Minim Invasive Neurosurg 1974; 17(1): 1-11
DOI: 10.1055/s-0028-1090455
© Georg Thieme Verlag Stuttgart

Cerebrospinal Fluid Pulsatile Force and Focal Ventricular Dilatation in Cases of Growing Skull Fracture

Dilatation ventriculaire localisée par effet pulsatile du l.c.r. dans des cas de fractures expansives du crâneOsamu Sato, Ryuichi Tsugane, Naoki Kageyama
  • Department of Neurosurgery Nagoya University, School of Medicine, Japan
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 November 2008 (online)

Summary

Four cases of growing skull fracture are presented. Pneumoencephalography made on these cases shows moderate to extensive degree of focal ventricular dilatation beneath the skull defect. An important factor, heretofore overlooked, in explaining this focal ventricular enlargement is hypothetized that the force excerted on the particular area of the ventricular wall represents a pulsatile CSF movement damped in the region which is liable to yield to this compression wave in the absence of covering resistant dura mater.

Because of the importance of early diagnosis in avoidance of possible delayed manifestations of neurologic complications such as convulsive disorder, it is advisable to have repeated radiological examination of the skull following fracture of the skull in this particular age group until it heals by the progressive apposition of the bone on both sides of the fractured line.

Zusammenfassung

Es werden 4 Fälle mit wachsender Fraktur des Schädels besprochen. Die Pneumencephalographie bei diesen Fällen zeigt mäßige bis hochgradige lokale Ventrikelerweiterung unter dem Schädeldefekt. Ein wesentlicher Faktor für die Erklärung der Ventrikelerweiterung – soweit bisher bekannt – ist die Hypothese, daß die Kraft der der Bereich der Ventrikelwand ausgesetzt ist, durch die pulsierenden Liquorbewegungen hervorgerufen wird und zur Kompression im Bereich eines fehlenden Durawiderstandes führt.

Wegen der Bedeutung einer frühen Diagnose, – um eine mögliche Spätmanifestation neurologischer Komplikationen zu vermeiden, wie z. B. von Anfallsleiden – ist es empfehlenswert, wiederholte Röntgenaufnahmen des Schädels nach einer Fraktur in diesem Alter anzufertigen, bis sie durch zunehmende Knochenappositionen von beiden Seiten der Frakturlinien geheilt sind.

Résumé

Présentation de 4 cas de fractures expansives du crane. L'encéphalographie y montre des dilatations ventriculaires partielles, de moyenne à forte extension, situées audessous de la lésion cranienne. On peut supposer qu'un facteur important, méconnu jusqu'à ce jour, pouvant expliquer cette dilatation localisée serait celui de l'effet pulsatile du l.c.r. contre une paroi ventriculaire jouxtant un parenchyme cérébral situé audessous d'une brèche dure-mérienne. Un diagnostic précoce – nécessaire pour éviter des complications tardives telles que crises épileptiques – nécessite, en cas de fracture du crane dans ce groupe d'âge, des examens radiologiques répétés jusqu'à obtention de la guérison par apposition d'os de part et d'autre du trait de fracture.

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