Klin Monbl Augenheilkd 2005; 222(11): 910-914
DOI: 10.1055/s-2005-858840
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Paraneoplastic Vitelliform Retinopathy Associated with Cutaneous or Uveal Melanoma and Metastases

Paraneoplastische vitelliforme Retinopathie beim metastasierenden kutanen oder uvealen MelanomM. Sotodeh1, 2, 3 , D. Paridaens2 , J. Keunen3 , M. van Schooneveld4 , G. Adamus5 , S. Baarsma1
  • 1Rotterdam Eye Hospital, Department of Medical Retina and Uveitis, Rotterdam, Netherlands
  • 2Rotterdam Eye Hospital, Department of Oculoplastic and Orbital Surgery, Rotterdam, Netherlands
  • 3Department of Ophthalmology, Leiden University Medical Center, Leiden, Netherlands
  • 4Department of Ophthalmology, University Medical Center, Utrecht, Netherlands
  • 5Neurological sciences Institute, Oregan Health & Science University, Oregon, Beaverton, USA
Further Information

Publication History

Eingegangen: 30.8.2005

Angenommen: 28.10.2005

Publication Date:
25 November 2005 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Bericht über ungewöhnliche vitelliforme Fundusbefunde in drei Fällen von paraneoplastischer Retinopathie bei metastasierendem kutanen oder uvealen Melanom und in einem Fall von einer einzigartigen Immunreaktion. Patienten und Methoden: Verlaufsbeobachtungen. Die Krankengeschichte von drei Patienten mit MAR-ähnlicher paraneoplastischer Retinopathie wurde untersucht. Elektroretinographie, Goldmann-Perimetrie, Fluorescein-Angiographie und in einem Fall optische Kohärenztomographie, immunhistochemische und Western-Blot-Methoden wurden eingesetzt. Ergebnisse: Alle Patienten wiesen ähnliche paraneoplastische, vitelliforme Veränderungen der Retina auf. In zwei Fällen unterschieden sich die Symptome von denen des klassischen Melanom-assoziierten Retinopathie-(MAR-)Syndroms. In einem Fall wurden immunhistochemisch und mittels Western Blot Antikörper gegen 120-kDa nachgewiesen, einem löslichen Photorezeptorprotein. Es wurde keine Immunreaktion gegen bipolare Zellen der Netzhaut festgestellt. Schlussfolgerung: Die klinischen, elektrophysiologischen und immunologischen Befunde unserer Patienten weisen auf eine Melanom-assoziierte Paraneoplasie hin, ähnlich wie beim MAR-Syndrom. Jedoch anders als beim MAR-Syndrom weist der Fundus bei dieser paraneoplastischen vitelliformen Retinopathie ungewöhnliche Veränderungen auf: Es finden sich Zeichen seröser Netzhautablösung im Bereich der Makula und nummuläre vitelliforme Schäden im hinteren Pol. Diese Veränderungen könnten eine ungewöhnliche Variante des MAR-Syndroms oder aber ein eigenständiges paraneoplastisches Geschehen darstellen.

Abstract

Purpose: To report unusual vitelliform fundus findings in three cases of paraneoplastic retinopathy associated with metastasised cutaneous or uveal melanoma and in one case, a unique immunoreactivity response. Patients and Methods: Observational case series. The histories of three patients with MAR-like paraneoplastic retinopathy were reviewed. Electroretinography, Goldmann perimetry, fluorescein angiography, and in one case optical coherence tomography, immunohistochemistry and Western blotting were performed. Results: All patients revealed similar paraneoplastic vitelliform retinal abnormalities. Symptoms in two cases differed from the classical MAR syndrome. In one case, western blotting and immunohistochemistry demonstrated antibodies against 120-kDa, a soluble photoreceptor protein. No immunoreactivity to retinal bipolar cells was detected. Conclusion: The clinical, electrophysiological, and immunological findings in our patients suggest a melanoma associated paraneoplastic origin, like in MAR syndrome. However contrary to MAR syndrome, this paraneoplastic vitelliform retinopathy exhibits a peculiar fundus picture, consisting of serous macular detachment and nummular vitelliform lesions in the posterior pole. This could be an unusual presentation of MAR or a separate paraneoplastic entity.

References

  • 1 Berson E L, Lessell S. Paraneoplastic night blindness with malignant melanoma.  Am J Ophthalmol. 1988;  222 307-311
  • 2 Borkowski L M, Grover S, Fishman G A. et al . Retinal findings in melanoma-associated retinopathy.  Am J Ophthalmol. 2001;  222 273-275
  • 3 Chan C K, Gass J D, Lin S G. Acute exsuadtive polymorphous vitelliform maculopathy syndrome.  Retina. 2003;  222 453-462
  • 4 Gass J DM. Acute Vogt-Koyanagi-Harada-like syndrome occurring in a patient with metastatic cutaneous melanoma. uveitis Update Proceedings of the international symposium on Uveitis Hanasaari. 1984. Espoo, Finland Amsterdam; Elsevier Science Publishers 1984: 407-408
  • 5 Jampol L M, Kim H H, Bryar P J. et al . Multiple serous retinal detachments and subretinal deposits as the presenting signs of metastatic melanoma.  Retina. 2004;  222 320-322
  • 6 Keltner J L, Thirkill C E, Yip P T. et al . Clinical and immunologic characteristics of melanoma-associated retinopathy syndrome: eleven new cases and a review of 51 previously published cases.  J Neuroophthalmol. 2001;  222 173-187
  • 7 Milam A H, Saari J C, Jacobson S G. et al . Autoantibodies against retinal bipolar cells in cutaneous melanoma-associated retinopathy.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 1993;  222 91-100
  • 8 O’Neal K D, Butnor K J, Perkinson K R. et al . Bilateral diffuse uveal melanocytic proliferation associated with pancreatic carcinoma: a case report and literature review of this paraneoplastic syndrome.  Surv Ophthalmol. 2003;  222 613-625
  • 9 Palmowski A M, Haus A H, Pfohler C. et al . Bilateral multifocal chorioretinopathy in a woman with cutaneous malignant melanoma.  Arch Ophthalmol. 2002;  222 1756-1761
  • 10 Zacks D N, Pinnolis M K, Berson E L. et al . Melanoma-associated retinopathy and recurrent exudative retinal detachments in a patient with choroidal melanoma.  Am J Ophthalmol. 2001;  222 578-581

Seerp Baarsma MD

The Rotterdam Eye Hospital, Department of Medical Retina and Uveitis

P.O. Box 70030

3000 LM Rotterdam, Netherlands

Phone: ++ 31/10/4 01 77 77

Fax: ++ 31/10/4 11 17 47

Email: Baarsma@Oogziekenhuis.nl

Email: M.Sotodeh@Lumc.nl