Aktuelle Neurologie 2002; 29(1): 12-16
DOI: 10.1055/s-2002-19999
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© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Lamotrigin-Monotherapie in der Epilepsiebehandlung

Kurze Übersicht mit Empfehlungen für die PraxisLamotrigine Monotherapy in the Treatment of EpilepsiesA Brief Review and Practical RecommendationsD.  Schmidt1
  • 1Arbeitsgruppe Epilepsieforschung, Berlin
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Publication Date:
08 February 2002 (online)

Zusammenfassung

Lamotrigin (Handelsname Lamictal®) hat sich aufgrund einer Reihe positiver kontrollierter Studien und umfangreicher klinischer Erfahrungen als Monotherapie zur Erstbehandlung fokaler Epilepsien durchgesetzt und ersetzt vorteilhaft ältere Antiepileptika, vor allem weil es bei ähnlicher Wirksamkeit weniger müde macht. Treten unter älteren Antiepileptika Beschwerden auf oder können die Anfälle nicht zufriedenstellend behandelt werden, ist ein Wechsel auf Lamotrigin vorteilhaft. Auch können Absenzen wirksam behandelt werden. Lamotrigin führt nicht zu einer Gewichtszunahme und wirkt stimmungsausgleichend. Die Lamotrigin-Monotherapie ist besser verträglich als eine Kombinationstherapie, weil weniger Überempfindlichkeitsreaktionen und keine Interaktionen mit anderen Antiepileptika auftreten.

Abstract

Lamotrigine (Lamictal®) has become a first-line antiepileptic drug for the treatment of partial epilepsies based on a number of positive comparative trials and widespread clinical observations. It can favourably replace older antiepileptic drugs because it is similarly effective while being less sedative. Substitution of older antiepileptic drugs through a conversion to lamotrigine is advantageous for many patients with side effects or insufficient seizure control. Absence seizures can effectively be treated with lamotrigine. A stable body weight during lamotrigine treatment and its antidepressant effects are welcome. Fewer hypersensitivity reactions and the absence of drug interactions make single drug treatment with lamotrigine better tolerated and thus preferable over combination therapy.

Literatur

  • 1 Schmidt D, Elger C E. Praktische Epilepsiebehandlung, 2. Auflage. Stuttgart, New York; Thieme 2002
  • 2 Brodie M J, Richens A, Yuen A W. Double-blind comparison of lamotrigine and carbamazepine in newly diagnosed epilepsy.  Lancet. 1995;  345 476-479
  • 3 Steiner T J, Dellaportas C I, Findley L J. et al . Lamotrigine monotherapy in newly diagnosed untreated epilepsy: A double-blind comparison with phenytoin.  Epilepsia. 1999;  40 607-610
  • 4 Brodie M J, Anhut H, Murray G, Maton S. Gabapentin versus lamotrigine monotherapy: a double-blind comparison (abstract).  Epilepsia. 2000;  41 (Suppl Florence) 138-139
  • 5 Reunanen M, Dam M, Yuen A W. A randomized open multicentre comparative trial of lamotrigine and carbamazepine as monotherapy in patients with newly diagnosed or recurrent epilepsy.  Epilepsy Res. 1996;  23 149-155
  • 6 Nieto-Barrera M, Brozmanova M, Capovilla G. et al . A comparison of monotherapy with lamotrigine or carbamazepine in patients with newly diagnosed partial epilepsy.  Epilepsy Res. 2001;  46 145-155
  • 7 Brodie M J, Overstall P W, Giorgi L. Multicentre, double-blind, randomized comparison between lamotrigine and carbamazepine in elderly patients with newly diagnosed epilepsy.  Epilepsy Res. 1999;  37 81-87
  • 8 Frank L M, Enlow T, Holmes G L. et al . Lamictal (Lamotrigine) monotherapy for typical absence seizures in children.  Epilepsia. 1999;  40 973-979
  • 9 Gilliam F, Vazquez B, Sackellares J C. et al . An active-control trial of lamotrigine monotherapy for partial seizures.  Neurology. 1998;  51 1018-1025
  • 10 Jozwiak S, Terczynski A. Open study evaluating lamotrigine efficacy and safety in add-on treatment and consecutive monotherapy in patients with carbamazepine- or valproate-resistant epilepsy.  Seizure. 2000;  9 486-492
  • 11 Risner M E, Groenke D A, Womble G A, Messenheimer J A. Long-term safety and effectiveness of Lamictal® in adults (abstract).  Epilepsia. 1999;  40 (Suppl 7) 140
  • 12 Marson A G, Chadwick D W. New drug treatments for epilepsy.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2001;  70 143-147
  • 13 Motte J, Trevathan E, Arvidsson J F. et al . (Lamictal Lennox-Gastaut Study Group). Lamotrigine for generalized seizures associated with the Lennox-Gastaut syndrome.  N Engl J Med. 1997;  337 1807-1812
  • 14 Eriksson A S, Nergardh A, Hoppu K. The efficacy of lamotrigine in children and adolescents with refractory generalized epilepsy: a randomized, double-blind, crossover study.  Epilepsia. 1998;  39 495-501
  • 15 Beran R G, Berkovic S F, Dunagan F M. et al . Double-blind, placebo-controlled, crossover study of lamotrigine in treatment-resistant generalised epilepsy.  Epilepsia. 1998;  39 1329-1333
  • 16 Messenheimer J A, Giorgi L, Risner M E. The tolerability of lamotrigine in children.  Drug Safety. 2000;  22 303-312
  • 17 Messenheimer J A. Rash in adult and pediatric patients treated with lamotrigine.  Can J Neurol Sci. 1998;  25 S14-S18
  • 18 Guberman A H, Besag F M, Brodie M J. et al . Lamotrigine-associated rash: Risk/benefit considerations in adults and children.  Epilepsia. 1999;  40 985-991
  • 19 Roujeau J-C, Kelly J P, Naldi L. et al . Medication use and the risk of Stevens-Johnson syndrome or toxic epidermal necrolysis.  N Engl J Med. 1995;  333 1600-1607
  • 20 Rzany B, Correia O, Kelly J P. et al . Risk of Stevens-Johnson syndrome and toxic epidermal necrolysis during first weeks of antiepileptic therapy: a case control study.  Lancet. 1999;  353 2190-2194
  • 21 Schwere Hautreaktionen unter Lamotrigin-Monotherapie unwahrscheinlich. Satellitensymposium „Optimierung der Epilepsietherapie” bei der gemeinsamen Jahrestagung der Deutschen, Österreichischen und Schweizerischen Sektion der Internationalen Liga gegen Epilepsie, 15. - 18. März 2001 in Zürich Beilage. Nervenheilkunde 2001 6: 8
  • 22 Kanner A M, Frey M. Adding valproate to lamotrigine. A study of their pharmacokinetic interaction.  Neurology. 2000;  55 588-591
  • 23 Sabers A, Buchholz J M, Uldall P, Hansen E L. Lamotrigine plasma levels reduced by oral contraceptives.  Epilepsy Res. 2001;  47 151-154
  • 24 Lamictal Produkt Information,. Glaxo Wellcome 1999
  • 25 Besag F MC, Berry D J, Pool F. Methsuximide lowers lamotrigine blood levels: a pharmacokinetic antiepileptic drug interaction.  Epilepsia. 2000;  41 624-627
  • 26 Holmes L B, Harvey E A, Coull B A. et al . The teratogenicity of anticonvulsant drugs.  N Engl J Med. 2001;  344 1132-1138
  • 27 Devinsky O, Vuong A, Hammer A, Barrett P S. Stable weight during lamotrigine therapy: A review of 32 studies.  Neurology. 2000;  54 973-975
  • 28 Edwards K R, Sackellares J C, Vuong A. et al . Lamotrigine monotherapy improves depressive symptoms in epilepsy: A double-blind comparison with valproate.  Epilepsy & Behaviour. 2001;  2 28-36
  • 29 Relling M V, Pui C-H, Sandlund J T. et al . Adverse effect of anticonvulsants on efficacy of chemotherapy for acute lymphoblastic leucaemia.  Lancet. 2000;  356 285-290

Prof. Dr. med. Dieter Schmidt

Arbeitsgruppe Epilepsieforschung

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14163 Berlin

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