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DOI: 10.1055/s-0032-1333036
Eine bedarfsorientierte Entlassplanungsintervention bei Patienten mit hoher Inanspruchnahme des psychiatrischen Versorgungssystems: Qualität der Umsetzung und Verbesserungsmöglichkeiten
A Needs-Oriented Discharge Planning Intervention for High Utilisers of Psychiatric Services: Quality of the Implementation and Opportunities for ImprovementPublication History
Publication Date:
27 March 2013 (online)
Zusammenfassung
Anliegen: Prozessevaluation einer bedarfsorientierten Entlassplanungsintervention für Patienten mit hoher Inanspruchnahme stationärer psychiatrischer Behandlung.
Methode: Analyse von Interventions-Drop-outs vs. Interventions-Inanspruchnehmer und des Einflusses von Parametern auf die Entwicklung ungedeckter Hilfebedarfe.
Ergebnisse: Schwerer Erkrankte wurden von der Intervention nicht erreicht. Gute Umsetzung der Lösungsvorschläge und Zufriedenheit mit Lösungsvorschlägen waren mit einer Reduktion ungedeckter Bedarfe assoziiert.
Schlussfolgerung: Schwächen der Intervention könnten zur fehlenden Überlegenheit gegenüber der Standardbehandlung beigetragen haben.
Abstract
Objective: Process evaluation of a needs-oriented discharge planning and monitoring (NODPAM) intervention for patients with severe mental illness with high utilisation of inpatient psychiatric care (within a RCT showing lack of evidence of superiority over treatment as usual).
Methods: Analysis of intervention drop-outs vs. intervention group patients participating in the intervention; analysis of the impact of intervention characteristics on unmet needs over time.
Results: Patients with more severe forms of illness were more likely to be among intervention drop-outs, a relatively high proportion of unmet needs persisted in patients participating in the intervention. Good intervention implementation and high patient satisfaction with the intervention were associated with a reduction of unmet needs.
Conclusions: The NODPAM intervention failed to reach patients with high service use and more severe forms of illness; quality of intervention implementation might have contributed to the lack of superiority over treatment as usual. The intervention might not have been well integrated in routine treatment and was therefore experienced as extraneous to routine care.
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