Sportverletz Sportschaden 2009; 23(3): 165-168
DOI: 10.1055/s-0028-1109575
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Akutes belastungsinduziertes Kompartmentsyndrom der Tibialis-anterior-Loge und Druckläsion des Nervus peroneus communis als seltene Kombinationsverletzung beim Gewichtheben

Exertional Compartment Syndrome of the Lower Leg and Common Peroneal Nerve Palsy as Combined Injury after Weight LiftingY. M. B. Kollrack1 , G. Möllenhoff1
  • 1Raphaelsklinik Münster
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 September 2009 (online)

Zusammenfassung

Während das akute Kompartmentsyndrom nach Trauma häufig ist und eine hohe diagnostische Wachsamkeit besteht, wird das belastungsinduzierte Kompartmentsyndrom in seiner akuten Form selten gesehen und oft verkannt. Eine verspätete Diagnostik und therapeutische Intervention kann jedoch in bleibenden Schäden resultieren. Der frühe Verdacht und die umgehende Fasziotomie sind daher maßgebend. Wir möchten von einem Fall eines belastungsinduzierten Kompartments der Tibialis-anterior-Loge nach Gewichtheben berichten, bei welchem als seltene Kombinationsverletzung gleichzeitig zusätzlich eine akute Druckläsion des Nervus peroneus communis durch eine Stützbandage unterhalb des Kniegelenks bestand. Eine genaue Anamneseerhebung war hier der Schlüssel zum Verständnis der resultierenden Pathologie. Gleichzeitig möchten wir auf die Bedeutung guter ärztlicher Betreuung auch im Freizeitsport hinweisen.

Abstract

While the compartment syndrome after traumatic injury is a well-known entity and well recognised, an exercise-induced acute compartment syndrome is seldom and often missed. Delayed diagnosis and treatment can result in a poor outcome such as loss of function or limb. Early recognition and prompt fasciotomy are necessary. We would like to present the case of an exertional compartment syndrome of the tibialis anterior space after weight-lifting which was complicated by an acute pressure-induced palsy of the common peroneal nerve due to a self applied knee-support-bandage. A thorough case history provided the clue to understand the resulting pathology. This case shows again the necessity of good medical assistance for athletes in leisture-time sport activities.

Literatur

  • 1 Matsen III F A. Compartment syndromes. NY, London, Toronto, Sydney, San Francisco; Grune & Stratton 1980
  • 2 Jäger C, Echtermeyer V. Kompartmentsyndrom des Unterschenkels und Fußes: Anatomie und Pathophysiologie.  Unfallchirurg. 2008;  111 768-775
  • 3 Black K P, Taylor D E. Current concepts in the treatment of common compartment syndroms of the thigh induced by spinning training.  Injury. 1993;  34 791-792
  • 4 Wilder R P, Sethi S. Overuse injuries: tendinopathies, stress fractures, compartment syndroms and shin splints.  Clin Sports Med. 2004;  23 55-81
  • 5 Verleisdonk E J. The exertional compartment syndrome: A review of the literature.  Orthop Traumatol Rehabil. 2002;  4 (5) 626-631
  • 6 Doube A. An acute compartment syndrome involving the anterior thighs after isometric exercise.  N Z Med J. 1995;  108 413
  • 7 Metze M, Siekmann H, Josten C. Belastungsinduziertes Kompartmentsyndrom der Peronealloge nach Bowling. Korrektur mit Tibialis-posterior-Transfer.  Unfallchirurg. 2007;  110 1065-1067
  • 8 Archbold H A, Wilson L, Barr R J. Acute exertional compartment syndrome of the leg: consequences of a delay in diagnosis: a report of 2 cases.  Clin J Sport Med. 2004;  14 98-100
  • 9 Bertoldo U, Nicodemo A, Pallavicini J. et al . Acute bilateral compartment syndrome of the thigh induced by spinning training.  Injury. 2003;  34 791-792
  • 10 Nicholson P, Devitt A, Stevens M. et al . Acute exertional peroneal compartment syndrome following prolonged horse riding.  Injury. 1998;  29 643-644
  • 11 Whitesides T E, Harada H, Morimoto K. Compartment syndrome and the role of fasziotomy: its parameters and technique.  Instr Course Lect. 1977;  26 179-196
  • 12 Flores L P, Koerbel A, Tatagiba M. Peroneal nerve compression resulting from fibular head osteophyte-like lesions.  Surg Neurol. 2005;  64 (3) 249-252
  • 13 Fukuda H. Bilateral peroneal nerve palsy caused by intermittent pneumatic compression.  Intern Med. 2006;  45 (2) 93-94
  • 14 Moeller J L, Monroe J, McKEag D B. Cryotherapy induced common peroneal nerve palsy.  Clin J Sport Med. 1997;  7 (3) 212-216
  • 15 Togrol E. Bilateral peroneal nerve palsy induced by prolonged squatting.  Mil Med. 2000;  165 (3) 240-242
  • 16 Anzola G P, Capra R, Magoni M. et al . Acute paralysis of the peroneal nerve following squatting psoition.  Acta Neurol Belg. 1987;  87 (2) 88-89
  • 17 Ulmer T. The clinical diagnosis of compartment syndrome of the lower leg: Are clinical findings predictive of the disorder?.  J Orthop Trauma. 2002;  16 572-577
  • 18 Mc Queen M M, Court-Brown C M. Compartment monitoring in tibial fractures. The pressure treshold for decompressions.  J Bone Joint Surg BR. 1996;  78B 99-104

Dr. med. Yvonne Kollrack

Abteilung für Unfall- und Orthopädische Chirurgie, Raphaelsklinik Münster GmbH

Loerstraße 23

48143 Münster

Email: ykollrack@yahoo.de

    >