Der Klinikarzt 2007; 36(11): 620-625
DOI: 10.1055/s-2007-1005198
GI-Erkrankungen

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Das Hepatikusgabelkarzinom: Wie aufwendig muss die Diagnostik sein? - Diagnostik und Grading mit bildgebenden Verfahren

Carcinoma of the biliary tree: How complex diagnostic has to be? - Diagnosis and grading with imaging techniquesMarcus Wiedmann1 , Joachim Mössner1
  • 1Medizinische Klinik und Poliklinik II, Universität Leipzig(Direktor: Prof. D. J. Mössner)
Further Information

Publication History

Publication Date:
28 November 2007 (online)

Karzinome des Gallenwegsystems sind seltene Tumoren des Gastrointestinaltrakts, allerdings nimmt ihre Inzidenz in den letzten Jahren immer mehr zu. Dabei unterscheidet man intra- und extrahepatische Gallengangkarzinome (Klatskintumor, mittleres und distales Gallengangkarzinom), Gallenblasenkarzinome und Papillenkarzinome. Der transkutane abdominelle Ultraschall, die Multidetektor-Computertomografie (MDCT), die nichtinvasive kombinierte Magnetresonanz-Cholangiografie/-tomografie (MRC/MRT) und die endoskopische retrograde Cholangiografie (ERC) gelten in der Primärdiagnostik derzeit als Goldstandard. Eine Heilung ist bei allen Tumorarten nur durch eine radikale chirurgische Resektion im Gesunden möglich. Durch eine Zunahme der Radikalität konnte in den letzten Jahren eine deutliche Verbesserung der Fünf-Jahres-Überlebensraten erreicht werden.

Summary

Carcinoma of the biliary tree are rare tumours of the gastrointestinal tract with rising incidence during the last years. Biliary neoplasms are classified into intra- and extrahepatic cholangiocarcinoma (Klatskin tumour, middle and distal extrahepatic tumours), gallbladder cancer, and ampullary carcinoma. Abdominal ultrasound, multidetector row CT (MDCT), combined non-invasive magnet-resonancecholangiography/-tomography (MRC/MRI), and endoscopic retrograde cholangiography (ERC) represent the gold standard for primary diagnosis. Cure is attainable only by formal curative radical surgical resection. Increasing surgical radicality within the last years enabled clearly improved five-year survival rates.

Literatur

  • 1 Brugge WR.. Endoscopic techniques to diagnose and manage biliary tumors.  J Clin Oncol. 2005;  23 4561-1565
  • 2 Goere D, Wagholiker GD, Pessaux P. et al. . Utility of staging laparoscopy in subsets of biliary cancers: laparoscopy is a powerful diagnostic tool in patients with intrahepatic and gallbladder carcinoma.  Surg Endosc. 2006;  20 721-725
  • 3 Khan SA, Thomas HC, Davidson BR, Taylor-Robinson SD.. Cholangiocarcinoma.  Lancet. 2005;  366 1303-1314
  • 4 Lazaridis KN, Gores GJ.. Cholangiocarcinoma.  Gastroenterology. 2005;  128 1655-1667
  • 5 Manfredi R, Barbaro B, Masselli G, Vecchioli A, Marano P.. Magnetic resonance imaging of cholangiocarcinoma.  Semin Liver Dis. 2004;  24 155-164
  • 6 Slattery JM, Sahani DV.. What is the current state-of-the-art imaging for detection and staging of cholangiocarcinoma?.  Oncologist. 2006;  11 913-922

1 Tumor, Nodi, Metastasen

Korrespondenz

PD Dr. Marcus Wiedmann

Medizinische Klinik und Poliklinik II Universität Leipzig

Philipp-Rosenthal-Straße 27

04103 Leipzig

Email: wiedm@medizin.uni-leipzig.de

    >