunsuppression hin, auch wenn keine typische dermale Manifestation eines Herpes zoster erkennbar war. Diskussion: Die Differenzialdiagnosen in diesem Fall umfassen Hepatitiden durch andere Mitglieder der Herpes-Virus-Familie und auch einen toxischen Leberparenchymschaden.

Abstract

Introduction: Fulminant hepatitis due to varicella zoster virus (VZV) infection has a poor prognosis although an effective treatment is available. Case Report: We present a case of fulminant hepatic failure (FHF) as a result of disseminated VZV infection in a long-term alcoholic patient who underwent laryngectomy and radical neck dissection due to squamous cell carcinoma of the larynx. Post-mortem examination revealed the diagnosis of fulminant hepatitis and infection with VZV. Viral inclusion bodies were found in the hypopharyngeal mucosa as well as in the liver tissue. In these tissues VZV was detected by PCR. The clinical presentation is suggestive for a reactivation of VZV without cutaneous signs of herpes zoster during a state of immunosuppression. Discussion: Differential diagnosis comprises hepatitis by other Herpes group viruses and toxic hepatic injury.

References

  • 1 Arvin A M. Varicella-zoster virus.  Clin Microbiol Rev. 1996;  9 361-381
  • 2 Okuno T. Varicella-zoster virus genome and the genes.  Nippon Rinsho. 2006;  64 (Suppl 3) 133-139
  • 3 De Clercq E, Andrei G, Snoeck R. et al . Acyclic/carbocyclic guanosine analogues as anti-herpes virus agents.  Nucleosides Nucleotides Nucleic Acids. 2001;  20 271-285
  • 4 Arvin A M, Moffat J F, Redman R. Varicella-zoster virus: aspects of pathogenesis and host response to natural infection and varicella vaccine.  Adv Virus Res. 1996;  46 263-309
  • 5 Jura E, Chadwick E G, Josephs S H. et al . Varicella-zoster virus infections in children infected with human immunodeficiency virus.  Pediatr Infect Dis J. 1989;  8 586-590
  • 6 Perronne C, Lazanas M, Leport C. et al . Varicella in patients infected with the human immunodeficiency virus.  Arch Dermatol. 1990;  126 1033-1036
  • 7 Rodriguez-Moreno A, Sanchez-Fructuoso A I, Calvo N. et al . Varicella infection in adult renal allograft recipients: experience at one center.  Transplant Proc. 2006;  38 2416-2418
  • 8 Cisneros-Herreros J M, Herrero-Romero M. Hepatitis due to herpes group viruses.  Enferm Infecc Microbiol Clin. 2006;  24 392-397; quiz: 398
  • 9 Williams R, Riordan S M. Acute liver failure: established and putative hepatitis viruses and therapeutic implications.  J Gastroenterol Hepatol. 2000;  15 (Suppl) G17-G25
  • 10 Phuah H K, Chong C Y, Lim K. et al . Complicated varicella zoster infection in 8 paediatric patients and review of literature.  Singapore Med J. 1998;  39 115-120
  • 11 Mantadakis E, Anagnostatou N, Danilatou V. et al . Fulminant hepatitis due to varicella zoster virus in a girl with acute lymphoblastic leukemia in remission: report of a case and review.  J Pediatr Hematol Oncol. 2005;  27 551-553
  • 12 Skwara P, Biesiada G, Postawa-Klosinska B. et al . Diagnostic problems in the course of varicella-zoster virus reactivation leading to meningitis and hepatitis - case report.  Pol Merkur Lekarski. 2004;  17 275-277
  • 13 Pishvaian A C, Bahrain M, Lewis J H. Fatal varicella-zoster hepatitis presenting with severe abdominal pain: a case report and review of the literature.  Dig Dis Sci. 2006;  51 1221-1225
  • 14 Soriano V, Bru F, Gonzalez-Lahoz J. Lethal meningitis caused by varicella-zoster virus in a patient with AIDS.  Rev Clin Esp. 1992;  190 375-376
  • 15 Natoli S, Ciotti M, Paba P. et al . A novel mutation of varicella-zoster virus associated to fatal hepatitis.  J Clin Virol. 2006;  37 72-74
  • 16 Ross J S, Fanning W L, Beautyman W. et al . Fatal massive hepatic necrosis from varicella-zoster hepatitis.  Am J Gastroenterol. 1980;  74 423-427
  • 17 Duckro A N, Sha B E, Jakate S. et al . Herpes simplex virus hepatitis: expanding the spectrum of disease.  Transpl Infect Dis. 2006;  8 171-176
  • 18 Diehl A M. Alcoholic liver disease.  Clin Liver Dis. 1998;  2 103-118

Uta Drebber

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