Krankenhauspsychiatrie 2005; 16(4): 144-148
DOI: 10.1055/s-2005-870994
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Sport- und Bewegungstherapie in der Psychiatrie

Sports and Physical Activity as a Treatment for Mental DisordersN.-U.  Neumann1 , K.  Frasch2
  • 1Donauwörth
  • 2Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik am Bezirkskrankenhaus Günzburg, Abt. Psychiatrie II der Universität Ulm
Further Information

Publication History

Publication Date:
02 January 2006 (online)

Zusammenfassung

Sport- und Bewegungstherapie sind feste Bestandteile im Behandlungsangebot psychiatrischer und psychosomatischer Kliniken. Auch im ambulanten Bereich werden entsprechende Methoden häufig angeboten. Zu den evidenzbasierten Therapien kann die Mehrzahl der verschiedenen Verfahren jedoch nicht gezählt werden. Nur für Dauerleistungstraining liegen kontrollierte Studien vor und diese wiederum beziehen sich fast ausnahmslos auf die Behandlung depressiver Störungen. Die Behandlungsmethode des Ausdauertrainings ist theoretisch durch neurobiologische Wirkmechanismen fundiert. Das bei entsprechenden tierexperimentellen Untersuchungen gefundene Phänomen der Zunahme neurotropher Faktoren (BDNF) und die damit einhergehende hippokampale Neurogenese, sowie das Phänomen des Anstiegs von Neurotransmitterkonzentrationen, machen klinische antidepressive Effekte erklärbar. Von gesicherten Ergebnissen, die das Ausdauertraining zu einer zuverlässigen, syndromgerichteten Therapie machen würden, kann jedoch noch nicht gesprochen werden. Alle anderen Verfahren, die unter den Bezeichnungen Sport- und Bewegungstherapie oder körperorientierte Therapie in der Praxis erscheinen, entbehren noch wissenschaftlicher Absicherung. Dabei soll nicht angezweifelt werden, dass gute Erfahrungen vorliegen und positive Wirkungen zu beobachten sind. Schlussfolgerung: Noch gibt es keine Richtlinien für den indizierten Einsatz körperorientierter Verfahren und deren Stellenwert im Behandlungsplan der diversen psychischen Erkrankungen ist nicht klar.

Abstract

Sports and physical activity are consolidated parts of the everyday life in in- and outpatient treatment facilities of mental hospitals although there is a lack of scientific evidence. Controlled studies only exist with regard to exercise training (running) predominantly dealing with depressive disorders. The exercise training method is based on sound neurobiological theories, e. g. the increase of neurotrophic factors and the associated hippocampal neuroneogenesis on the one hand and the increase of cerebral transmitters on the other which may be at least in part responsible for its mild antidepressive effects although there is no sufficient scientific evidence regarding physical activity as a specific therapeutic means. For any other method appearing under the „sports and physical activity”-headline, a considerable lack of scientific publications has to be stated. Although there are many positive experiences, no guidelines about indicated use of those methods can be established and their rank in the therapeutic plan of different mental disorders remains unclear.

Literatur

  • 1 Horn H G, Steinmann H J. Medizinisches Aufbautraining. München: Urban & Vogel 2001
  • 2 Reimers C D, Broocks A. Neurologie, Psychiatrie und Sport. Stuttgart: Thieme 2003
  • 3 Rost R, Bjarnason-Wehrens B, Graf C. Sport- und Bewegungstherapie bei inneren Krankheiten. Köln: Deutscher Ärzteverlag 2005
  • 4 Schüle K, Huber G. Grundlagen der Sporttherapie. München: Urban & Fischer 2004
  • 5 Blumenthal J A, Babyak M A, Moore K A. et al . Effects of exercise training in older patients with major depression.  Arch Intern Med. 1999;  159 2349-2356
  • 6 Brosse A L, Sheets S E, Lett S H, Blumenthal J A. Exercise and the treatment of clinical depression in adults.  Sports Med. 2002;  32 741-760
  • 7 Craft L L, Landers D M. The effect of exercise on clinical depression and depression resulting from mental illness: a metaanalysis.  J Sport Exerc Psych. 1998;  20 339-357
  • 8 Lawlor D A, Hopker S W. The effectiveness of exercise as an intervention in the management of depression: Systematic review and meta-regression analysis of randomised controlled trials.  BMJ. 2001;  322 1-8
  • 9 Broocks A, Bandelow B, Pekrun G. et al . Comparison of aerobic exercise, clomipramine, and placebo in the treatment of panic disorder.  Am J Psychiat. 1998;  155 603-609
  • 10 Stevinson C. Exercise may help treat panic disorder.  Focus Alternat Complement Ther. 1999;  2 84-85
  • 11 Tsutsumi T, Don B M, Zaichkowsky L D. et al . Comparison of high and moderate intensity of strength training on mood and anxiety in older adults.  Perceptual and motor skills. 1998;  87 1003-1011
  • 12 Laurin D, Verreault R, Lindsay J. et al . Physical activity and risk of cognitive impairment and dementia in elderly persons.  Arch Neurol. 2001;  58 498-504
  • 13 Strüder H K, Hollmann W, Platen P. et al . Neuroendocrine system and mental function in sedentary and endurance-trained elderly males.  Int J Sports Med. 1999;  20 159-166
  • 14 Teri L, McCurry S M, Buchner D M. et al . Exercise and activity level in Alzheimer's disease: a potential treatment focus.  J Rehabil Res Dev. 1998;  35 411-419
  • 15 Greist J H, Klein M H, Eischens R R. et al . Running as treatment for depression.  Compr Psychiatry. 1979;  20 (1) 41-54
  • 16 Martinsen E W, Hoffart A, Solberg O. Comparing aerobic with nonaerobic forms of exercise in the treatment of clinical depression: a randomized trial.  Compr Psychiatry. 1989;  30 324-331
  • 17 Veale D, Le Fevre K, Pantelis C. et al . Aerobic exercise in the adjunctive treatment of depression: a randomized controlled trial.  J R Soc Med. 1992;  85 541-544
  • 18 Toskovic N N. Alterations in selected measures of mood with single bout of dynamic Taekwondo in college-age students.  Perceptual and motor skills. 2001;  92 1031-1038
  • 19 Elleberger O. Qi Gong. München: Kösel 1995: 13-27
  • 20 Oberlack H. Tai Chi. Bindlach: Gondrom 2001: 8-17
  • 21 Willke E, Höller H, Petzold H G. Tanztherapie, Theorie und Praxis. Paderborn: Junfermann 2002: 14-18
  • 22 Stolze H. Die konzentrative Bewegungstherapie. Berlin: Springer 2001: 9-21
  • 23 Cotman C W, Engesser-Cesar C. Exercise enhances and protects brain function.  Exerc Sport Sci Rev. 2002;  30 75-79
  • 24 Hollmann W, Strüder H K. Zur Biochemie des Gehirns bei muskulärer Arbeit.  Nervenheilkunde. 1998;  17 30-35
  • 25 McAuley E, Mihalko S L, Bane S M. Exercise and self-esteem in middle-aged adults: multidimensional relationships and physical fitness and self-efficacy influences.  J Behav Med. 1997;  20 67-83
  • 26 McAuley E, Blissmer B, Katula J. Physical activity, self-esteem and self-efficacy relationsships in older adults: a randomized controlled trial.  Ann Behav Med. 2000;  22 131-139
  • 27 Hollmann W, Strüder H K, Tagarakis C VM. Körperliche Aktivität fördert Gehirngesundheit und -Leistungsfähigkeit.  Nervenheilkunde. 2003;  9 467-474
  • 28 Neumann N U. Körperorientierte Therapie in der Psychiatrie.  ZNS & Schmerz. 2003;  2 34-35
  • 29 Lou H C, Kjaer T W, Friberg L, Wildschiodtz G, Holm S, Nowak M. A 150-H20 PET study of meditation and the resting state of normal consciousness.  Human brain mapping. 1999;  7 98-105
  • 30 Dishman R K. Brain monoamines, exercise and behavioral stress: animal models.  Med Sci Sports Exerc. 1997;  29 63-74
  • 31 Dunn A L, Reigle T G, Youngstedt S D. et al . Brain norepinephrine and metabolites after treadmill training and wheel running in rats.  Med Sci Sports Exerc. 1996;  28 204-209
  • 32 Tong L, Shen H, Pereau V M, Balazs R, Cotman C W. Effects of exercise on gene-expression profile in the rat hippocampus.  Neurobiol Dis. 2001;  8 1046-1056
  • 33 Schinder A F, Poo M. The neurotrophin hypothesis for synaptic plasticity Trends.  Neurosci. 2000;  23 639-45
  • 34 Neeper S W, Gomez-Pinilla F, Choi J, Cotman C W. Physical activity increases mRNA for brain-derived neurotrophic factor and nerve growth factor in rat brain.  Brain Res. 1996;  726 49-56

PD Dr. med. habil. Norbert-Ullrich Neumann

Neudegger Allee 6

86609 Donauwörth ·

Email: norbert.neumann@bkh-guenzburg.de