TumorDiagnostik & Therapie 2001; 22(3): 25-29
DOI: 10.1055/s-2001-15914
ORIGINALARBEIT/ORIGINAL ARTICLE
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Weekly Dose-Dense Treatment with Taxanes in Metastatic Breast Cancer

Wöchentliche, dosisdichte Taxantherapie bei Patientinnen mit metastasiertem MammakarzinomA. Rody1, 2 , C. Jackisch1, 2 , E. Maier2 , A. Gärtner3 , J. Heinig2 , V. Coenen-Worch2 , A. Konieczny2 , H. Wiebringhaus3 , H. P. G. Schneider2
  • 1both authors contributed equally to the following manuscript
  • 2Department of Obstetrics and Gynecology University of Muenster, Germany
  • 3Clinic of Obstetrics and Gynecology, St. Barbara-Kliniken Hamm-Heesen, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Summary.

Weekly dose-dense cytotoxic treatment with taxanes is a promising option in the treatment of metastatic breast cancer. This retrospective analysis reflects our experiences in efficacy and toxicity using weekly administration of taxanes. In this setting 21 heavily pretreated patients with metastatic breast cancer received either paclitaxel (n = 11) at an initial dose of 70 - 100 mg/m2, or docetaxel (n = 10) at a dose of 35 mg/m2 intravenously. 110 infusions of docetaxel were administered in 10 patients (median 11 infusions/patient, range: 3 - 25). Overall response rate was 40 % and median response duration was 32 weeks (range 3 - 48 weeks). The worst non-hematologic toxicity was grade III alopecia. Hematologic toxicity occured in 28/110 cycles with grade I/II and 1/110 grade III leucopenia, in 17/110 cycles grade I/II and in 1/110 grade III thrombocytopenia; grade I/II anemia occured in 0/110 cycles and neurotoxicity grade I/II in 43/110 and grade III in 3/110 cycles. No grade IV toxicities were observed. In the second group 11 patients were treated with 126 infusions of paclitaxel (median 12 cycles/patient, range 6 - 25). The overall response rate was 55 %, median duration of response was 21 weeks (range 8 - 30 weeks). The main toxicity was grade I/II alopecia. In 21/126 cycles grade I/II and in 1/126 grade III leucopenia, no thrombocytopenia, 41/126 grade I/II and 1/126 grade IV anemia and 41/126 grade I/II neurotoxicity was recorded. Paclitaxel and docetaxel both are effective in the treatment of metastatic breast cancer with low toxicity and high efficacy resulting in a tolerable therapeutic index in heaviliy pretreated patients with metastatic breast cancer.

Wöchentliche, dosisdichte Taxantherapie bei Patientinnen mit metastasiertem Mammakarzinom.

Die dosisdichte wöchentliche Therapie mit Taxanen ist eine vielversprechende Option in der Therapie des metastasierten Mammakarzinoms. In dieser retrospektiven Analyse sollen Erfahrungen hinsichtlich Effektivität und Toxizität bei wöchentlicher Gabe von Taxanen beleuchtet werden. 21 erheblich vorbehandelte Patientinnen mit metastasiertem Mammakarzinom erhielten entweder Paclitaxel (n = 11) in einer Dosierung von 70 - 100 mg/m2 oder Docetaxel (n = 10) mit 35 mg/m2 intravenös. 110 Gaben Docetaxel konnten bei 10 Patienten appliziert werden (median 11 Zyklen/Patient, range 3 - 25). Die Gesamtansprechrate betrug 40 % und die mittlere Ansprechdauer 32 Wochen (range 3 - 48 Wochen). Die höchste nichthämatologische Toxizität war die Alopezie Grad III. In 28/110 Zyklen wurde eine hämatologische Grad I/II Toxizität und eine 1/110 eine Grad III Leukopenie beobachtet. 17/110 wiesen eine Thrombozytopenie Grad I/II und 1/110 Grad III auf. Grad I/II Anämie ereignete sich in 0/110 Zyklen und Neurotoxizität Grad I/II wurde in 43/110 und in 3/110 Zyklen mit Grad III beobachtet. Grad IV Toxizitäten lagen nicht vor. In der zweiten Gruppe wurden 11 Patienten mit 126 Zyklen Paxlitaxel behandelt (median: 12 Zyklen/Patient, range: 6 - 25). Die Gesamtansprechrate betrug hier 55 % und die mittlere Ansprechdauer 21 Wochen (range: 8 - 30 Wochen). Die Alopezie I/II war die am häufigsten eingetretene Toxizität. In 21/126 Zyklen wurde eine Grad I/II und in 1/126 Zyklen Grad III Leukopenie beobachtet, eine Thrombozytopenie trat nicht auf und eine Anämie Grad I/II zeigte sich in 41/126 Zyklen und 1/126 Grad IV. Eine Neurotoxizität Grad I/II wurde in 41/126 Zyklen dokumentiert. Somit sind Docetaxel und Paclitaxel in der Therapie des metastasierten Mammakarzinoms effiziente Substanzen, die mit einer tolerablen Toxizität bei guter Effektivität mit einem zufriedenstellenden therapeutischen Index, insbesondere in der stark vorbehandelten Patientengruppe, einhergehen.

References

  • 1 Early Breast Cancer Trialist Collaboratice G roup. Polychemotherapy for early cancer: An overview of the randomised trials.  Lancet. 1998;  352 930-942
  • 2 Norton L. A gompertzian model of human breast cancer growth.  Cancer Res. 1988;  48 7067-7071
  • 3 Seidmann A D. et al . Dose-dense therapy with weekly 1-hour Paclitaxel Infusions in the Treatment of metastatic breast cancer.  J Clin Oncol. 1998;  16 (10) 3351-3361
  • 4 Sikov W . et al .Weekly high-dose paclitaxel demonstrates significant activity in advanced breast cancer. Proc Am Soc Clin Oncol 17: 112a
  • 5 Nabholtz J M, Crown J. Phase III studies of single agent docetaxel in patients with metastatic breast cancer who have progressed despite previous chemotherapy regimes: preliminary results.  Semin Oncol. 1998;  25 4-9
  • 6 Jackisch C. Current developments in the application of Docetaxel (Taxotere®) in gynecologic oncology.  Med Klin. 1998;  93 (Suppl II) 4-15
  • 7 Löffler T M, Freund W, Dröge C. et al . Activity of weekly taxotere in patients with metastatic breast cancer.  Proc Am Soc Clin Oncol. 1998;  17 113a
  • 8 Chan S, Friedrichs K. et al .Prospective randomized Trial of Docetaxel versus Doxorubicin in patients with metastatic breast cancer. J Clin Oncol 17: 2341-2354
  • 9 Climent M A, Ruiz A, Llombart-Cussac A. et al .Weekly Docetaxel in patients with advanced malignancies. Toxicity profile and activity results.  Proc Am Soc Clin Oncol 1999 453
  • 10 Burstein H J, Younger J, Bunnell C A. et al .Weekly docetaxel for metastatic breast cancer: a phase II trial. Proc Am Soc Clin Oncol Proc ASCO 1999 484
  • 11 Waintraub S E, Cantwell S, DeVries J. et al .Phase II study to evaluate the efficacy of weekly paclitaxel in patients with metastatic breast cancer who have failed prior anthracycline ± taxane therapy. Proc Am Soc Clin Oncol 1999 530
  • 12 Mickiewicz E, Alvarez A M, Brosio C. et al .A promising second line treatment with weekly taxol in anthracycline recurrent, advanced breast cancer patients. Proc Am Soc Clin Oncol 1999 515
  • 13 Bishop J F, Dewa J, Toner G C. et al . Initial Paclitaxel improves outcome compared with CMFP combination chemotherapy as front-line therapy in untreated metastatic breast cancer.  J Clin Oncol. 1999;  17 2355-2364
  • 14 Henderson I C, Berry D, Demetri G. et al . Improved disease-free and overall survival from the addition of sequential paclitaxel but not from the escalation of doxorubicin dose level in the adjuvant chemotherapy of patients with node positive primary breast-cancer.  Proc Am Soc Clin Oncol. 1998;  17 390 A
  • 15 Sledge G W, Neuberg D, Ingle J . et al . Phase II trial of doxorubicin (A) vs paclitaxel (T) vs doxorubicin and paclitaxel (A+T) as first-line therapy for metastatic breast cancer: An intergroup trial.  Proc Am Soc Clin Oncol. 1997;  16 Ia
  • 16 Gianni L, Munzone E, Capri G. et al . Paclitaxel by 3-hour infusion in combination with bolus doxorubicin in women with untreated metastatic breast cancer: High antitumor efficacy and cardiac effect in a dose-finding and sequence-finding study.  J Clin Oncol. 1995;  13 2688-2699
  • 17 Baselga J, Norton L, Albanell J. et al . Recombinant humanized anti-HER-2 antibody (Herceptin TM) enhances the antitumor activity of paclitaxel and doxorubicin against HER-2/neu over-expressing human breast cancer xenografts.  Cancer Res. 1998;  58 2825-2831
  • 18 Jackisch C, Eibach H W, Knuth A. et al .Phase-II Trial of Docetaxel weekly as dose dense treatment in metastatic breast cancer. Proc Am Soc Clin Oncol 2000 417

Dr. Achim Rody,MD 

Department of Obstetrics and Gynecology
University of Muenster

Albert-Schweitzer-Straße 33

48129 Muenster

Germany

Phone: +49-251-8348215

Fax: +49-251-8348185

Email: rody@uni-muenster.de