Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2001-16402
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
CT-gesteuerte Therapie des
Osteoidosteoms durch
Nidusbohrung:
Klinische Langzeitergebnisse
Percutaneous therapy of osteoid osteoma: technical success and clinical results
Publication History
Publication Date:
15 August 2001 (online)
Zusammenfassung.
Zielsetzung: Bestimmung der technischen Erfolgsrate und des klinischen Follow-Up bei Patienten mit radiologisch-interventionell therapiertem Osteoidosteom. Material und Methode: 9 Patienten (3 Frauen, 6 Männer) im Altersdurchschnitt von 22,3 Jahren mit einem Osteoidosteom im Bereich von Schenkelhals oder Femur wurden im Zeitraum von Juli 1995 bis Oktober 1998 behandelt und ausgewertet. Die Behandlung erfolgte als CT-gesteuertes Kombinationsverfahren aus mechanischer Nidusbohrung mittels Knochendrill und anschließender Ethanol-Instillation in Vollnarkose. Ergebnisse: Während der Nachbeobachtungszeit von 20,6 Monaten (10 - 39 Monate) war ein Rezidiv nach 3 Monaten aufgetreten, das in einem zweiten Eingriff mit der gleichen Methode entfernt werden konnte. Schlussfolgerungen: Das Kombinationsverfahren aus Nidusbohrung mittels Knochendrill oder durch einen Bohrer mit Ethanol-Instillation hat sich in dieser Studie bewährt. Andere Arbeitsgruppen verwenden mittlerweile auch additive Thermoablationsverfahren, die auch bei uns in einer Folgestudie verwendet werden. Im Vergleich operativer und CT-gesteuerter Therapieverfahren ist die Rezidivrate bei den radiologisch-interventionellen Exzisionen zumindest ebenbürtig (9 % vs. 23 % chirurgisch): bei kürzerer Krankenhausverweildauer. Bei intrakortikal gelegenen Osteoidosteomen kann gesagt werden, dass die radiologisch-interventionelle Therapie die Methode der ersten Wahl sein sollte.
Percutaneous therapy of osteoid osteoma: Technical success and clinical results.
Purpose: Evaluation of technical success and follow-up of patients with osteoid osteoma. Material and methods: 9 patients (3 w, 6 m) with a mean age of 22.3 years suffering from an osteoid osteoma localized in the femur were treated with a combination therapy based on drill trepanation of the nidus and subsequent installation of 1 - 2 ml ethanol (96 %). The treatment was done under CT-guidance in general anaesthesia. Results: During the follow-up period of 20.6 months (10 to 39 months) one relapse occurred within 3 months. This was treated with the same percutaneous method. Conclusions: Percutaneous removal of intracortical osteoid osteomas under CT-guidance had success in this study, was technical easy, and a had low relapse rate. In addition the duration of hospitalisation is shorten. Meanwhile other studies have used additive ablation with radiofrequency. A second study has been started in our departement using a thermoablative procedure. In a comparison between surgical and radiological methods, the rates of relapse are similar (9 % vs. 23 % surgically). The CT-guided removal of intracortical osteoid osteomas should be the procedure of first choice.
Schlüsselwörter:
Osteoidosteom - perkutane Therapie - interventionelle Radiologie - Computertomographie - Follow-Up
Key words:
Osteoid osteoma - Percutaneous therapy - Interventional radiology - Computed tomography - Follow-up
Literatur
- 1 Nakanishi K, Kawai H, Bohndorf K. Osteoidosteom des Os capitatum - MR-tomographische Befunde. Fortschr Röntgenstr. 1994; 161 88-89
- 2 Abendschein T, Ulrich C, Kampmann H. Bei ungünstiger Lokalisation schwierige Diagnose. Fortschr Röntgenstr. 1989; 151 229-230
- 3 Lange W, Wicke A, Stern W, Staudte H. Das Osteoidosteom der Wirbelsäule. Fortschr Röntgenstr. 1991; 154 450-452
- 4 Baunin C, Puget C, Assoun J, Railhac J, Cahuzac J, Clement J, Clement J, Sales D, Gauzy J. Percutaneous resection of osteoid osteoma under CT guidance in eight children. Pediatr Radiol. 1994; 24 185-188
- 5 Doyle T, King K. Percutaneous removal of osteoid osteomas using CT control. Clin Radiol. 1989; 40 514-517
- 6 Claussen C, Erdtmann B, Farnsworth C, Huppert P, Kaiser W, Krapf H, Laniado M, Nägele T, Pereira P, Pfannenberg A, Tepe G, Stern W, Winter K. Osteoid osteoma. RöFo. 1997; 166 (6) 575-594
- 7 Bremer R, Niethard F, Ewerbeck V. Benigne Knochentumoren im Wachstumsalter - Osteoidosteom und Osteoblastom. Orthopädie. 1995; 24 24-28
- 8 Duda S, Schnatterbeck P, Härer T, Giehl J, Böhm P, Claussen C. Therapie des Osteoidosteoms durch CT-gesteuerte Bohrung und Äthanolinstillation. Dtsch med Wschr. 1997; 122 507-510
- 9 Hauenstein K, Wimmer B, Beck A, Adler C. Knochenbiopsie unklarer Knochenläsionen mit einer 1,4 mm messenden Biopsiekanüle. Radiologie. 1988; 28 251-256
- 10 Assoun J, Richardi G, Railhac J, Baunin C; Fajadet P, Giron J, Maquin P, Haddad J, Bonnevialle P. Osteoid osteoma: MR imaging versus CT. Radiology. 1994; 191 217-223
- 11 Kransdorf M, Stull M, Gilkey F, Moser Jr R. Osteoid osteoma. Radiographics. 1991; 11 671-696
- 12 De Berg J, Pattynama P, Obermann W, Bode P, Vielvoye G, Taminiau A. Percutaneous computed-tomography-guided thermocoagulation for osteoid osteomas. Lancet. 1995; 346 24-28
- 13 Mazoyer J, Kohler R, Bossard D. Osteoid osteoma: CT-guided percutaneous treatment. Radiology. 1991; 181 269-271
- 14 Rosenthal D, Alexander A, Rosenberg A, Springfield D. Ablation of osteoid osteomas with a percutaneously placed electrode. A new procedure. Radiology. 1992; 183 29-33
- 15 Gangi A, Dietemann J, Gasser B, Mortazavi R, Brunner P, Mourou M, Dosch J, Durckel J, Marescaux J, Roy C. Interstitial Laser Photocoagulation of Osteoid Osteomas with Use of CT Guidance. Radiology. 1997; 203 834-848
- 16 D'erme M, Del Popolo P, Diotallevi R, Pasquali Lasagni M. CT-guided percutaneous treatment of osteoid osteoma. Radiol Med Torino. 1995; 90 84-87
- 17 Towbin R, Kaye R, Meza M, Pollock A, Yaw K, Moreland M. Osteoid osteoma: percutaneous excision using a CT-guided coaxial technique. Am J Roentgenol. 1995; 164 945-949
- 18 Amendola A, Vellet D, Willits K. Osteoid osteoma of the neck of the talus: percutaneous, computed tomography-guided technique for complete excision. Foot Ankle Int. 1994; 15 429-432
- 19 Guyot-Drouot M, Migaud H, Cotten A, Cortet B, Delezenne A, Chastanet P, Duquesnoy B. Long-term efficacy of percutaneous drill-biopsy under computed tomography guidance of osteoid osteomas of the hip and femur. A review of seven cases. Joint Bone Spine. 2000; 67 204-209
- 20 Donahue F, Ahmad A, Mnaymneh W, Pevsner N. Osteoid osteoma. Computed tomography guided percutaneous excision. Clin Orthop. 1999; 366 191-196
- 21 Adam G, Keulers P, Vorwerk D, Heller K, Fuzesil L, Günther R. The percutaneous CT-guided treatment of osteoid osteomas: a combined procedure with a biopsy drill and subsequent ethanol injection. RöFo. 1995; 162 232-235
- 22 Assoun J, Railhac J, Bonnevialle P, Poey C, Salles de Gauzy J, Baunin C, Cahuzac J, Clement J, Clement J, Coustets B, Railhac N. Osteoid Osteoma: percutaneus resection with CT guidance. Radiology. 1993; 188 541-547
- 23 Livraghi T, Festi D, Monti F, Salmi A, Vettori C. US-guided percutaneous alcohol injection of small hepatic and abdominal tumors. Radiology. 1986; 161 309-312
- 24 Festi D, Monti F, Casanova S, Livraghi T, Frabboni R, Roversi C, Bertoli D, Borelli G, Mazzella G, Bazzoli F. Morphological and biochemical effects of intrahepatic alcohol injection in the rabbit. J Gastroenterol Hepatol. 1990; 5 402-406
- 25 Golding J. The natural history of Osteoid osteoma. J Bone Joint Surg. 1952; 36B 218-227
- 26 Kohler R, Rubini J, Postec F, Canterino I, Archimbaud F. Treatment of osteoid osteoma by CT-controlled percutaneous drill resection. Apropos of 27 cases. Rev chir orthop Reparatrice Appar Mot. 1995; 81 317-325
- 27 Campanacci M, Ruggieri P, Gasbarrini A, Ferraro A, Campanacci L. Osteoid osteoma. Direct visual identification and intralesional excision of the nidus with minimal removal of bone. J Bone Joint Surg. 1999; 81 814-820
B. Erdtmann
Abt. für Radiologische Diagnostik
Universität Tübingen
Hoppe-Seyler-Straße 3
72076 Tübingen
Phone: 07071-298-2087
Fax: 07071-295845
Email: bernd.erdtmann@uni-tuebingen.de