Rofo 2004; 176(6): 829-836
DOI: 10.1055/s-2004-813144
Thorax

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Klinische Evaluation einer Software zur automatischen Lokalisation von Lungenrundherden in CT-Verlaufskontrollen

Clinical Evaluation of a Software for Automated Localization of Lung Nodules at Follow-up CT ExaminationsF. Beyer1* , D. Wormanns1* , C. Novak2 , H. Shen2 , B. L. Odry2 , G. Kohl3 , W. Heindel1
  • 1Institut für Klinische Radiologie, Universitätsklinikum Münster (UKM)
  • 2Siemens Corporate Research, Princeton, USA
  • 3Siemens Medical Solutions CTC AP, Forchheim
* Beide Autoren haben in gleichem Umfang zur Publikation beigetragen.
Further Information

Publication History

Publication Date:
02 June 2004 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Klinische Prüfung eines Softwarealgorithmus, der bei der Suche korrespondierender Lungenrundherde in CT-Verlaufskontrollen Unterstützung bieten soll, und Identifizierung der Faktoren, die die Rate korrekt lokalisierter Herde beeinflussen. Methode: 11 Patienten mit 22 Mehrdetektor-Spiral-CT-Untersuchungen des Thorax (Siemens Somatom VZ; Röhrenspannung 120 kVp; effektiver Röhrenstrom 20 oder 100 mAs; Kollimation 4 × 1 mm; Rekonstruktionsinkrement 0,8 mm) mit insgesamt 190 Rundherden wurden mit dem sog. „real-time automatic matching” (RAM-)Algorithmus (Siemens LungCare) analysiert. Durchmesser, Randschärfe (scharf/unscharf) und Lokalisation (Lungenoberfeld/-mittelfeld/-unterfeld; zentral/peripher; rechts/links) der Herde sowie die Inspirationstiefe (identisch/> 5 % unterschiedlich) wurden aufgezeichnet. Die Rate automatisch korrekt lokalisierter Herde wurde mit diesen Parametern mittels χ2-Test verglichen. Ergebnisse: Der RAM-Algorithmus war in der Lage, 164 der 190 korrespondierenden Lungenrundherde (86,3 %) korrekt zu lokalisieren. Die Detektionsrate war dabei nicht von der Herdlokalisation oder dem Herddurchmesser abhängig. Der Einfluss der Inspirationstiefe war hingegen hochsignifikant (p < 0,001): Bei gleicher Inspirationslage lag die Detektionsrate bei 100 % (146/146), bei unterschiedlichen Atemlagen bei 40,9 % (18/44). Die Beobachtung einer signifikant besseren Detektion unscharf begrenzter Herde (p = 0,028) entspricht einem statistischen Artefakt. Schlussfolgerung: Der RAM-Algorithmus erwies sich als zuverlässige Hilfe zum Auffinden korrespondierender Lungenrundherde in CT-Verlaufskontrollen. Limitierend sind stark differierende Atemlagen.

Abstract

Purpose: To evaluate a software algorithm for automated localization of pulmonary nodules at follow-up CT examinations of the chest and to determine factors influencing the rate of correctly matched nodules. Materials and Methods: The “real-time automatic matching” (RAM) algorithm (Siemens LungCare™ software) was applied to 22 follow-up multirow-detector CT (MDCT) examinations in 11 patients (Siemens Somatom VolumeZoom, tube voltage 120 kVp; effective tube current 20 mAs (n = 18) or 100 mAs (n = 4); 4x1 mm detector configuration, 1.25 mm slice thickness; 0.8 mm reconstruction increment; standard lung kernel B50f) with a total of 190 lung nodules (mean diameter 6.7 ± 3.5 mm, range 2 - 17 mm). The following nodule features were recorded: diameter, edge definition (well- or ill-defined), location (upper, middle or lower third; central or peripheral; right or left lung) and inspiration level (considered identical if the difference of diaphragm-apex distance between baseline and follow-up examination was < 5 %, otherwise it was considered different). A nodule was regarded as correctly localized if the marking box drawn by the software was visible on at least one slice together with the nodule and the center of the nodule was located inside the marking box. χ²-test was used to describe influence of nodule features on detection rate. Influence of nodule size was assessed using Mann-Whitney-U-Test. Results: RAM correctly located 164 of 190 of all lung nodules (86.3 %). Detection rate did not depend on nodule location (left vs. right lung: p = 0.48; upper vs. middle vs. lower third: p = 0.96; peripheral vs. central: p = 0.47) or diameter (p = 0.30). Influence of inspiration level was highly significant (p < 0.001): nodules were detected in 100 % (146/146) for identical inspiration levels and in 40.9 % (18/44) for different inspiration levels. The observation of a significant better localization of ill-defined nodules (p = 0.028) corresponds to a statistical artifact due to the inhomogeneous distributions of this specific feature in our data. Conclusion: RAM is a valuable tool for follow-up of lung nodules at CT. Only very different inspiration levels influenced detection rate.

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Dr. med. Florian Beyer

Institut für Klinische Radiologie, Universitätsklinikum Münster

Albert-Schweitzer-Straße 33

48129 Münster

Phone: ++ 49/2 51/83 47-3 10

Fax: ++ 49/2 51/83 47-3 12

Email: beyerf@uni-muenster.de

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