Ultraschall Med 2005; 26(3): 203-208
DOI: 10.1055/s-2005-858072
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Nonspecific Granulomatous Prostatitis

Unspezifische granulomatöse ProstatitisP. Pavlica1 , L. Barozzi2 , A. Bartolone1 , C. Gaudiano1 , M. Menchi3 , S. Veneziano1
  • 1Department of Diagnostic Radiology, Hospital S.Orsola-Malpighi, 40138 Bologna, Italy
  • 2Department of Emergency Radiology, Hospital S.Orsola-Malpighi, 40138 Bologna, Italy
  • 3Department of Diagnostic Radiology, Hospital S. Maria Nuova, 55100 Firenze, Italy
Further Information

Publication History

received: 6.8.2004

accepted: 17.1.2005

Publication Date:
10 June 2005 (online)

Zusammenfassung

Die unspezifische granulomatöse Prostatitis (NSGP) ist eine relativ seltene Form der chronischen Prostatitis, die bei digital-rektaler Untersuchung, transrektalem Ultraschall (TRUS) und der PSA-Bestimmung im Serum haufig als Karzinom fehlgedeutet wird. In den histologischen Untersuchungen wird diese Ausprägung der granulomatösen Prostatitis derzeit am haufigsten gesehen. Die vorliegende Arbeit korreliert die aus transrektalem Ultraschall und der PSA-Bestimmung im Serum gewonnenen Befunde von 20 Patienten mit dem Vorliegen einer bioptisch gesicherten NSGP. In jedem Fall ergab sich aus körperlicher Untersuchung, laborchemischen Befunden und TRUS der hochgradige Verdacht auf ein Malignom. Sonomorphologisch (TRUS) erschienen die Läsionen als solitäre oder multiple echoarme, vorwiegend peripher gelegene Areale, die das Bild eines Karzinoms vortäuschten. Der mittlere PSA-Wert im Serum betrug 13,3 ng/ml (3,5 - 34 ng/ml), wobei ein Patient einen Wert unter 4 ng/ml aufwies. Das Follow-up mit TRUS und PSA-Bestimmung erstreckte sich nur bei 11/20 Patienten über einen aussagekräftigen Zeitraum. In 8/11 Fallen erholte sich der PSA-Wert und mit dem Verschwinden der echoarmen Läsionen normalisierte sich bei 5/11 Patienten auch die Sonomorphologie. Letztendlich kann die Diagnose nur durch eine Prostatabiopsie gesichert werden. Die Fragestellung hinsichtlich eines möglichen Zusammenhangs mit der chronischen Prostatitis bzw. dem Prostatakarzinom, des natürlichen Verlaufs und der Notwendigkeit einer spezifischen Therapie sowie eines Follow-up muss derzeit offen bleiben.

Abstract

Nonspecific granulomatous prostatitis (NSGP) is a relatively uncommon type of chronic inflammation of the prostate, frequently mistaken for carcinoma on digital rectal examination, trans-rectal ultrasound (TRUS) and serum PSA test. It is presently the most frequent variety of granulomatous prostatitis observed at histological examination. The present study reviews the trans-rectal US results and serum PSA levels of 20 patients with biopsy-proven NSGP. Physical findings, laboratory data and US indicated malignancy in all cases. Sonographically (TRUS), the lesions appeared as single or multiple hypoechoic nodules, mainly localised in the peripheral zone of the gland, mimicking carcinoma. Mean serum PSA values were 13.3 ng/ml (range from 3.5 to 34 ng/ml), and only one patient had a value lower than 4 ng/ml. A sufficiently long period of follow-up (mean 19 months; range from 7 to 48 months) with TRUS and PSA was only possible in 11/20 patients. In 8/11 cases, serum PSA returned within normal range, and in 5/11 patients the US features slowly resolved, the hypoechoic nodules disappearing. Final diagnosis can only be obtained by prostatic biopsy. Several questions remain unanswered regarding the relationship between chronic prostatitis and prostatic carcinoma, natural history, the need for specific therapy and also the follow-up of this disease.

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MD, Pietro Pavlica

Department of Diagnostic Radiology, Hospital S.Orsola-Malpighi

Via Palagi 9,

40138 Bologna, Italy

Phone: ++ 51/6 36 23 96

Fax: ++ 51/6 36 26 89

Email: pavlica@orsola-malpighi.med.unibo.it