ZFA (Stuttgart) 2003; 79(1): 14-18
DOI: 10.1055/s-2003-37861
Umgang mit Kranken und Krankheit

© Hippokrates Verlag in MVS Medizinverlage Stuttgart GmbH & Co. KG, Stuttgart

Schwierig, unbequem oder gefürchtet: Eine besondere Gruppe von Patienten in der Hausarztpraxis

Difficult, making you uncomfortable or feared - a special group of patients in general practiceSandra Dunkelberg, Almut Schmidt, Hendrik van den Bussche
Further Information

Publication History

Publication Date:
14 March 2003 (online)

Zusammenfassung

Der vom Arzt als schwierig empfundene Patient ist Gegenstand einer Reihe von Untersuchungen, deren Ergebnisse hier zusammengefasst dargestellt werden. Die Rate an schwierigen Patienten in der Hausarztpraxis wird auf ca. 20 Prozent geschätzt. Diese Patienten zeichnen sich vor allem durch vermehrtes Vorliegen psychischer Erkrankungen, eine vermehrte Inanspruchnahme des Gesundheitswesens und eine größere körperliche Beeinträchtigung aus. Unbeliebt machen sie sich bei den Ärzten auch durch besonders forderndes oder abhängiges Verhalten. Die Betrachtung des Anteils des Arztes an einer solchen schwierigen Beziehung sollte nicht unterbleiben. Weitere Strategien zum Umgang mit schwierigen Patienten werden beschrieben, sind jedoch nicht empirisch gesichert.

Summary

Several studies deal with the prevalence of the »difficult patient« in general practice. The frequency of such patients is estimated at 20 percent of the practice population. Difficult patients show a higher rate of psychic diagnosis, a higher use of the health services and more somatic symptoms and disabilities. Physicians dislike them often because of their excessive demands or dependent behaviour. The part played by the physician in this process should be taken into account. The literature shows a series of suggestions to deal with the problem. None of them, however, is empirically substantiated.

Literatur

  • 1 Abholz HH, Bawaj C. »Oh-bitte-nicht«-Patienten.  Zeitschrift für Allgemeinmedizin. 1997;  73 1165-70
  • 2 Ansett R. The difficult patient and the physician-patient relationship.  Journal of Family Practice. 1980;  11 281-6
  • 3 Bartlett EE. Manage the difficult patient to reduce malpractice risk.  HMO Practice. 1995;  9 84-7
  • 4 Crutcher JE, Bass MJ. The difficult patient and the troubled physician.  Journal of Family Practice. 1980;  11 933-8
  • 5 Drossman DA. The problem patient.  Ann Intern Med. 1978;  88 366
  • 6 Groves JE. Taking care of the hateful patient.  New English Journal of Medicine. 1978;  298 883-7
  • 7 Hahn SR, Kroenke K, Spitzer RL. et al. . The difficult patient: prevalence, psychopathology, and functional impairment.  Journal of General Internal Medicine. 1996;  11 1-8
  • 8 Hahn SR, Thompson KS, Wills TA. et al. . The difficult doctor-patient relationship: somatization, personality and psychopathology.  Journal of clinical epidemiology. 1994;  47 647-57
  • 9 Jackson JL, Kroenke K. Difficult patient encounters in the ambulatory clinic: clinical predictors and outcomes.  Arch. Intern. Med. 1999;  159 1069-75
  • 10 Kaduszkiewicz H, van den Bussche H, Guthoff-Hagen S. Disease-Management-Programme - Was erwarten HausärztInnen und PatientInnen?.  Die BKK. 2002;  10 444-9
  • 11 Katz RC. »Difficult Patients« as Family Physicians Perceive them.  Psychological reports. 1990;  79 539-44
  • 12 Klein D, Najman J, Kohrmann A. et al. . Patient Characteristics that Elicit Negative Responses from Family Physicians.  J of Family Practice. 1982;  14 881-8
  • 13 Lin EHB, Katon WJ, von M Korff. et al. . Frustrating patients: physician and patient perspectives among distressed high utilizers of medical services.  Journal of General Internal Medicine. 1991;  6 241-6
  • 14 Malcolm R, Foster HK, Smith C. The Problem Patient as Perceived by Family Physicians.  1997; 
  • 15 Nisselle P. Difficult doctor-patient relationships.  Australian Family Physician. 2000;  29 47-9
  • 16 O'Dowd TC. Five years of heartsink patients in General Practice.  BMJ. 1988;  297 528-30
  • 17 Pomeroy DP. Balint Groups and difficult physician- patient relationships.  Journal of Family Practice. 1989;  29 16-7
  • 18 Ripke T. Schwierige Patienten in Ihrer Praxis - Wie Sie »überleben«.  Der Hausarzt. 2001;  36-8
  • 19 Schafer S, Nowlis DP. Personality disorders among difficult patients.  Archives of Family Medicine. 1998;  7 126-9
  • 20 Schwenk TL, Romano SE. Managing the difficult physician-patient relationship.  American family physician. 1992;  46 1503-9
  • 21 Schwenk TL, Marquez JT, Lefever RD. et al. . Physician and patient determinants of difficult physician-patient relationships.  Journal of Family Practice. 1989;  28 59-63
  • 22 Sharpe M, Mayou R, Seagroatt V. et al. . Why do doctors find some patients difficult to help?.  Quarterly Journal of Medicine. 1994;  87 187-93
  • 23 Smith S. Dealing with the difficult patient.  Postgraduate Medicine Journal. 1995;  71 653-7
  • 24 Steinmetz D, Tabenkin H. The »difficult patient« as perceived by family physicians.  Family Practice. 2001;  18 495-500
  • 25 Walker EA, Katon WJ, Keegan D. et al. . Predictors of physician frustration in the care of patients with rheumatological complaints.  General Hospital Psychiatry. 1997;  19 315-23

1 »Because when they see the patients' names on their schedule their heart sinks«

2 zunächst in Medline ab 1989 unter dem Stichwort »difficult patient«, begrenzt auf englisch- und deutschsprachige Arbeiten, danach zusätzlich über die Literaturverzeichnisse der Arbeiten

3 Dass wir dennoch den Begriff schwieriger Patient gebrauchen, liegt nicht daran, dass wir dieser Argumentation nicht folgen würden, sondern vielmehr daran, dass wir ihn für näher an der Wirklichkeit des Hausarztes und prägnanter halten.

Dr. med. Sandra Dunkelberg

Institut für Allgemeinmedizin der Universität Hamburg

Universitätsklinikum Eppendorf

Martinistr. 52, 20246 Hamburg

Phone: 040/428 03-24 00

Email: dunkelbe@uke.uni-hamburg.de

Zur Person

Dr. med. Sandra Dunkelberg, wissenschaftliche Assistentin, Fachärztin für Allgemeinmedizin, Forschungsschwerpunkt: Die subjektiven Krankheitskonzepte der Patienten und der Umgang der Ärzte mit diesen.

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