Dtsch Med Wochenschr 2002; 127(41 Schwerpunkt Kardiol.): 2127-2130
DOI: 10.1055/s-2002-34646
Aktuelle Diagnostik & Therapie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Defibrillatorweste zur Überbrückung eines intermittierenden Arrhythmierisikos

A wearable defibrillator for patients with an intermittent risk of arrhythmiaS. Reek, U. Meltendorf, H. U. Klein
  • 1Klinik für Kardiologie, Angiologie und Pneumologie. Zentrum für Innere Medizin, Otto-von-Guericke Universität Magdeburg
Further Information

Publication History

eingereicht: 13.6.2002

akzeptiert: 30.8.2002

Publication Date:
11 October 2002 (online)

Zusammenfassung

Der tragbare Kardioverter/Defibrillator (WCD®) ist ein externer Defibrillator, der ventrikuläre Tachyarrhythmien automatisch erkennt und ohne Hilfe von medizinischem Personal oder Laien durch Abgabe von bis zu fünf Gleichstromschocks behandelt und dem Patienten gleichzeitig vollständige Mobilität gewährleistet. Die beiden Hauptkomponenten sind der tragbare Defibrillator sowie ein Elektrodengürtel, der vom Patienten mit Hilfe einer Weste angelegt wird.

Im Rahmen zweier multizentrischer klinischer Studien wurde der WCD® bei 285 ambulanten Patienten mit einem intermittierend erhöhten Risiko für ventrikuläre Tachyarrhythmien über mehrere Monate angewendet. Dabei zeigte sich, dass der WCD® in der Lage ist, ventrikuläre Tachyarrhythmien bei Patienten mit einem intermittierend erhöhten Risiko für einen arrhythmiebedingten Herztod sicher zu erkennen und automatisch zu behandeln.

Der WCD® erlaubt die Überbrückung eines zeitlich begrenzten Arrhythmierisikos bei ambulanten Patienten. Er ergänzt unsere Möglichkeiten den plötzlichen, arrhythmiebedingten Herztod zu verhindern, wenn das definitive Risiko noch nicht bestimmbar ist oder nur intermittierend besteht. Eine breitere Anwendung des WCD® in größeren Patientengruppen wird über Sicherheit des Systems und mögliche Indikationen entscheiden.

Summary

The implantable cardioverter defibrillator (ICD) has become the goldstandard for secondary and primary prevention of sudden cardiac death. Some patients with an increased risk of sudden cardiac death, however, do not meet guidelines for ICD implantation. The Wearable Cardioverter Defibrillator (WCD®) is an external defibrillator that automatically detects and treats ventricular tachyarrhythmias without the need for assistance from a bystander while at the same time allowing the patient to ambulate freely. The main components of the system are the defibrillator unit and a chest belt with electrodes for arrhythmia detection and therapy delivery.

Two multicenter trials studied the use of the WCD®in 285 outpatients with an intermittently increased risk for sudden cardiac death. In these studies, the WCD® has shown to be a safe and effective alternative to emergency medical services for outpatient populations with a temporary risk of sudden cardiac death.

Preliminary results suggest that the WCD® is beneficial in detecting and effectively treating ventricular tachyarrhythmias in patients at high risk for sudden cardiac death who are not yet candidates for an ICD. Further use of the system in larger patient populations has to confirm its safety and cost effectiveness of the WCD®.

Literatur

  • 1 Auricchio A, Klein H, Geller C J, Reek S, Heilman M S, Szymkiewicz S J. Clinical efficacy of the wearable cardioverter-defibrillator in acutely terminating episodes of ventricular fibrillation.  Am J Cardiol. 1998;  81 1253-1256
  • 2 Buxton A E, Lee K L, Fisher J D, Josephson M E, Prystowsky E N, Hafley G. A randomized study for the prevention of sudden death in patients with coronary artery disease.  N Engl J Med. 1999;  341 1882-1890
  • 3 de Vreede-Swagemakers J J, Gorgels A P. et al . Out-of-hospital cardiac arrest in the 1990’s: a population-based study in the Maastricht area on incidence, characteristics and survival.  J Am Coll Cardiol. 1997;  30 1500-1505
  • 4 de Vreede-Swagemakers J J, Gorgels A P. et al . Circumstances and causes of out-of-hospital cardiac arrest in sudden death survivors.  Heart. 1998;  79 356-361
  • 5 Feldman A M, Klein H, Tchou P. The Wearit&BIROAD investigators . New therapeutic options for patients with time-dependent risk of sudden cardiac arrest: application of novel Wearable Cardioverter-Defibrillator.  J Am Coll Cardiol. 2002;  39 101A
  • 6 Gregoratos G, Cheitlin M D, Conill A. et al . ACC/AHA Guidelines for Implantation of Cardiac Pacemakers and Antiarrhythmia Devices: Executive Summary - a report of the American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Practice Guidelines (Committee on Pacemaker Implantation).  Circulation. 1998;  97 1325-1335
  • 7 Huikuri H V, Castellanos A, Myerburg R J. Sudden death due to cardiac arrhythmias.  N Engl J Med. 2001;  345 1473-1482
  • 8 Mirowski M, Reid P R, Mower M M. et al . Termination of malignant ventricular arrhythmias with an implanted automatic defibrillator in human beings.  N Engl J Med. 1980;  303 322-324
  • 9 Moss A J, Hall W J, Cannom D S. et al . Improved survival with an implanted defibrillator in patients with coronary artery disease at high risk for ventricular arrhythmias. Multicenter Automatic Defibrillator Implantation Trial Investigators.  N Engl J Med. 1996;  335 1933-1940
  • 10 Moss A J, Zareba W, Hall W J. et al . Prophylactic implantation of a defibrillator in patients with myocardial infarction and reduced ejection fraction.  N Engl J Med. 2002;  346 877-883
  • 11 Page R L, Joglar J A, Kowal R C. et al . Use of automated external defibrillators by a U.S. airline.  N Engl J Med. 2000;  343 1210-1216
  • 12 Valenzuela T D, Roe D J, Nichol G, Clark L L, Spaite D W, Hardman R G. Outcomes of rapid defibrillation by security officers after cardiac arrest in casinos.  N Engl J Med. 2000;  343 1206-1209

Dr. med. Sven Reek

Klinik für Kardiologie, Angiologie und Pneumologie, Im Zentrum Innere Medizin, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg

Leipziger Straße 44

39120 Magdeburg

Phone: 0391/6713203

Fax: 0391/6713202

Email: Sven.Reek@medizin.uni-magdeburg.de