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DOI: 10.1055/s-2004-813028
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Inanspruchnahme medizinischer Leistungen: Welche Rolle spielt die soziale Unterstützung? - Ergebnisse der Study of Health in Pomerania (SHIP)[*]
Medical Services Utilisation: Which Role does Social Support Play? - Results from the Study of Health in Pomerania (SHIP)[*] * Förderung: Die Arbeit ist Teil des Community-Medicine-Forschungsverbundes (CMF). Er wird gefördert von dem Bundesministerium für Bildung und Forschung (Förderungskennzeichen 01ZZ96030), dem Kultusministerium und dem Sozialministerium des Landes Mecklenburg-Vorpommern.Publication History
Publication Date:
15 April 2004 (online)
Zusammenfassung
Ziel der Studie: Ziel der Studie ist, den Zusammenhang zwischen sozialer Unterstützung und der Inanspruchnahme medizinischer Leistungen anhand einer nordostdeutschen Stichprobe zu beschreiben. Methode: Verwendet werden die Daten einer für die erwachsene Wohnbevölkerung Vorpommerns repräsentativen Zufallsstichprobe. Mit 4310 Untersuchungsteilnehmern (Teilnahmerate: 68,8 %) wurde analysiert, welche statistischen Assoziationen zwischen sozioökonomischen Variablen, objektivem und subjektivem Hilfebedarf, sozialer Unterstützung und der Anzahl der Allgemeinarzt- und/oder Internistenkonsultationen bestehen. Als standardisierte Erhebungsinstrumente wurden der SF-12 und der MOS Social Support Survey verwendet. Ergebnisse: Die direkten Zusammenhänge zwischen sozialer Unterstützung und der Inanspruchnahme eines Arztes waren nur schwach ausgeprägt. Personen mit festem Partner zeigten weniger Arztbesuche als Personen ohne festen Partner (Median: 4,3 vs. 6,2). Soziale Unterstützung bzw. eine feste Zweierbeziehung kann bei chronisch Kranken zu einer geringeren Inanspruchnahme beitragen. Schlussfolgerungen: Interventionen, die das Ziel verfolgen, soziale Netzwerke zu stärken, stellen einen Ansatzpunkt dar, um die Kosten in der Versorgung chronisch Kranker zu senken.
Abstract
Aims: This study examined the role of social support in relation to the use of medical services in a north-eastern German population. Methods: A representative random sample of the Pomeranian population (4,310 persons) was analysed. The response rate was 68.8 %. Bivariate and multivariate associations between socio-economic variables, need (evaluated and perceived health status), social support and the number of consultations (general practitioners or internists) were assessed. The SF-12 and the MOS social support survey were used as standardised instruments. Results: Social supports showed no main effects on utilisation rates. Individuals living in a partnership showed lower levels of utilisation (median: 4.3 vs. 6.2). The combination of high morbidity and low social support or no partnership results in an increase in medical services utilisation. Conclusions: Social support treatments that target an appropriate use of the health care system can be a cost-effective measure in chronically ill patients.
Schlüsselwörter
Inanspruchnahme medizinischer Leistungen - soziale Unterstützung - Paarbeziehung - Morbidität - subjektiver Bedarf - gesundheitsbezogene Lebensqualität
Key words
Health services utilization - social support - partnership - disease - perceived need - health-related quality of life
1 Förderung: Die Arbeit ist Teil des Community-Medicine-Forschungsverbundes (CMF). Er wird gefördert von dem Bundesministerium für Bildung und Forschung (Förderungskennzeichen 01ZZ96030), dem Kultusministerium und dem Sozialministerium des Landes Mecklenburg-Vorpommern.
Literatur
- 1 Hulka B S, Wheat J R. Patterns of utilization. The patient perspective. Med Care. 1985; 23 (5) 438-460
- 2 Andersen R, Newman J F. Societal and individual determinants of medical care utilization in the United States. Milbank Mem Fund Q Health Soc. 1973; 51 (1) 95-124
- 3 Breyer F, Zweifel P. Gesundheitsökonomie. Heidelberg; Springer 1999
- 4 Andersen R M. Revisiting the behavorial model and access to medical care: Does it matter?. J Health Soc Behavior. 1995; 36 1-10
- 5 Counte M A, Glandon G L. A panel study of life stress, social support, and the health services utilization of older persons. Med Care. 1991; 29 (4) 348-361
- 6 Pescosolido B A, Kronenfeld J J. Health, illness, and healing in an uncertain era: challenges from and for medical sociology. J Health Soc Behav. 1995; Spec No. 1 5-33
- 7 Berkman L F. Social support, social networks, social cohesion and health. Soc Work Health Care. 2000; 31 (2) 3-14
- 8 Klauer T. Soziale Unterstützung. Schwarzer R, Jerusalem M, Weber H Gesundheitspsychologie von A bis Z: Ein Handwörterbuch Göttingen, Bern, Toronto, Seattle; Hogrefe 2002: 543-546
- 9 Stansfeld S A. Social support and social cohesion. Marmot M, Wilkinson RG Social Determinants of Health Oxford, New York; Oxford University Press 1999: 155-178
- 10 Due P, Holstein B, Lund R. et al . Social relations: network, support and relational strain. Soc Sci Med. 1999; 48 (5) 661-673
- 11 Wills T A, Filer M. Social network and social support. Baum A, Revenson TA, Singer JE Handbook of Health Psychology Mahwah, New Jersey, London; Lawrence Erlbaum Associates 2001: 209-234
- 12 Broadhead W E, Gehlbach S H, deGruy F V. et al . Functional versus structural social support and health care utilization in a family medicine outpatient practice. Med Care. 1989; 27 (3) 221-233
- 13 Coe R M, Wolinsky F D, Miller D K. Elderly persons without family support networks and use of health services. Research on Aging. 1985; 7 (4) 617-622
- 14 Kouzis A C, Eaton W W. Absence of social networks, social support and health services utilization. Psychol Med. 1998; 28 (6) 1301-1310
- 15 Manning M R, Fusilier M R. The relationship between stress and health care use: an investigation of the buffering roles of personality, social support and exercise. J Psychosom Res. 1999; 47 (2) 159-173
- 16 Cantor M, Littl V. Aging and Social Care. Binstock RH, Shanas E Handbook of Aging and Social Sciences New York; Van Nostrand Reinhold 1985: 37-59
- 17 John U, Greiner B, Hensel E. et al . Study of Health in Pomerania (SHIP): a health examination survey in an east German region: objectives and design. Soz Präventivmed. 2001; 46 (3) 186-194
- 18 Diehr P, Yanez D, Ash A. et al . Methods for analyzing health care utilization and costs. Annu Rev Public Health. 1999; 20 125-144
- 19 Long J S. Regression models for categorical and limited dependent variables. Thousand Oaks; Sage 1997
- 20 Strokes M E, Davis C S, Koch G G. Categorical data analysis using the SAS System. Cary, North Carolina; SAS Institute Inc 2000
- 21 Aday L A, Awe W C. Health services utilization models. Gochman D Handbook of Health Behavior Research I: Personal and Social Determinants New York; Plenum Press 1997: 153-172
- 22 Lam C L, Fong D Y, Lauder I J. et al . The effect of health-related quality of life (HRQOL) on health service utilisation of a Chinese population. Soc Sci Med. 2002; 55 (9) 1635-1646
- 23 Bullinger M, Kirchberger I. SF-36 Fragebogen zum Gesundheitszustand. Göttingen, Bern; Hogrefe Verlag für Psychologie 1998
- 24 McHorney C A, Ware J E, Lu J F. et al . The MOS 36-item Short-Form Health Survey (SF-36): III. Tests of data quality, scaling assumptions, and reliability across diverse patient groups. Med Care. 1994; 32 (1) 40-66
- 25 Sherbourne C D, Stewart A L. The MOS social support survey. Soc Sci Med. 1991; 32 (6) 705-714
- 26 Winkler J, Stolzenberg H. Der Sozialschichtindex im Bundesgesundheitssurvey. Gesundheitswesen. 1999; 61 178-183
- 27 Cronan T A, Hay M, Groessl E. et al . The effects of social support and education on health care costs after three years. Arthritis Care Res. 1998; 11 (5) 326-334
1 Förderung: Die Arbeit ist Teil des Community-Medicine-Forschungsverbundes (CMF). Er wird gefördert von dem Bundesministerium für Bildung und Forschung (Förderungskennzeichen 01ZZ96030), dem Kultusministerium und dem Sozialministerium des Landes Mecklenburg-Vorpommern.
Dipl.-Päd. Sebastian Baumeister
Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin
Walther-Rathenau-Straße 48
17489 Greifswald
Email: sebastian.baumeister@uni-greifswald.de