Klin Padiatr 2011; 223(3): 147-151
DOI: 10.1055/s-0031-1271782
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Implementation of Structured Physical Activity in the Pediatric Stem Cell Transplantation

Implementierungsstudie zur Sporttherapie in der pädiatrischen StammzelltransplantationA. Rosenhagen1 , M. Bernhörster1 , L. Vogt1 , B. Weiss1 , A. Senn1 , S. Arndt1 , K. Siegler2 , M. Jung3 , P. Bader2 , W. Banzer1
  • 1Sports Medicine, University of Frankfurt, Germany
  • 2Pediatric Stem Cell Transplantation, University of Frankfurt, Germany
  • 3Center for Social Pediatrics, Frankfurt, Germany
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Publication History

Publication Date:
01 April 2011 (online)

Abstract

The peripheral blood stem cell transplantation (PBSCT) represents a specific, but stressful therapy for hemato-oncological diseases. While for adults, data suggest positive effects for a supportive sport therapy, this question is not evaluated sufficiently for children. The objective of this study was to examine the integration of sports activity into pediatric PBSCT and to indicate attainable results. This 2-step case-control-study included 23 children and adolescents from the PBSCT: During the isolation phase 13 patients trained 3 times per week on a cycle ergometer and passed a course with different sports equipment. Apart from recording physiologic adaptations, quality of live was inquired in a pre-post design using questionnaires. Guided interviews according to necessity and requirements for sports activity at the PBSCT unit completed the evaluation and were used for the intervention as well as for the control group (n=10) without sports therapy. On the ergometer, patients trained average 25 min with 0.6 watt/kg. In the majority, a loss of muscular power could be avoided. Quality of life and fatigue symptoms improved by trend. Interview analysis showed general acceptance of physical activity during PBSCT. After initial skepticism due to the additional burden, our implementation study showed the feasibility of supportive sports therapy in PBSCT. Quality and flexibility of the equipment should be higher than normal and different physical and psychological conditions of the patients should be anticipated and integrated into the training program.

Zusammenfassung

Hämatopoetische Stammzelltransplantationen (SZT) stellen eine körperlich und psychisch belastende Therapie bei bestimmten hämato-onkologischen Erkrankungen dar. Während bei Erwachsenen positive Daten bezüglich einer supportiven Sporttherapie verfügbar sind, ist dieser Ansatz in der Pädiatrischen SZT nicht ausreichend erforscht. Die Studie prüft deshalb die Integrierbarkeit sportlicher Aktivität in dieses Setting und präsentiert erreichbare Ziele. 23 onkologisch erkrankte Kinder und Jugendliche wurden im Rahmen der Transplantation in diese zweigeteilte Fallkontrollstudie aufgenommen: 13 Patienten trainierten während der Isolationsphase mithilfe eines therapierichtlinienorientierten Bewegungsprogrammes auf dem Fahrradergometer sowie an Sportkleingeräten. Neben der Erfassung der Belastungsnormativa in der Interventionsgruppe erfolgte mithilfe von Fragebögen die Evaluation der gesundheitsbezogenen Lebensqualität sowie eine Akzeptanzanalyse der Bewegungstherapie durch teilstrukturierte Interviews bei der Interventions- sowie einer Kontrollgruppe (n=10) ohne Sporttherapie. Lebensqualität und Fatigue-Symptome verbesserten sich tendenziell im Verlauf der Untersuchung. Durchschnittlich konnte bis zu 25 min bei einer Leistung von 0,6 Watt/kg auf dem Fahrradergometer trainiert und in den überwiegenden Fällen einem Kraftverlust entgegengewirkt werden. Ebenfalls war bei den Patienten eine grundlegende Akzeptanz dieses Ansatzes darstellbar. Wir konnten zeigen, dass sportliche Aktivität in der pädiatrischen SZT integrierbar ist. Anfänglicher Skepsis einer Überbelastung konnte entgegengewirkt werden, eine hohe Anforderung an Material und Räumlichkeiten sollte an unterschiedlichste Patientenkonditionen adaptiert zur Anwendung kommen.

Literatur

  • 1 Aaronson N, Ahmedzai S, Bergman B. et al . The European Organization for Research and Treatment of Cancer QLQ-C30: a quality-of-life instrument for use in international clinical trials in oncology.  J Natl Cancer Inst. 1993;  85 365-376
  • 2 Adamsen L, Quist M, Andersen C. et al . Effect of a multimodal high intensity exercise intervention in cancer patients undergoing chemotherapy: randomised controlled trial.  BMJ. 2009;  339 b3410
  • 3 Baker F, Denniston M, Zabora J. et al . Cancer Problems in Living and Quality of Life After Bone Marrow Transplantation.  J Clin Psychol Med Settings. 2003;  10 27-34
  • 4 Baumann F, Schüle K, Fauser A. et al . Auswirkungen von Bewegungstherapie bei und nach Knochenmark-/Stammzelltransplantation.  Deutsche Zeitschrift für Onkologie. 2005;  37 152-158
  • 5 Chamorro-Viña C, Ruiz J, Santana-Sosa E. et al . Exercise during hematopoietic stem cell transplant hospitalization in children.  Med Sci Sports Exerc. 2010;  42 1045-1053. DOI: doi:10.1249/MSS.0b013e3181c4dac1
  • 6 Coleman E, Coon S, Kennedy R. et al . Effects of exercise in combination with epoetin alfa during high-dose chemotherapy and autologous peripheral blood stem cell transplantation for multiple myeloma.  Oncol Nurs Forum. 2008;  35 E53-E61 . doi:10.1188/08.ONF.E53-E61
  • 7 Courneya K, Sellar C, Stevinson C. et al . Randomized controlled trial of the effects of aerobic exercise on physical functioning and quality of life in lymphoma patients.  J Clin Oncol. 2009;  27 4605-4612 . doi:10.1200/JCO.2008.20.0634
  • 8 Davies B, Whitsett S, Bruce A. et al . A typology of fatigue in children with cancer.  J Pediatr Oncol Nurs. 2002;  19 12-21
  • 9 Dimeo F, Tilmann M, Bertz H. et al . Aerobic exercise in the rehabilitation of cancer patients after high dose chemotherapy and autologous peripheral stem cell transplantation.  Cancer. 1997;  79 1717-1722
  • 10 Dimeo F, Schwartz S, Fietz T. et al . Effects of endurance training on the physical performance of patients with hematological malignancies during chemotherapy.  Support Care Cancer. 2003;  11 623-628 . doi:10.1007/s00520-003-0512-2
  • 11 Eyermann R. Krebskranke Kinder und Sport. Möglichkeiten und Grenzen.  Onkologie. 2005;  38-42
  • 12 Forslöw U, Remberger M, Nordlander A. et al . The clinical importance of bronchoalveolar lavage in allogeneic SCT patients with pneumonia.  Bone Marrow Transplant. 2010;  45 945-950. DOI: doi:10.1038/bmt.2009.268
  • 13 Frederiksen H, Gaist D, Petersen H. et al . Hand grip strength: a phenotype suitable for identifying genetic variants affecting mid- and late-life physical functioning.  Genet Epidemiol. 2002;  23 110-122 . doi:10.1002/gepi.1127
  • 14 Galvão D, Newton R. Review of exercise intervention studies in cancer patients.  J Clin Oncol. 2005;  23 899-909 . doi:10.1200/JCO.2005.06.085
  • 15 Hamilton A, Balnave R, Adams R. Grip strength testing reliability.  J Hand Ther. 1994;  7 163-170
  • 16 Hartman A, van den Bos C, Stijnen T. et al . Decrease in peripheral muscle strength and ankle dorsiflexion as long-term side effects of treatment for childhood cancer.  Pediatr Blood Cancer. 2008;  50 833-837
  • 17 Jung M, Becker R, Landenberger M. Wie kann Fatigue bei tumorkranken Kindern gemessen werden?.  Kinder- und Jugendmedizin. 2008;  8 453-457
  • 18 Kim S, Kim H. A series of bed exercises to improve lymphocyte count in allogeneic bone marrow transplantation patients.  Eur J Cancer Care. 2006;  15 453-457 . doi:10.1111/j.1365-2354.2006.00668.x
  • 19 Langeveld N, Grootenhuis M, Voûte P. et al . Posttraumatic stress symptoms in adult survivors of childhood cancer.  Pediatr Blood Cancer. 2004;  42 604-610 . doi:10.1002/pbc.20024
  • 20 Leuschner E, Baumann F. Sport und Bewegungsförderung in der Kinderonkologie. Erfahrung aus der Praxis.  Deutsche Zeitschrift für Onkologie. 2007;  39 131-135
  • 21 Lucia A, Ramírez M, San Juan A. et al . Intrahospital supervised exercise training: a complementary tool in the therapeutic armamentarium against childhood leukemia.  Leukemia. 2005;  19 1334-1337 . doi:10.1038/sj.leu.2403799
  • 22 Mello M, Tanaka C, Dulley F. Effects of an exercise program on muscle performance in patients undergoing allogeneic bone marrow transplantation.  Bone Marrow Transplant. 2003;  32 723-728 . doi:10.1038/sj.bmt.1704227
  • 23 Ottinger H, Müller C, Beelen D. et al . Entwicklungen in der hämatopoetischen Stammzelltransplantation. Daten des Deutschen Registers für Stammzelltransplantationen.  Dtsch Arztebl. 2006;  103 2381-2386
  • 24 Peeters J, Meitert J, Paulides M. et al . Health-related quality of life (HRQL) in all-patients treated with chemotherapy only: a report from the late effects surveillance system in Germany.  Klin Padiatr. 2009;  221 156-161 . doi:10.1055/s-0029-1216366
  • 25 Pinquart M, Skolaude D, Zaplinski K. et al . Do clown visits improve psychological and sense of physical well-being of hospitalized pediatric patients.  A randomized-controlled trial. Klin Padiatr. 2011;  223 74-78
  • 26 Raghavendra P, Bornman J, Granlund M. et al . The World Health Organization's International Classification of Functioning, Disability and Health: implications for clinical and research practice in the field of augmentative and alternative communication.  Augment Altern Commun. 2007;  23 349-361 . doi:10.1080/07434610701650928
  • 27 Ravens-Sieberer U, Bullinger M. Assessing health-related quality of life in chronically ill children with the German KINDL: first psychometric and content analytical results.  Qual Life Res. 1998;  7 399-407
  • 28 San Juan A, Chamorro-Viña C, Moral S. et al . Benefits of intrahospital exercise training after pediatric bone marrow transplantation.  Int J Sports Med. 2008;  29 439-446 . doi:10.1055/s-2007-965571
  • 29 Schrezenmeier H, Beelen DW, Müller C. et al . Deutsches Register für Stammzelltransplantationen.  Jahresbericht 2008;  internet: Internet: http://www.drst.de/download/jb2008.pdf
  • 30 Tsimicalis A, Stinson J, Stevens B. Quality of life of children following bone marrow transplantation: critical review of the research literature.  Eur J Oncol Nurs. 2005;  9 218-238 . doi:10.1016/j.ejon.2004.08.006
  • 31 van Brussel M, Takken T, van der Net J. et al . Physical function and fitness in long-term survivors of childhood leukaemia.  Pediatric rehabilitation. 2009;  9 267-274 . doi:10.1080/13638490500523150
  • 32 Varni J, Burwinkle T, Katz E. et al . The PedsQL in pediatric cancer: reliability and validity of the Pediatric Quality of Life Inventory Generic Core Scales, Multidimensional Fatigue Scale, and Cancer Module.  Cancer. 2002;  94 2090-2106
  • 33 Wiskemann J, Huber G. Physical exercise as adjuvant therapy for patients undergoing hematopoietic stem cell transplantation.  Bone Marrow Transplant. 2008;  41 321-329 . doi:10.1038/sj.bmt.1705917
  • 34 Yeh C, Chiang Y, Lin L. et al . Clinical factors associated with fatigue over time in paediatric oncology patients receiving chemotherapy.  Br J Cancer. 2008;  99 23-29

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