Cent Eur Neurosurg 2002; 63(3): 101-105
DOI: 10.1055/s-2002-35824
Review

© Johann Ambrosius Barth

What Role for Radiosurgery in Mesial Temporal Lobe Epilepsy

Die mögliche Rolle der Radiochirurgie bei der mesialen TemporallappenepilepsieJ. Régis, F. Bartolomei, M. Hayashi, P. Chauvel
  • Service de Neurochirurgie Fonctionnelle et Stéréotaxique, C. H. U. La Timone, Marseille, France
Further Information

Publication History

Publication Date:
28 November 2002 (online)

Summary

The Gamma Knife radiosurgery is a neurosurgical approach having now demonstrated well its efficiency, its low morbidity and its comfort in the treatment of numerous neurosurgical disorders. These advantages of this type of intervention make it a method of great interest in functional neurosurgery and quite particularly in surgery of epilepsy. French experience is a pioneer one in this domain.

Since for several years the positive evolution of the epilepsy associated with brain lesions had been noticed after radiosurgical Gamma Knife treatment, the use of this approach in surgery of epilepsy has been systematically evaluated since 1993. Data are today available concerning the surgical treatment of the epilepsies originating in the temporomesial area without space-occupying process, epilepsies associated to hypothalamic hamartomas and epilepsies associated with cavernous angiomas or low grade gliomas. The quality of the epileptological result obtained in these various indications associated with a very reduced morbidity lets assume that the Gamma Knife radiosurgery could indeed have tomorrow a place within the sample group of surgical approaches dedicated to the treatment of severe epilepsies.

However, a larger number of treated patients and a more prolonged follow-up remains necessary to assess this approach in a more definitive way.

Zusammenfassung:

Radiochirurgie mit dem Gamma Knife ist eine neurochirurgische Methode, die ihre Effizienz, eine niedrige Morbidität und geringeren Aufwand bei einer Anzahl neurochirurgischer Erkrankungen demonstriert hat. Die Vorteile dieser Art von Intervention machen diese Methode interessant für die funktionelle Neurochirurgie und besonders für die Chirurgie der Epilepsie. Die französischen Erfahrungen auf diesem Gebiet nehmen eine Pionierrolle ein.

Seitdem seit mehreren Jahren die positiven Effekte einer radiochirurgischen Gamma-Knife-Behandlung von Hirnläsionen auf die begleitenden Epilepsien bemerkt worden sind, ist der Gebrauch dieser Methode in der Epilepsiechirurgie systematisch seit 1993 evaluiert worden. Heute gibt es Befunde bezüglich der chirurgischen Behandlung von temporo-mesialen Epilepsien ohne raumfordernde Prozesse, bei Epilepsien verursacht durch hypothalamische Hamartome und bei Epilepsien hervorgerufen durch Cavernome und niedriggradige Gliome. Die Qualität der epileptologischen Ergebnisse, die bei diesen Indikationen erzielt werden konnten, lässt im Zusammenhang mit einer reduzierten Morbidität vermuten, dass die Gamma-Knife-Radiochirurgie in der Tat in der Zukunft einen Platz bei den denkbaren chirurgischen Therapieformen für die Behandlung schwerer Epilepsien haben könnte. Es sind jedoch noch eine größere Zahl von behandelten Patienten und längere Nachuntersuchungszeiträume erforderlich, um diese Behandlungsmodalität zuverlässiger zu beurteilen.

References

  • 1 Barcia Salorio J L, Garcia J A, Hernandez G. et al .Radiosurgery of epilepsy: Long-term results. In: European Society for Stereotactic and Functional Neurosurgery, 1993
  • 2 Barcia Salorio J L, Roldan P, Hernandez G. et al . Radiosurgery treatment of epilepsy.  Applied Neurophysiology. 1985;  48 400-403
  • 3 Barcia Salorio J L, Vanaclocha V, Cerda M. et al . Focus irradiation in epilepsy. Experimental study in the cat.  Applied Neurophysiology. 1985;  48 152
  • 4 Bartolomei F, Wendling F, Vignal J. et al . Temporal Lobe Epilepsies: identification of subtypes using coherence analysis in Stereoelectroencephalography.  Clin Neurophysiol. 1999;  110 1741-1754
  • 5 Behrens E, Schramm J, Zentner J. et al . Surgical and neurological complications in a series of 708 epilepsy surgery procedures.  Neurosurgery. 1997;  41 1-9; (Discussion 9-10)
  • 6 Elwes R, Dunn G, Binnie C. et al . Outcome following resective surgery for temporal lobe epilepsy: a prospective follow up study of 102 consecutive cases.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1991;  54 949-952
  • 7 Engel J. Surgery for seizures.  New England Journal of Medecine. 1996;  334 647-652
  • 8 Engel J, VanNess P, Rasmussen T. et al .Outcome with respect to epileptic seizures. In: Engel J (ed) Surgical treatment of the Epilepsies, ed 2nd Raven Press, New York 1993: 609-622
  • 9 French J, Williamson P, Thadani V. et al . Characteristics of medial temporal lobe epilepsy: I. Results of history and physical examination.  Ann Neurol. 1993;  34 774-780
  • 10 Guldvog B, Loyning Y, Hauglie-Hanssen E. Surgical versusmedical treatment of epilepsy. I. Outcome related to survival, seizures and neurological deficit.  Epilepsia. 1991;  32 375-388
  • 11 Guldvog B, Loyning Y, Hauglie-Hanssen E. Surgical versusmedical treatment of epilepsy. II. Outcome related to social areas.  Epilepsia. 1991;  32 477-486
  • 12 Heikkinen E R, Konnov B, Melnikow L. Relief of epilepsy by radiosurgery of cerebral arteriovenous malformations.  Stereotactic & Functional Neurosurgery. 1989;  53 157-166
  • 13 Isnard J, Ryvlin P, Guenot M. et al . Role of the insular cortex in temporolimbic seizures: a stereo encephalographic (SEEG) study.  Epilepsia. 1998;  39 ((Suppl 6)) 65
  • 14 Kihlström L, Guo W Y, Lindquist C. et al . Radiobiology of radiosurgey for refractory anxiety disorders.  Neurosurgery. 1995;  36 294-302
  • 15 Langfitt J. Epilepsy C-eoalimicp: Cost-effectiveness of anterotemporal lobectomy in medically intractable complex partial epilepsy.  Epilepsia. 1997;  38 154-163
  • 16 Leksell L. The stereotaxic method and radiosurgery of the brain.  Acta Chirurgica Scandinavia. 1951;  102 316-319
  • 17 Leksell L. Stereotaxic Radiosurgery in Trigeminal Neuralgia.  Acta Chir Scand. 1971;  137 311-314
  • 18 Leksell L. Stereotaxis and radiosurgery. An operative system. In: Thomas CC (ed) Springfield, 1971
  • 19 Lindquist C, Kilström L, Hellstrand E. Functional neurosurgery - A future for the Gamma Knife?.  Stereotactic & Functional Neurosurgery. 1991;  57 72-81
  • 20 Lindquist C, Steiner L, Hindmarsh T. Gamma knife thalamotomy for tremor: Report of two cases. In: Steiner L (ed) Radiosurgery: baseline and trends Raven Press, New York 1992: 237-243
  • 21 Lunsford L D. Stereotactic radiosurgery of intracranial arteriovenous malformations. In: R.H. W, S.S. R (eds) Neurosurgery Update. Mc Graw-Hill, New York 1990: 175-185
  • 22 Pilcher W H, Roberto D W, Flanigin H F. et al .Complications of epilepsy surgery. In: Engel J (ed) Surgical Treatment of Epilepsies Raven Press, New York ed 2: 565-581 1993
  • 23 Régis J, Bartolomei F, de Tottol T B. et al . Gamma knife surgery for epilepsy related to hypothalamic hamartomas.  Neurosurgery. 2000;  47 1343-1351; (Discussion 1351-1342)
  • 24 Régis J, Bartolomei F, Kida Y. et al . Radiosurgery of Epilepsy Associated with Cavernous Malformation: Retrospective study in 49 patients.  Neurosurgery. 2000;  47 1091-1097
  • 25 Régis J, Bartolomei F, Rey M. et al . Gamma knife surgery for mesial temporal lobe epilepsy.  Epilepsia. 1999;  40 1551-1556
  • 26 Régis J, Bartolomei F, Rey M. et al . Gamma knife surgery for mesial temporal lobe epilepsy.  J Neurosurg. 2000;  93 ((Suppl 3)) 141-146
  • 27 Régis J, Bartolomei F, Rey M. et al .Role of Gamma Knife Surgery in the Treatment of Severe Epilepsies. In: Wyllie E (ed) The Treatment of Epilepsy: Principle and Practice, ed Third Edition William & Wilkins, Baltimore Vol 1 2000, in press
  • 28 Régis J, Peragut J C, Rey M. et al . First selective amygdalohippocampic radiosurgery for mesial temporal lobe epilepsy.  Stereotactic and Functional Neurosurgery. 1994;  64 191-201
  • 29 Régis J, Semah F, Bryan R. et al . Early and delayed MR and PET changes after selective temporomesial radiosurgery in mesial temporal lobe epilepsy.  AJNR Am J Neuroradiol. 1999;  20 213-216
  • 30 Rogers L, Morris H, Lupica K. Effect of cranial irradiation on seizure frequency in adults with low-grade astrocytoma and medically intractable epilepsy.  Neurology. 1993;  43 1599-1601
  • 31 Rossi G, Scerrati M, Roselli R. Epileptogenic cerebral low grade tumors: effect of interstital stereotactic irradiation on seizures.  Applied Neurophysiology. 1985;  48 127-132
  • 32 Rougier A, Dartigues J, Commenges D. et al . A longitudinal assessment of seizure outcome and overall benefit from 100 corticecomies for epilepsy.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1992;  55 762-767
  • 33 Rydenhag B, Silander H. Complications of epilepsy surgery after 654 procedures in Sweden, September 1990-1995: a multicenter study based on the Swedish National Epilepsy Surgery Régister.  Neurosurgery. 2001;  49 51-56 (, Discussion 56-57)
  • 34 Schröttner O, Pendl G, Unger F. et al . Radiosurgery in Lesional Epilepsy: Brain Tumors.  Stereotactic and Functional neurosurgery. 1997;  70 ((Suppl 1)) 50-56
  • 35 Spencer D, Inserni J. Temporal Lobectomy. In: Luders HO (ed) Epilepsy Surgery. Raven Press, New York Vol 1 1991: 533-545
  • 36 Spencer S. Long term outcome after Epilepsy Surgery.  Epilepsia. 1996;  37 807-813
  • 37 Sperling M, O'Connor M, Saykin A. Five year outcome of temporal lobectomy for refractory epilepsy.  Neurology. 1995;  45 395 S
  • 38 Steiner L, Forster D, Leksell L. Gammathalamotomy in intractable pain.  Acta Neurochirurgica (Wien). 1980;  52 173-184
  • 39 Steiner L, Lindquist C. Radiosurgery in cerebral arterioveinous malformation. In: R.R. T (ed) Neurosurgery: State of the art reviews , Vol 2 1987: 329-335
  • 40 Steiner L, Lindquist C, Adler J. et al . Clinical outcome of radiosurgery for cerebral arteriovenous malformations.  Journal of Neurosurgery. 1992;  77 1-8
  • 41 Talairach J, Bancaud J, Szikla G. et al .Approche nouvelle de la neurochirurgie de l'epilepsie. Méthodologie stéréotaxique et résultats thérapeutiques. In: Neurochirurgie (ed) Congrés Annuel de la Société de Langue Française. Marseille 25-28 Juin 1974 Masson Vol 20 (Suppl 1) 1974: 205-213
  • 42 Whang C, Kim C. Short-term follow-up of stereotactic Gamma-Knife radiosurgery in epilepsy. In: Ganz JC, Gildenberg PL, Franklin PO (eds) Leksell Gamma Knife Society, ed 1995 Karger, Kyoto, Japan Vol 64 (Suppl 1) 1994: 202, 208
  • 43 Whang C J, Kwon Y. Long-Term Follow-Up of Stereotactic Gamma Knife Radiosurgery. In: Epilepsy. Stereotactic and Functional neurosurgery, Vol 66 (Suppl 1) 1996: 349-356
  • 44 Wieser H, Engel J J, Williamson P. et al .Surgically remediable temporal lobes syndromes. In: Jr JE (ed) Surgical treatment of the Epilepsies, 2nd edition Raven Press, New York 1993: 49-63
  • 45 Wieser H G. Selective amygdalohippocampectomy as a surgical treatment of mediobasal limbic epilepsy.  Surgical Neurology. 1984;  17 445-457
  • 46 Wieser H G, Siegel A M, Yasargil G M. The Zurich amygdalo-hippocampectomy series: a short up-date.  Acta Neurochir Suppl (Wien). 1990;  50 122-127
  • 47 Wilson W, Swartzwelder H S, Anderson W W. et al . Seizure activity in vitro: a dual focus model.  Epilepsy Res. 1988;  2 289-293
  • 48 Wingkun E C, Awad I A, Lüders H. et al . Natural history of recurrent seizures after resective surgery for epilepsy.  Epilepsia. 1991;  32 851-856
  • 49 Young R, Vermelen S S, Grimm P. et al . Gamma Knife thalamotomy for the treatment of persistant pain.  Stereotactic and Functional neurosurgery. 1994;  64 ((Suppl 1)) 172-181

Dr. Jean Régis

Service de Neurochirurgie

Fonctionnelle et Stéréotaxique

C.H.U. La Timone

264 rue Saint Pierre

13385 Marseille CEDEX 05

France

Phone: 04/91/38 70 58

Fax: 04/91/38 70 56

Email: jregis@ap-hm.fr

    >