Rofo 2007; 179(8): 790-795
DOI: 10.1055/s-2007-963164
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Sekretinstimulierte Magnetresonanzcholangiopankreaticografie (MRCP): Wertigkeit in der Diagnostik der chronischen Pankreatitis

Secretin-Enhanced Magnetic Resonance Cholangiopancreaticography: Value for the Diagnosis of Chronic PancreatitisJ. T. Heverhagen1 , M. Burbelko1 , T. Schenck zu Schweinsberg1 , C. Funke1 , C. Wecker1 , E. M. Walthers1 , M. Rominger1
  • 1Klinik für Strahlendiagnostik, Philipps Universität Marburg
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Publication History

eingereicht: 19.2.2007

angenommen: 30.3.2007

Publication Date:
26 June 2007 (online)

Zusammenfassung

Die endoskopische retrograde Cholangiopankreaticografie (ERCP) gilt als morphologischer Goldstandard für die Diagnose der chronischen Pankreatitis. Die MRT erlaubt neben der reinen Gangsdarstellung die Darstellung/Abbildung sowohl des umliegenden Parenchyms mittels T2- und T1-gewichteten Bildern vor und nach Kontrastmittelapplikation als auch der Gangabschnitte „hinter” Stenosen oder Verschlüssen. Trotzdem konnte die klassische, native Magnetresonanzcholangiopankreatikografie (MRCP) an die Genauigkeit der ERCP nicht heranreichen. Auch viele technische Innovationen wie z. B. die Einführung schneller Atemstillstandsmessungen oder atemgetriggerter 3D-Sequenzen konnten dies nicht ändern. Seit geraumer Zeit wird die sekretinverstärkte MRCP in der Diagnostik der chronischen Pankreatitis eingesetzt. Jetzt konnte gezeigt werden, dass diese nicht nur zu einer Verbesserung der Visualisierung der verschiedenen Gangabschnitte beiträgt, sondern auch die diagnostischen Fähigkeiten der MRCP steigert. Sensitivität, Spezifität sowie positiver und negativer prädiktiver Wert konnten durch die Applikation von Sekretin gesteigert werden. Darüber hinaus wurde auch die Übereinstimmung zwischen unabhängigen Befundern verbessert. Außerdem wurden Applikationen entwickelt, welche die Quantifizierung der exokrinen Pankreasfunktion erlauben. Diese ermöglichen Anwendungen wie z. B. die funktionelle Nachuntersuchung nach Pankreatikoduodektomie mit einer Pankreas-Magen-Anastomose, die Kontrolle der Transplantatfunktion nach Pankreastransplantation, die Nachuntersuchung nach Pankreasgangdrainage oder Pankreasgangruptur.

Abstract

Endoscopic retrograde cholangiopancreaticography (ERCP) is the morphologic gold standard for the diagnosis of chronic pancreatitis. Magnetic Resonance Imaging (MRI) enables the visualization of not only the pancreatic duct but also the surrounding parenchyma using T2- and T1-weighted sequences before and after the application of a contrast agent. Moreover, it allows the depiction of ductal segments distal to a stenosis or occlusion. However, conventional Magnetic Resonance Cholangiopancreaticography (MRCP) was not able to achieve accuracy similar to that of ERCP. Despite many technological innovations, such as fast breath-hold acquisitions or respiratory-gated 3D sequences, this drawback could not be overcome. In recent years, secretin-enhanced MRCP has been used for the diagnosis of chronic pancreatitis. A recent study showed that secretin not only improves the visibility of the pancreatic duct and its side branches but it also enhances the diagnostic accuracy of MRCP. The sensitivity, specificity, and positive and negative predictive values were improved by the application of secretin. Moreover, the agreement between independent observers increased after the use of secretin. In addition, quantitative post-processing tools have been developed that enable the measurement of the exocrine pancreatic output non-invasively using secretin-enhanced MRCP. These tools facilitate applications, such as functional follow-up after pancreaticogastrostomy and pancreaticogastric anastomoses, evaluation of the functional status of the graft after pancreas transplantation and follow-up of pancreatic drainage procedures and duct disruption.

Literatur

  • 1 Wallner B K, Schumacher K A, Weidenmaier W. et al . Dilated biliary tract: evaluation with MR cholangiography with a T2-weighted contrast-enhanced fast sequence.  Radiology. 1991;  181 805-808
  • 2 Bret P M, Reinhold C. Magnetic resonance cholangiopancreatography.  Endoscopy. 1997;  29 472-486
  • 3 Gaa J, Wielopolski P, Bohm C. et al . Vergleich von konventioneller und hochauflösender 2D-RARE-MRCP in der Diagnostik pankreatikobiliärer Erkrankungen.  Fortschr Röntgenstr. 1999;  171 254-257
  • 4 Nicaise N, Pellet O, Metens T. et al . Magnetic resonance cholangiopancreatography: interest of IV secretin administration in the evaluation of pancreatic ducts.  Eur Radiol. 1998;  8 16-22
  • 5 Hennig J, Nauerth A, Friedburg H. RARE imaging: a fast imaging method for clinical MR.  Magn Reson Med. 1986;  3 823-833
  • 6 Takehara Y. MR pancreatography: technique and applications.  Top Magn Reson Imaging. 1996;  8 290-301
  • 7 Takehara Y, Ichijo K, Tooyama N. et al . Breath-hold MR cholangiopancreatography with a long-echo-train fast spin-echo sequence and a surface coil in chronic pancreatitis.  Radiology. 1994;  192 73-78
  • 8 Fulcher A S, Turner M A. MR pancreatography: a useful tool for evaluating pancreatic disorders.  Radiographics. 1999;  19 5-24
  • 9 Matos C, Winant C, Deviere J. Magnetic resonance pancreatography.  Abdom Imaging. 2001;  26 243-253
  • 10 Matos C, Cappeliez O, Winant C. et al . MR imaging of the pancreas: a pictorial tour.  Radiographics. 2002;  22 e2
  • 11 Staatz G, Wenzl T G, Hohl C. Choledochuszyste Typ Ia mit Begleitpankreatitis - seltene Ursache für ein akutes Abdomen im Kindesalter.  Fortschr Röntgenstr. 2006;  178 110-112
  • 12 Blondin D, Stelzer A, Cohnen M. Zystisch imponierende Raumforderung dorsal des Pankreaskopfes.  Fortschr Röntgenstr. 2005;  177 139-140
  • 13 Grenacher L, Thorn M, Knaebel H P. et al . Bedeutung der 3-D-Bildgebung und computerbasierten Nachverarbeitung für die Chirurgie der Leber und des Pankreas.  Fortschr Röntgenstr. 2005;  177 1219-1226
  • 14 Nichols M T, Russ P D, Chen Y K. Pancreatic imaging: current and emerging technologies.  Pancreas. 2006;  33 211-220
  • 15 Vanzulli A. Role of MR Imaging in the Diagnostic Work-up of Acute Pancreatitis.  JOP. 2006;  7 110-112
  • 16 Sugiyama M, Haradome H, Atomi Y. Magnetic resonance imaging for diagnosing chronic pancreatitis.  J Gastroenterol. 2007;  42 (Suppl 17) 108-112
  • 17 Murakami K, Nawano S, Moriyama N. et al . Usefulness of magnetic resonance imaging with dynamic contrast enhancement and fat suppression in detecting a pancreatic tumor.  Jpn J Clin Oncol. 1998;  28 107-111
  • 18 Floemer F, Buitrago C, Steinbrich W. Pankreas Anulare als Zufallsbefund in der Multidetektor Computer Tomographie wegen symptomatischem Bauchaortenaneurysma.  Fortschr Röntgenstr. 2006;  178 448-450
  • 19 Takehara Y. Fast MR imaging for evaluating the pancreaticobiliary system.  Eur J Radiol. 1999;  29 211-232
  • 20 Schmid A, Vliegen R, Beets-Tan R. OP-Clip als Kalzifikationsnidus eines Choledocholithen.  Fortschr Röntgenstr. 2005;  177 1168-1169
  • 21 Helmberger H, Hellerhoff K, Rull T. et al . Funktionelle MR-Pankreatikographie mit Sekretin - Intraindividueller Vergleich von Abbildungsqualität und Diagnoserelevanz.  Fortschr Röntgenstr. 2000;  172 367-373
  • 22 Heverhagen J T, Battmann A, Kirsch M. et al . Sekretinstimulierte Magnetresonanzcholangiopankreatikographie: Darstellung des normalen Pankreasgangs im Vergleich zur ERCP.  Fortschr Röntgenstr. 2002;  174 1154-1157
  • 23 Petersein J, Reisinger W, Hamm B. Diagnostische Wertigkeit der sekretingestützten dynamischen MR-Pankreatikographie (S-MRP).  Fortschr Röntgenstr. 2002;  174 437-443
  • 24 Matos C, Bali M A, Delhaye M. et al . Magnetic resonance imaging in the detection of pancreatitis and pancreatic neoplasms.  Best Pract Res Clin Gastroenterol. 2006;  20 157-178
  • 25 Cappeliez O, Delhaye M, Deviere J. et al . Chronic pancreatitis: evaluation of pancreatic exocrine function with MR pancreatography after secretin stimulation.  Radiology. 2000;  215 358-364
  • 26 Punwani S, Gillams A R, Lees W R. Non-invasive quantification of pancreatic exocrine function using secretin-stimulated MRCP.  Eur Radiol. 2003;  13 273-276
  • 27 Heverhagen J T, Muller D, Battmann A. et al . MR hydrometry to assess exocrine function of the pancreas: initial results of noninvasive quantification of secretion.  Radiology. 2001;  218 61-67
  • 28 Soto J A, Barish M A, Yucel E K. et al . MR cholangiopancreatography: findings on 3D fast spin-echo imaging.  AJR Am J Roentgenol. 1995;  165 1397-1401
  • 29 Holzknecht N, Gauger J, Helmberger T. et al . Techniques and applications of MR pancreatography in comparison with endoscopic retrograde pancreatography.  Radiologe. 1996;  36 427-434
  • 30 Pavone P, Laghi A, Panebianco V. et al . MR cholangiography: techniques and clinical applications.  Eur Radiol. 1998;  8 901-910
  • 31 Hellerhoff K J, Helmberger III H , Rosch T. et al . Dynamic MR pancreatography after secretin administration: image quality and diagnostic accuracy.  AJR Am J Roentgenol. 2002;  179 121-129
  • 32 Schlaudraff E, Wagner H -J, Klose K J. et al . MRCP in patients with suspected chronic pancreatitis: Prospective evaluation of the value of Secretin.  Eur Radiol. 2007;  in press
  • 33 Matos C, Nicaise N, Metens T. et al . Secretin-enhanced MR pancreatography.  Semin Ultrasound CT MR. 1999;  20 340-351
  • 34 Heverhagen J T, Battmann A, Kirsch M. et al . Magnetresonanz Hydrometrie: Nichtinvasive Quantifizierung der Pankreasfunktion nach Stimulation.  Fortschr Röntgenstr. 2002;  174 291-296
  • 35 Shinchi H, Takao S, Maemura K. et al . Value of magnetic resonance cholangiopancreatography with secretin stimulation in the evaluation of pancreatic exocrine function after pancreaticogastrostomy.  J Hepatobiliary Pancreat Surg. 2004;  11 50-55
  • 36 Aube C, Lebigot J, Pessaux P. et al . Evaluation of the permeability of pancreaticogastric anastomoses (PGA) with dynamic magnetic resonance pancreatography after secretin stimulation (secretin MRCP).  Abdom Imaging. 2003;  28 563-570
  • 37 Heverhagen J T, Wagner H J, Ebel H. et al . Pancreatic transplants: noninvasive evaluation with secretin-augmented mr pancreatography and MR perfusion measurements-preliminary results.  Radiology. 2004;  233 273-280
  • 38 Bali M A, Sztantics A, Metens T. et al . Quantification of pancreatic exocrine function with secretin-enhanced magnetic resonance cholangiopancreatography: normal values and short-term effects of pancreatic duct drainage procedures in chronic pancreatitis. Initial results.  Eur Radiol. 2005;  15 2110-2121
  • 39 Gillams A R, Kurzawinski T, Lees W R. Diagnosis of duct disruption and assessment of pancreatic leak with dynamic secretin-stimulated MR cholangiopancreatography.  AJR Am J Roentgenol. 2006;  186 499-506

Prof. Johannes T. Heverhagen

Klinik für Strahlendiagnostik, Philipps Universität

Baldingerstraße

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