TumorDiagnostik & Therapie 2011; 32(6): 345-348
DOI: 10.1055/s-0031-1281788
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Recombinant Factor VIIa in the Treatment of Hemostatic Disorders in Patients with Solid Tumors

Recombinant Factor VIIa and Solid TumorsDer rekombinante Faktor VIIa in der Behandlung von hemostatischen Erkrankungen bei Patienten mit soliden TumorenD. Šturm1 , L. Vazdar2 , D. Bagatin3 , K. Šakić4 , Z. Hrgovic5
  • 1University of Zagreb, School of Medicine, Department of Transfusion Medicine, University Hospital for Tumors, Zagreb, Croatia
  • 2University of Zagreb, School of Medicine Department of Medical Oncology, University Hospital for Tumors, Zagreb, Croatia
  • 3University of Zagreb, School of Medicine Department of Surgery Poliklinika Bagatin, Zagreb, Croatia
  • 4University of Zagreb, School of Medicine Department of Anesthesiology, Reanimatology and Intensive medicine University Hospital “Sveti Duh”, Zagreb, Croatia
  • 5Department of Gynecology and Obstretics, Johann Wolfgang Goethe University, Frankfurt/Main, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 December 2011 (online)

Zusammenfassung

In der onkologischen Abteilung des Universitätsklinikums haben wir rekombinanten Faktor VIIa verwendet, um fünf Patienten mit soliden Tumoren zu behandeln, die während der onkologischen Therapie schwere Blutungen entwickelten. Das rekombinierte Faktor VIIa ist eine Serinprotease, der ähnlich ist wie Trypsin, Glycoprotein, der aus 406 Aminosäuren zusammengesetzt ist, der die Blutgerinnung aktiviert und beginnt die Thrombingeneration. Dies wird angewandt, um die Hauptblutung in dem Gebiet der verbreiteten Intragefäßkoagulation (DIC) zu kontrollieren, und wenn es keine andere Methode gibt die Blutung zu stoppen. Die Patienten, vier Männer und eine Frau, waren zwischen 32 und 67 Jahre alt. Zwei Männer hatten Magenkrebs, einer Dickdarmkrebs, einer ein embryonales extragonadal Tumor mit Metastasen in der Lunge und Leber. Die Frau hatte Brustkrebs mit Metastasen in der Leber. In unserer Abteilung wurde Faktor VIIa mit einer Einzeldosis von 1,2 mg IV benutzt, um die Blutung bei Patienten während der Strahlentherapie zu stoppen, sowohl postoperativ und als auch während der Chemotherapie, nachdem die Standardtherapien SSplasma, Kryoprezipitate, Erythrozyten und Thrombozyten die Blutung nicht stoppen konnten. Ein Stillstand der Blutung konnte bei allen Patienten erzielt werden. Rekombinierte Faktor VIIa kann in der Onkologie in Fällen angewandt werden, bei denen eine konventionelle Therapie versagt.

Abstract

In the University Hospital for Tumors, we used recombinant factor VIIa to treat 5 patients with solid tumors who developed severe bleeding during oncology treatment. Patients were aged 32 – 67 years, of which there were 4 men and one woman. Two men had a gastric cancer, one had a colon cancer, one the embryonic extragonadal tumor with metastases in the lungs and liver and one patient had breast cancer with liver metastases. Recombinant factor VIIa is a serine protease similar to trypsin, glycoprotein, consisting of 406 amino acids, that activates outer clotting path and initiates thrombin generation. It is applied for the purpose of stopping major bleeding in the states of disseminated intravascular coagulation (DIC) and when there is no other way to stop the bleeding. In our Institution it was used to stop bleeding in patients during irradiation, both, postoperativly and during chemotherapy in a single dose of 1.2 mg IV, after the standard treatment: SSplasm, cryoprecipitate, packed red blood cells and thrombocytes, could not have stopped the bleeding. The result was the momentary cessation of bleeding in patients. Recombinant factor VIIa can be successfully applied in oncology, in cases where conservative treatment of bleeding has no success.

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Prof. Dr. Zlatko Hrgovic

Frauenklinik der Goethe-Universität Frankfurt

Theodor-Stern-Kai 7

60590 Frankfurt

Email: info@hrgovic.de

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