Gastroenterologie up2date 2006; 2(3): 201-213
DOI: 10.1055/s-2006-944758
Leber/Galle/Pankreas
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Adjuvante und palliative Therapie des Pankreaskarzinoms

Volker  Kächele, Thomas  Seufferlein
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 September 2006 (online)

Kernaussagen

Diagnostik

Über 80 % der Tumoren des exokrinen Pankreas sind duktale Adenokarzinome.

Ein wichtiges Ziel der Diagnostik ist es, potenziell kurativ operable Patienten von Patienten im fortgeschrittenen, inoperablen Stadium zu unterscheiden.

Kurative, adjuvante und neoadjuvante Therapie

Eine kurative Therapie bei Patienten mit Pankreaskarzinom ist nur nach radikaler Resektion (meist Pylorus erhaltende Whipple-Operation) möglich, wobei ein Langzeitüberleben nur bei ca. 1 - 3 % der Patienten erreicht werden kann. Nach potenziell kurativer Resektion sind der Resektionsstatus, das Grading, die Tumorgröße und der Nodalstatus entscheidende Prognoseparameter.

Eine adjuvante Chemotherapie mit 5-FU/FS oder Gemcitabin ist sinnvoll.

Der Stellenwert einer neoadjuvanten Radiochemotherapie mit modernem Bestrahlungsregime ist noch nicht endgültig festgelegt. Möglicherweise kann bei einem Teil der Patienten durch eine präoperative Radiochemotherapie die Prognose verbessert werden, wenn durch diese Therapie eine Operabilität erreichbar ist.

Palliative Therapie

Jede Therapie eines lokal fortgeschrittenen oder metastasierten Pankreaskarzinoms erfolgt in palliativer Absicht.

Trotz einzelner Studien, in denen eine geringe Überlegenheit einer Kombinationstherapie gezeigt werden konnte, bleibt Gemcitabin derzeit Standard in der palliativen Therapie.

Das mittlere Überleben von Patienten mit metastasiertem Pankreaskarzinom beträgt bei Durchführung einer palliativen Chemotherapie etwas mehr als 6 Monate.

Ob durch Addition von „Biologicals” (in erster Linie VEGF-Antagonisten und EGFR-Inhibitoren) eine nicht nur statistisch, sondern auch klinisch signifikante Verbesserung erreicht werden kann, ist Gegenstand aktueller Studien.

Zweitlinientherapien nach Progress unter einer Erstlinientherapie sind wahrscheinlich wirksam, ein Standardregime ist aber bislang nicht etabliert. Daher sollten Zweitlinientherapien beim Pankreaskarzinom weiter in Studien geprüft werden.

Literatur

  • 1 Jemal A. et al . Cancer Statistics 2006.  CA Cancer J Clin. 2006;  56 106-130
  • 2 Gesellschaft der epidemiologischen Krebsregister in Deutschland e. V .Krebs in Deutschland. Häufigkeiten und Trends. 5., überarbeitete Auflage. Saarbrücken; 2006
  • 3 Larson S C. et al . Overall obesity, abdominal adiposity, diabetes and cigarette smoking in relation to the risk of pancreatic cancer in two Swedish population-based cohorts.  Br J Cancer. 2005;  93 1310-1315
  • 4 Neuhaus P. et al . A randomised, prospective, multicenter, phase III trial of adjuvant chemotherapy with gemcitabine vs. observation in patients with resected pancreatic cancer.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2005;  23 Abstract 4013
  • 5 Gudjonsson B. Cancer of the pancreas. 50 years of surgery.  Cancer. 1987;  60 2284-2303
  • 6 Carpelan-Holmström . et al . Does anyone survive pancreatic ductal adenocarcinoma? A nationwide study re-evaluating the data of the Finnish Cancer Registry.  Gut. 2005;  54 385-387
  • 7 Moertel . et al . Therapy of locally unresectable pancreatic carcinoma: a randomized comparison of high dose (6000 rads) radiation alone, moderate dose radiation (4000 rads + 5-fluorouracil), and high dose radiation + 5-fluorouracil: The Gastrointestinal Tumor Study Group.  Cancer. 1981;  48 1705-1710
  • 8 Wilkowski R. et al . Effect of chemoradiation with gemcitabine and cisplatin on locoregional control in patients with primary inoperable pancreatic cancer.  World J Surg. 2004;  28 1011-1018
  • 9 Rana V. et al . Neoadjuvant chemotherapy improves outcome of chemoradiation therapy for locally advanced pancreatic cancer.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2006;  24 Abstract 4036
  • 10 Wilkowski R. et al . Randomized phase II trial comparing gemcitabine/cisplatin-based chemoradiotherapy (CRT) to 5-FU based CRT in patients with locally advanced pancreatic cancer.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2006;  24 Abstract 4038
  • 11 Hennig R. et al . Staging laparoscopy and its indications in pancreatic cancer patients.  Dig Surg. 2002;  19 484-488
  • 12 Pisters P W. et al . Laparoscopy in the staging of pancreatic cancer.  Br J Surg. 2001;  88 325-337
  • 13 Kalser . et al . Pancreatic cancer. Adjuvant combined radiation and chemotherapy following curative resection.  Arch Surg. 1985;  12 899-903
  • 14 Klinkenbijl . et al . Adjuvant radiotherapy and 5-fluorouracil after curative resection of cancer of the pancreas and periampullary region: phase III trial of the EORTC gastrointestinal tract cancer cooperative group.  Ann Surg. 1999;  230 776-782
  • 15 Neoptolemos J P. et al . Adjuvant chemoradiotherapy and chemotherapy in resectable pancreatic cancer: a randomized controlled trial.  Lancet. 2001;  358 1576-1585
  • 16 Neoptolemos J P. et al . A randomized and controlled trial of chemoradiotherapy and chemotherapy after resection of pancreatic cancer.  New Engl J Med. 2004;  350 1200-1210
  • 17 Picozzi . et al . Interferon-based adjuvant chemoradiation therapy after pancreaticoduodenectomy for pancreatic adenocarcinoma.  Am J Surg. 2003;  185 476-480
  • 18 Regine W F. et al . RTOG 9704 a phase III study of adjuvant pre and post chemoradiation (CRT) 5-FU vs. gemcitabine for resected pancreatic adenocarcinoma.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2006;  25 Abstract 4007
  • 19 Glimelius B. et al . Chemotherapy improves survival and quality of life in advanced pancreatic and biliary cancer.  Ann Oncol. 1996;  7 593-600
  • 20 Lutz M P. et al . A phase II study of weekly 24-h infusion of high-dose 5-fluorouracil in advanced pancreatic cancer.  Z Gastroenterol. 1999;  37 993-997
  • 21 Burris H A. et al . Improvements in survival and clinical benefit with Gemcitabine as first-line therapy for patients with advanced pancreas cancer: a randomized trial.  J Clin Oncol. 1997;  15 2403-2413
  • 22 van Cutsem E. et al . Phase III trial of gemcitabine plus tipifarnib compared with gemcitabine plus placebo in advanced pancreatic cancer.  J Clin Oncol. 2004;  22 1430-1438
  • 23 Berlin J. et al . Phase III study of gemcitabine in combination with fluorouracil versus gemcitabine alone in patients with advanced pancreatic carcinoma: Eastern Cooperative Oncology Group Trial E2297.  J Clin Oncol. 2002;  20 3270-3275
  • 24 Rocha Lima C M. et al . Irinotecan plus gemcitabine results in no survival advantage compared with gemcitabine monotherapy in patients with locally advanced or metastatic pancreatic cancer despite increased tumor response rate.  J Clin Oncol. 2004;  22 3776-3783
  • 25 Louvet . et al . Gemcitabine in combination with oxaliplatin compared with gemcitabine alone in locally advanced or metastatic pancreatic cancer: results of a GERCOR and GISCAD phase III trial.  J Clin Oncol. 2005;  23 3509-3514
  • 26 Oettle H. et al . A phase III trial of pemetrexed plus gemcitabine versus gemcitabine in patients with unresectable or metastatic pancreatic cancer.  Ann Oncol. 2005;  16 1639-1645
  • 27 Riess H. et al . A randomized, prospective, multicenter, phase III trial of gemcitabine, 5-Fluorouracil, folinic acid vs. gemcitabine alone in patients with advanced pancreatic cancer.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2005;  23 Abstract 4009
  • 28 Moore M J. et al . Erlotinib plus gemcitabine compared to gemcitabine alone in patients with advanced pancreatic cancer. A phase III trial of the National Cancer Institute of Canada Clinical Trials Group.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2005;  23 Abstract 1
  • 29 Hermann R. et al . Gemcitabine plus Capecitabine versus Gemcitabine alone in locally advanced or metastatic pancreatic cancer. A randomized phase III study of the Swiss Group for clinical cancer research (SAKK) and the Central European Cooperative Oncology group (CECOG).  Proc Am Soc Clin Oncol. 2005;  23 Abstract 4010
  • 30 Tempero M. et al . Randomized phase II comparison of dose-intense gemcitabine: thirty-minute infusion and fixed dose rate infusion in patients with pancreatic adenocarcinoma.  J Clin Oncol. 2003;  18 3402-3408
  • 31 Poplin E. et al . Phase III trial of gemcitabine (30 minute-infusion) versus gemcitabine (fixed dose rate infusion) versus gemcitabine + oxaliplatin (GEMOX) in patients with advanced pancreatic cancer.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2006;  24 Abstract 4004
  • 32 Heinemann V. et al . A phase III trial comparing gemcitabine plus cisplatin vs. gemcitabine alone in advanced pancreatic carcinoma.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2005;  23 Abstract 1003
  • 33 Heinemann . et al . Superiority of gemcitabine plus platinum analog compared to gemcitabine alone in advanced pancreatic cancer: Pooled analysis of two randomized trials, the GERCOR/GISCAD Intergroup Study and a German Multicenter Study.  GI ASCO. 2006;  24 Abstract 96
  • 34 Cunningham D. et al . Phase III randomised comparison of gemcitabine (GEM) versus gemcitabine plus capecitabine (GEM-CAP) in patients with advanced pancreatic cancer.  ECCO. 13;  2005;13 Abstract PS11
  • 35 O’Reilly E M. et al . A randomized trial of DX-8951f (exatecan mesylate) and gemcitabine vs. gemcitabine alone in advanced pancreatic cancer.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2004;  22 Abstract 4006
  • 36 Brambhall S R. et al . A double-blind placebo-controlled, randomised study comparing gemcitabine and marimastat with gemcitabine and placebo as first line therapy in patients with advanced pancreatic cancer.  Br J Cancer. 2002;  87 161-167
  • 37 Oettle H, Pelzer U, Stieler J. et al . Oxaliplatin/folinic acid/5-fluorouracil (24h) (OFF) plus best supportive care versus best supportive care alone (BSC) in second-line therapy of gemcitabine-refractory advanced pancreatic cancer (CONKO 003).  Proc Am Soc Clin Oncol. 2005;  24 Abstract 4031
  • 38 Boeck S. et al . Second line therapy with pemetrexed after gemcitabine failure in patients with unresectable locally advanced or metastatic pancreatic cancer: A multicenter phase II trial.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2006;  24 Abstract 4124
  • 39 Sudo K. et al . Phase II study of S-1 in patients with gemcitabine resistant advanced pancreatic carcinoma.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2006;  24 Abstract 14 070
  • 40 Chauffert B. et al . Phase III trial comparing initial chemoradiotherapy followed by gemcitabine vs. gemcitabine alone in patients with locally advanced non-metastatic pancreatic cancer: A FFCD-SFRO study.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2006;  24 Abstract 4008

Prof. Dr. Thomas Seufferlein

Klinik für Innere Medizin I · Medizinische Universitätsklinik Ulm

Robert Koch-Straße 8 · 89081 Ulm

Email: thomas.seufferlein@medizin.uni-ulm.de

    >