Psychother Psychosom Med Psychol 2015; 65(07): 268-272
DOI: 10.1055/s-0035-1547226
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Institutionelle Prävalenz und Kontext schwerer Schlafstörungen bei Patienten in psychosomatischer Rehabilitation

Institutional Prevalence and Context of Severe Sleep Disorders in Psychosomatic Rehabilitation
Michael Linden
1   Abteilung für psychische und psychosomatische Störungen am Rehabilitationszentrum Seehof der Deutschen Rentenversicherung Bund, Teltow/Berlin und Forschungsgruppe Psychosomatische Rehabilitation an der Charité Universitätsmedizin Berlin
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Publication History

eingereicht 06 November 2014

akzeptiert 29 January 2015

Publication Date:
24 March 2015 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Bei Syndromen wie Burnout, Chronic Fatigue, Depression, Somatisierung, Überforderungsgefühlen oder Leistungsproblemen ist ätiologisch immer auch an Schlafstörungen zu denken. Solche Problemstellungen finden sich besonders häufig in psychosomatischen Rehabilitationskliniken. Auf diesem Hintergrund ist das Ziel der vorliegenden Studie eine Abschätzung der Häufigkeit und Bedeutsamkeit schwerer und damit therapiebedürftiger Schlafstörungen in dieser Patientenpopulation.

Methode: Es wurden 1 325 unausgelesene Patienten einer Rehabilitationsklinik für psychische und psychosomatische Erkrankungen mit dem PSQI untersucht und zusätzlich bezüglich ihres klinischen, sozialen und beruflichen Status befragt.

Ergebnisse: Bei der stationären Aufnahme wiesen 13,4% der Patienten einen PSQI Wert von maximal 5 auf (keine Schlafstörung), 34,6% hatten einen Wert zwischen 6 und 10 (relevante Schlafstörung) und 52,1% von 11 oder mehr (schwere Schlafstörung). Zum Ende der Behandlung fand sich trotz deutlicher Abnahme der Schlafstörungen weiterhin eine Rate von 32,7% der Patienten mit einem PSQI-Wert von 11 oder mehr.

Schlafstörungen waren assoziiert mit einem höheren Psychopathologiewert, mit dem Alter, weiblichen Geschlecht, geringeren Bildungs- und Sozialschichten und einer erhöhten Rate an Arbeits- und Erwerbsunfähigkeit.

Schlussfolgerungen: Psychische Störungen können zu Schlafstörungen und Schlafstörungen zu psychischen Störungen und Leistungsminderung führen und negativ miteinander interagieren. Die hohe Rate an schweren, abklärungs- und behandlungsbedürftigen Schlafstörungen bei Patienten in der stationären psychosomatischen Rehabilitation zeigt, dass dieses Problem hinsichtlich Diagnostik und Therapie gezielte Aufmerksamkeit finden sollte und die Ausstattung der Kliniken und die Qualifizierung des Personals dem gerecht werden müssen.

Abstract

Background: In cases of burnout, chronic fatigue, depression, somatization, overtaxation, or impairment in wellbeing and work capacity, the cause can be sleep problems. Goal of the present study was to estimate the prevalence of sleep problems in psychosomatic inpatients.

Method: Included were 1325 unselected patients from a psychosomatic rehabilitation hospital. They filled in the SCL-90, the PSQI and were assessed in respect to their clinical, social and occupational status.

Results: At admission 13.4% of patients had a PSQI score of 5 at maximum (no sleep problem), 34.6% 6 to 10 (moderate sleep problem) und 52.1% over 10 (severe sleep problem). At discharge there was a reduction of sleep problems with 32.7% of patients over 10. Sleep problems were significantly associated with more severe mental problems, older age, women, lower socioeconomic status, and also incapacity to work or early retirement.

Conclusions: Mental disorders can cause sleep problems and sleep problems mental disorders and incapacity to work, with a negative interaction. The high rate of severe sleep problems in rehabilitation patients shows that this problem is in need of special diagnostic and therapeutic attention. Also, the equipment of hospitals and the qualification of therapists should allow adequate care.

 
  • Literatur

  • 1 Penzel T, Peter H, Peter JH et al. Gesundheitsberichterstattung des Bundes – Schlafstörungen. Heft 27. Berlin: Robert-Koch-Institut; 2005
  • 2 Dilling H, Freyberger HJ. Taschenführer zur ICD-10-Klassifikation psychischer Störungen. Bern: Hans-Huber; 2010
  • 3 Ohayon MM, Caulet M, Lemoine P. Comorbidity of mental and insomnia disorders in the general population. Compr Psychiatry 1998; 39: 185-197
  • 4 Hapke U, Maske U, Busch M et al. Stress Schlafstörungen, Depressionen und Burn-out: Wie belastet sind wir?. Bundesgesundheitsblatt 2012; 55: 8-9
  • 5 Schlack R, Hapkel U, Maske U et al. Häufigkeit und Verteilung von Schlafproblemen und Insomnie in der deutschen Erwachsenenbevölkerung. Bundesgesundheitsblatt 2013; 56: 740-748
  • 6 Ohayon MM, Lemoine P, Arnaud-Briant V et al. Prevalence and consequences of sleep disorders in a shift worker population. J Psychosom Res 2002; 53: 577-583
  • 7 Pallesen S, Nordhus IH, Høstmark Nielsen GH et al. Prevalence of Insomnia in the Adult Norwegian Population. Sleep 2001; 24: 771-779
  • 8 Ford D, Kamerow DB. Epidemiologic Study of Sleep Disturbances and Psychiatric Disorders. An Opportunity for Prevention?. JAMA 1989; 262: 1479-1484
  • 9 Sivertsen B, Krokstad S, Øverland S et al. The epidemiology of insomnia: Associations with physical and mental health. The HUNT-2 study. J Psychosom Res 2009; 67: 109-116
  • 10 Troxel WM, Buysse DJ, Hall M et al. Marital happiness and sleep disturbances in a multi-ethnic sample of middle-aged women. Behav Sleep Med 2009; 7: 2-19
  • 11 Ohayon MM, Caulet M, Priest RG et al. DSM-IV and ICSD-90 insomnia symptoms and sleep dissatisfaction. Br J Psychiatry 1997; 171: 382-388
  • 12 Hale L. Who has time to sleep?. J Public Health 2005; 27: 205-211
  • 13 Park S, Cho MJ, Chang SM et al. Relationships of sleep duration with sociodemographic and health-related factors, psychiatric disorders and sleep disturbances in a community sample of Korean adults. J Sleep Res 2010; 19: 567-577
  • 14 Ohayon MM, Zulley J. Correlates of global sleep dissatisfaction in the German population. Sleep 2001; 24: 780-787
  • 15 Taylor DJ, Mallory LJ, Lichstein KL et al. Comorbidity of chronic insomnia with medical problems. Sleep 2007; 30: 213-218
  • 16 Hohagen F, Rink K, Schramm E et al. Prevalence and treatment of insomnia in general practice. A longitudinal study. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci 1993; 242: 329-336
  • 17 Hohagen F, Käppler C, Schramm E et al. Prevalence of insomnia in elderly general practice attenders and the current treatment modalities. Acta Pschiatrica Scandinavia 1994; 90: 102-108
  • 18 Wittchen HU, Krause P, Höfler M et al. NISAS-2000: The “Nationwide Insomnia Screening and Awareness Study”. Prevalence and interventions in primary care. Fortschr Med 2001; 119: 9-19
  • 19 Benca RM, Obermeyer WH, Thisted R et al. Sleep and psychiatric disorders. A meta-analysis. Arch Gen Psychiatry 1992; 49: 651-668
  • 20 Benca RM. Diagnosis and treatment of chronic insomnia: a review. Psychiatr Serv 2005; 56: 332-343
  • 21 Riemann D, Berger M, Voderholzer U. Sleep and depression – results from psychobiological studies: an overview. Biol Psychol 2001; 57: 67-103
  • 22 Ross RJ, Ball WA, Sullivan KA et al. Sleep disturbance as the hallmark of posttraumatic stress disorder. Am J Psychiatry 1989; 146: 697-707
  • 23 Agargun MY, Besiroglu L, Cilli AS et al. Nightmares, suicide attempts, and melancholic features in patients with unipolar major depression. J Affect Disord 2007; 98: 267-270
  • 24 Staedt J, Riemann D. Diagnostik und Therapie von Schlafstörungen. Stuttgart: Kohlhammer; 2007
  • 25 Baglioni C, Spiegelhalder K, Nissen C et al. Clinical implications of the causal relationship between insomnia and depression: how individually tailored treatment of sleeping difficulties could prevent the onset of depression. EPMA J 2011; 2: 287-293
  • 26 Bernert RA, Turvey CL, Conwell Y et al. Association of poor subjective sleep quality with risk for death by suicide during a 10-year period: a longitudinal, population-based study of late life. JAMA Psychiatry 2014; 71: 1129-1137
  • 27 Ramos AR, Dong C, Elkind MS et al. Association between sleep duration and the Mini-Mental Score: the Northern Manhattan Study. J Clin Sleep Med 2013; 9: 669-673
  • 28 Ramsawh HJ, Stein MB, Belik SL et al. Relationship of anxiety disorders, sleep quality, and functional impairment in a community sample. J Psychiatr Res 2009; 43: 926-933
  • 29 Overland S, Glozier N, Sivertsen B et al. A comparison of insomnia and depression as predictors of disability pension: the HUNT study. Sleep 2008; 31: 875-880
  • 30 Eriksen W, Natvig B, Bruusgaard D. Sleep problems: a predictor of long-term work disability? A four-year prospective study. Scand J Public Health 2001; 29: 23-31
  • 31 Ozminkowski RJ, Wang S, Walsh JK. The direct and indirect costs of untreated insomnia in adults in the United States. Sleep 2007; 30: 263-273
  • 32 Linden M. Psychosomatic inpatient rehabilitation. The German model. Psychother Psychosom 2014; 83: 205-2012
  • 33 Kampzyk U, Ueberschär I. Schlafstörungen und ihre sozialmedizinische Bedeutung. Düsseldorf: German Medical Science Publishing House; 2007
  • 34 Heuft G, Senf W. Qualitätssicherung. Psy-BaDo. Basisdokumentation in der Psychotherapie. Dtsch Arztebl 1998; 95: 2685-6288
  • 35 Franke GH. SCL-90-R. Die Symptom-Checkliste von Derogatis – Deutsche Version. Göttingen: Beltz; 1995
  • 36 Buysse DJ, Reynolds III CF, Monk TH et al. The Pittsburgh Sleep Quality Index: A new instrument for psychiatric practice and research. Psychiatry Res 1989; 28: 193-213
  • 37 Gillin JC. Are sleep disturbances risk factors for anxiety, depressive and addictive disorders?. Acta Psychiatria Scandinavia 1998; 393: 39-43
  • 38 Backhaus J, Born J, Hoeckesfeld R et al. Midlife decline in declarative memory consolidation is correlated with a decline in slow wave sleep. Learn Mem 2007; 14: 336-341
  • 39 Käppler C, Hohagen F. Psychosocial aspects of insomnia. Results of a study in general practice. Eur Arch Psychiat Clin Neurosci 2003; 253: 49-52
  • 40 Buchholz I, Kohlmann T. Deskriptoren und Prädiktoren von Reha-Zielen von Patienten in der medizinischen Rehabilitation. Psychother Psych Med 2014; 64: 364-372
  • 41 Linden M, Baudsich F, Popien C et al. Das ökologisch-therapeutische Milieu in der stationären Behandlung. Der Wohnmilieufragebogen. Psychother Psychosom Med Psychol 2006; 56: 390-396
  • 42 Linden M Hrsg Therapeutisches Milieu. Healing Environment in medizinischer Rehabilitation und stationärer Behandlung. Berlin: Medizinisch wissenschaftliche Verlagsgesellschaft; 2011