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DOI: 10.1055/a-2498-0202
Is Conventional Horizontal Strabismus Surgery Still a Valid Option in High Myopia?
Hat die konventionelle horizontale Schieloperation bei hoher Myopie weiterhin ihre Berechtigung?
Abstract
Background Surgical methods to join extraocular muscles are now often used to reduce the risk of scleral perforation in strabismus surgery, but published results indicate that the outcome is highly variable. We therefore wanted to assess whether conventional horizontal strabismus surgery is still a valid option in high myopia.
Patients and Methods A retrospective chart review of patients with high myopia, defined as a spherical equivalent of ≥ − 6.0 D in at least one eye, and who had undergone conventional horizontal strabismus surgery was performed. Exotropic angles were converted to positive angles to summarize the results.
Results 22 patients were analyzed (15 corrected for esotropia, 7 for exotropia). Prior to surgery, the mean angle of deviation, measured with the alternate prism cover test, was 33.9 prism diopters (PD; range 13 – 75 PD) at distance and 35.3 PD (range 8 – 75 PD) at near. Three months post-surgery, the overall mean dose effect (DE in PD/mm surgery) was 2.8 (standard deviation [SD] 0.5) at distance and 2.9 (SD 0.6) at near. In esotropia, the mean DE was 3.0 at both distance and near; in exotropia, the mean DE was 2.3 at distance and 2.5 at near. There were no major complications such as scleral perforations or retinal detachment.
Conclusion Our data show that conventional horizontal strabismus surgery in high myopia is feasible, is not linked to an increased risk of scleral perforation, and offers predictable results.
Zusammenfassung
Hintergrund Um das Risiko skleraler Perforationen durch Schieloperationen bei hoher Myopie zu reduzieren, haben chirurgische Methoden, bei denen äußere Augenmuskeln verbunden werden, an Popularität gewonnen. Die publizierten Resultate zeigen jedoch sehr variable Ergebnisse. Deshalb wollten wir retrospektiv analysieren, ob die konventionelle horizontale Schieloperation bei hoher Myopie noch ihre Berechtigung hat.
Patienten und Methoden Retrospektive Analyse der Daten von Patienten mit hoher Myopie, definiert als sphärisches Äquivalent von ≥−6.0 dpt in mindestens einem Auge, die sich einer konventionellen horizontalen Schieloperation unterzogen haben. Zur Zusammenfassung der Ergebnisse wurden exotrope Winkel in esotrope Winkel konvertiert.
Ergebnisse 22 Patienten wurden analysiert (15 wurden wegen Esotropie, 7 wegen Exotropie operiert). Vor der Operation betrug der mittlere Schielwinkel, gemessen mit dem alternierenden Prismen-Abdecktest, 33,9 Prismendioptrien (PD; 13 – 75 PD) in die Ferne und 35,3 PD (8 – 75 PD) in die Nähe. Drei Monate nach der Operation betrug der mittlere Dosiseffekt (DE, PD/mm Operationsstrecke) 2,8 (Standardabweichung [SD] 0,5) in die Ferne und 2,9 (SD 0,6) in die Nähe. Bei Esotropie lag der mittlere DE sowohl für die Ferne als auch die Nähe bei 3,0; bei Exotropie bei 2,3 in die Ferne und 2,5 in die Nähe. Es gab keine schwerwiegenden Komplikationen wie Skleraperforationen oder Netzhautablösungen.
Schlussfolgerungen Unsere Daten zeigen, dass die konventionelle horizontale Schieloperation bei hoher Myopie noch ihre Berechtigung hat, da die Ergebnisse gut vorhersehbar sind. Ein erhöhtes Risiko für Skleraperforationen wurde nicht beobachtet.
Keywords
high myopia - conventional horizontal strabismus surgery - dose effect - exotropia - esotropia - posterior fixation sutureSchlüsselwörter
hohe Myopie - konventionelle horizontale Schieloperation - Dosiseffekt - Exotropie - Esotropie - FadenfixationPublication History
Received: 18 September 2024
Accepted: 05 December 2024
Article published online:
07 February 2025
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References
- 1 Herzau V, Ioannakis K. Pathogenesis of eso- and hypotropia in high myopia. Klin Monbl Augenheilkd 1996; 208: 33-36
- 2 Park K, Hong S, Chung W. et al. Inadvertent scleral perforation after strabismus surgery: incidence and association with refractive error. Can J Ophthalmol 2008; 43: 669-672
- 3 Wabbels B, Fricke J, Schittkowski M. et al. Yokoyama procedure for esotropia associated with high myopia: real-world data from a large-scale multicentre analysis. Acta Ophthalmol 2021; 99: e1340-e1347
- 4 Hennein L, Robbins SL. Heavy eye syndrome: Myopia-induced strabismus. Surv Ophthalmol 2021; 66: 138-144
- 5 Su Y, Shen Q, Fan X. Loop Myopexy Surgery for Strabismus Associated with High Myopia. J Ophthalmol 2016; 2016: 8657036
- 6 Gräf M, Lorenz B, Marburg SG. Zur operativen Therapie von Esotropie bei hoher Myopie. Z prakt Augenheilkd 2014; 35: 309-313