Klin Padiatr 2007; 219(2): 95-96
DOI: 10.1055/s-2007-921455
Case Report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Cerebral Sinus Occlusion in a Boy Presenting with Asparaginase-Induced Hypertriglyceridemia

Sinusvenenthrombose und Asparaginase-induzierte HypertriglyzeridämieV. Dietel 1 , P. Bührdel 1 , W. Hirsch 2 , D. Körholz 1 , W. Kiess 1
  • 1Hospital for Children and Adolescents, University of Leipzig Medical Center, Leipzig, Germany
  • 2Division of Pediatric Radiology, Department of Radiology, University of Leipzig Medical Center, Leipzig, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 April 2007 (online)

Abstract

Cerebral sinus thrombosis is a rare but severe complication during treatment for acute lymphoblastic leukaemia (ALL). It mostly has been reported during treatment with asparaginase and dexamethasone. Hypertriglyceridemia has - albeit very rarely - also been associated with asparaginase therapy. The combination of cerebral sinus thrombosis and hypertriglyceridemia however, has not yet been reported. Here we describe a 15-year-old boy who presented with clinical symptoms and radiologic findings of a cerebral sinus thrombosis. In addition, a life-threatening hypertriglyceridemia was present. The complication was successfully treated by anticoagulation with low molecular weight heparin and the lipid regulator bezafibrate.

Zusammenfassung

Eine Sinusvenenthrombose ist eine seltenle, aber schwere Komplikation im Verlauf der Behandlung einer akuten lymphatischen Leukämie im Kindesalter. Sinusvenenthrombosen wurden besonders im Rahmen einer Therapie mit Asparaginase und Dexamethason berichtet. Eine Hypertriglyzeridämie wurde ebenfalls im Rahmen einer Asparaginasebehandlung als seltene Komplikation beschrieben. Die Kombination einer Sinusvenenthrombose und einer Hypertriglyzeridämie ist allerdings bisher nicht berichtet worden. Wir beschreiben hier einen 15-jährigen Jungen, der mit den klinischen und radiologischen Zeichen einer Sinusvenenthrombose auffiel. Zusätzlich hatte er eine lebensbedrohliche Hypertriglyzeridämie. Die Komplikationen wurden erfolgreich mit niedrig molekularem Heparin und Bezafibrat behandelt.

References

  • 1 Athale UH, Chan AKC. Thrombosis in children with acute lymphoblastic leukemia Part II Pathogenesis of thrombosis in children with acute lymphoblastic leukemia: effects of the disease and therapy.  Thrombosis Research. 2003;  111 199-212
  • 2 Cremer P, Lakomek M, Beck W. et al . The effect of L-asparaginase on lipid metabolism during induction chemotherapy of childhood lymphoblastic leukemia.  Eur J Pediatr. 1988;  147 64-67
  • 3 Hoogerbrugge N, Jansen H, Hoogerbrugge PM. Transient hyperlipidemia during treatment of ALL with L-asparaginase is related to decreased lipoprotein lipase activity.  Leukemia. 1997;  11 1377-1379
  • 4 Keung YK, Rizk R, Wu XY, Cobos E. Drug-induced hypertriglyceridemia with and without pancreatitis.  South Med J. 1999;  92 912-914
  • 5 Mauz-Körholz C, Nürnberger W, Irsfeld H, Körholz D, Göbel U. Low rate of severe venous thrombosis in children with ALL treatment according to COALL-92 and -97 protocol.  Klin Pädiatr. 1999;  211 215-217
  • 6 Mauz-Körholz C, Junker R, Göbel U, Nowak-Göttl U. Prothrombotic risk faktors in children with acute lymphoblastic leukemia treated with delayed E. coli asparaginase (COALL-92 and -97 protocols).  Thromb Haemost. 2000;  83 840-843
  • 7 Mitchell L. et al . Trend to efficacy and safety using antithrombin concentrate in prevention of thrombosis in children receiving l-asparaginase for acute lymphoblastic leukemia. Results of the PAARKA study.  Thromb Haemost. 2003;  90 163-164
  • 8 Müller HJ, Boos J. Use of L-Asparaginase in childhood ALL.  Crit Rev Oncol/Hematol. 1998;  28 97-113

Correspondence

W. Kiess

Hospital for Children and Adolescents

University of Leipzig

Oststr. 21-25

04317 Leipzig

Phone: +49/341/972 60 00

Fax: +49/341/972 60 09

Email: kiw@medizin.uni-leipzig.de