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DOI: 10.1055/s-0031-1271786
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Screening riskanten Essverhaltens bei 12-jährigen Mädchen und Jungen: psychometrischer Vergleich der deutschsprachigen Versionen von SCOFF und EAT-26
Screening of Disordered Eating in 12-Year-Old Girls and Boys: Psychometric Analysis of the German Versions of SCOFF and EAT-26Publication History
eingereicht 1. Oktober 2010
akzeptiert 19. Januar 2011
Publication Date:
22 March 2011 (online)
Zusammenfassung
Filtertests (Screenings) zur frühzeitigen Erkennung von Essstörungen bzw. riskantem Essverhalten sollten ökonomisch, d. h. möglichst kurz sein und trotzdem die psychometrischen Gütekriterien erfüllen. Wir verglichen an einer Stichprobe von 425 12-jährigen Mädchen und 382 Jungen aus Thüringen den bereits bewährten, 26 Items umfassenden Eating Attitudes Test (EAT-26D), mit dem SCOFF-Test, der lediglich 5 Ja-Nein-Fragen enthält. Wenngleich der EAT-26D insgesamt höhere Kennwerte aufweist, erwies sich der SCOFF als brauchbares Screening-Instrument mit einer Test-Retest-Reliabilität von rtt=0,73 und einer maximalen Treffsicherheit von 82% (Fläche unter der ROC-Kurve). Mit dem EAT-26D (Cut-off=20 Punkte) als Referenz betrug die Sensitivität des SCOFF 79%, die Spezifität 74%, der positive Vorhersagewert 25% und der für Screenings relevantere negative Vorhersagewert 97%. Die Kriteriumsvalidität lag bei r=0,53.
Abstract
To detect eating disorders and risky eating behaviour at an early stage, screening tests should be economic, i. e. as short as possible but at the same time they should fulfil the psychometric quality criteria. We compared the German version of the Eating Attitudes Test (EAT-26D, which comprises 26 items) and the German version of the SCOFF test (which contains only 5 Yes-no questions) in a community sample of 425 12-year-old girls and 382 boys from Thuringia, Germany. Although the EAT-26D reached higher psychometric properties, the SCOFF has been proved as a useful screening tool with a test-retest reliability of rtt=0.73 and a maximum accuracy of 82% (area under the ROC curve). With the EAT-26D (20 point cut-off) as a reference the sensitivity of the SCOFF was 79%, specificity 74%, positive predictive value 25%, and the negative predictive value, which is more relevant for screenings, was 97%. The criterion validity reached r=0.53.
Schlüsselwörter
Screening - SCOFF - EAT-26D - Essstörungen - riskantes Essverhalten
Keywords
screening - SCOFF - EAT-26 - eating disorders - disordered eating
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Korrespondenzadresse
Dr. Uwe Berger
Universitätsklinikum Jena
Institut für Psychosoziale
Medizin und Psychotherapie
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