neuroreha 2010; 2(1): 34-39
DOI: 10.1055/s-0030-1248715
Schwerpunkt Gehen
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Stolpersteine überwinden – außerhäusliche Gehfähigkeit erreichen

Claudia Pott
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 February 2010 (online)

Zusammenfassung

Außerhäusliches Gehen umfasst eine Reihe von Mobilitätsleistungen: lange Strecken ausreichend schnell gehen, den Straßenverkehr bewältigen, Hindernisse wie Bordsteinkanten überwinden, das Gehen in Menschenmengen, den Gebrauch des öffentlichen Nahverkehrs und vieles mehr. Therapeuten müssen mit den Patienten die Parameter der außerhäuslichen Gehfähigkeit wie Ganggeschwindigkeit, Ausdauer und posturale Kontrolle im Alltagskontext trainieren. Die Autorin beschreibt am Beispiel eines Patienten nach Schlaganfall ein an dem Top-down-Modell der Rehabilitation orientiertes Mobilitätstraining. Der Ansatz gewährleistet den Transfer der erreichten Mobilitätsleistungen in den Alltag des Patienten. Lesen Sie, wie wichtig Kontextfaktoren und Hilfsmittelversorgung dabei sind.

Literatur

  • 01 Barzel A , Eisele M , Van den Bussche  . Ambulante Versorgung von Schlaganfallpatienten aus Sicht der Hamburger Physio- und Ergotherapeuten.  Physioscience. 2007;  3 161-166
  • 02 Bestmann A , Sonntag D , Hesse S . Der Einfluss von Sprunggelenkorthesen und Stützen auf das Gehen hemiparetischer Patienten.  Neurol Rehabil. 2000;  6 117-120
  • 03 Bohannon R W. Importance of Physical Therapy grows.  Phys Ther. 1988;  68 584
  • 04 Cicerone K D. Participation as an outcome of traumatic brain injury rehabilitation.  J Head Trauma Rehabil. 2004;  19 494-501
  • 05 Freivogel S . Zerebral bedingte Paresen und Spastik – Welche Physiotherapie hilft?.  Nervenheilkunde. 2006;  25 129-136
  • 06 Fries W , Lössl H , Wagenhäuser S  Hrsg.. Teilhaben – Neue Wege in der Neurorehabilitation.. Thieme; Stuttgart; 2007
  • 07 Fries W , Fischer S . Beeinträchtigungen der Teilhabe nach erworbenen Hirnschädigungen: Zum Verhältnis von Funktionsstörungen, personbezogenen und umweltbezogenen Kontextfaktoren – eine Pilotstudie.  Rehabilitation. 2008;  47 265-274
  • 08 Fries W , Lojewski N , Pott C . Üben oder Anpassen. In: Fries W , Lössl H , Wagenhäuser S , (Hrsg.) Teilhaben. Thieme; Stuttgart; 2007
  • 09 Goranson T E, Graves R E, Allison D , La Freniere R . Community integration following multidisciplinary rehabilitation for traumatic brain injury.  Brain Inj. 2003;  17 759-774
  • 10 Hesse S , Staats M , Werner C  et al. Ambulante Krankengymnastik von Schlaganfallpatienten zu Hause.  Der Nervenarzt. 2001;  72 950-954
  • 11 Hesse S , Welz A , Assmann E  et al. Fußgänger in Berlin nach einem Schlaganfall.  Nervenarzt. 2009;  80 953-958
  • 12 Kemper C . Quo vadis? Physiotherapie zwischen Versorgungsanspruch und Versorgungsrealität.  Zeitschrift für Physiotherapeuten. 2008;  7 811-813
  • 13 Kollen B J, Lennon S , Lyons B  et al. The effectiveness of the Bobath concept in stroke rehabilitation: what is the evidence?.  Stroke. 2009;  40 89-97
  • 14 Latham N K, Jette D U, Slavin M  et al. Physical therapy during stroke rehabilitation for people with different walking abilities.  Arch Phys Med Rehabil. 2005;  86 (12) (S 2) 41-50
  • 15 Leitlinien der DGNR. http://www.dgnr.de Zugriff September 2009
  • 16 Lennon S , Ashburn A , Baxter D . Gait outcome following outpatient physiotherapy based on the Bobath concept in people post stroke.  Disabil Rehabil. 2006;  28 873-881
  • 17 Lerner-Frankiel M B, Vargas S , Brown M B. Functional community ambulation: what are your criteria?.  Clinical Management. 1990;  6 12-15
  • 18 Lord S E et al. Community ambulation after stroke: how important and obtainable is it and what measures appear predictive?.  Arch Phys Med Rehabil. 2004;  85 234-239
  • 19 Lord S  et al. How feasible is the attainment of community ambulation after stroke? A pilot randomized controlled trial to evaluate community-based physiotherapy in subacute stroke.  Clin Rehabil. 2008;  22 215
  • 20 Majsak M J. Application of motor learning principles to the stroke population.  Top Stroke Rehabil. 1996;  27-59
  • 21 Malec J F. Impact of comprehensive day treatment on societal participation for persons with acquired brain injury.  Arch Phys Med Rehabil. 2001;  82 885-895
  • 22 Mehrholz J  (Hrsg.). Frühphase Schlaganfall-Physiotherapie und medizinische Versorgung. Thieme; Stuttgart; 2008
  • 23 McNevin N H, Wulf G , Carlson C . Effects of attentional focus, self-control, and dyad training on motor learning: implications for physical rehabilitation.  Phys Ther. 2000;  80 373-385
  • 24 Ortner K , Pott C . Mobilität: Stolpersteine überwinden. In: Fries W , Lössl H , Wagenhäuser S , (Hrsg.) Teilhaben. Thieme; Stuttgart; 2007
  • 25 Patla A E, Shumway-Cook A . Dimensions of mobility defining the complexity and difficulty associated with community mobility.  J Aging Phys Activity. 1999;  7 7-19
  • 26 Perry J . Gait Analysis: Normal and Pathological Function. SLACK, Inc
  • 27 Perry J , Garrett M , Gronley J K et al. Classification of Walking Handicap in the Stroke Population.  Stroke. 1995;  26 982-989
  • 28 Pohl M et al . Speed-dependent treadmill training in ambulatory hemiparetic stroke patients.  Stroke. 2002;  33 553-558
  • 29 Runge M . Gehstörungen, Stürze, Hüftfrakturen. Steinkopff Verlag; Darmstadt; 1998
  • 30 van de Port I G, Kwakkel G , van Wijk I  et al. Susceptibility to deterioration of mobility long-term after stroke: a prospective cohort study.  Stroke. 2006;  37 167-171
  • 31 van de Port I G, Kwakkel G , Lindeman E . Community ambulation in patients with chronic stroke: how is it related to gait speed?.  J Rehabil Med. 2008;  40 23-27
  • 32 Schorer K . Außerhäusliche Gehfähigkeit von Schlaganfallpatienten nach ambulanter neurologischer Rehabilitation – Eine katamnestische Untersuchung. Bachelorarbeit an der Fachhochschule Hildesheim 2008
  • 33 Tyson S F, Rogerson L . Assistive walking devices in nonambulant patients undergoing rehabilitation after stroke: the effects on functional mobility, walking impairments, and patients‘ opinion.  Arch Phys Med Rehabil. 2009;  90 475-479
  • 34 Wevers L , van de Port I , Vermue M  et al. Effects of task-oriented circuit class training on walking competency afterstroke: a systematic review.  Stroke. 2009;  40 2450-2459
  • 35 van Wijk I , Algra A , van de Port I G et al. Change in mobility activity in the second year after stroke in a rehabilitation population: who is at risk for decline?.  Arch Phys Med Rehabil. 2006;  87 45-50

Claudia Pott

Praxis Prof. Dr. med. Fries

Pasinger Bahnhofsplatz 4

81241 München

Email: claudia.pott@web.de