Erfahrungsheilkunde 2023; 72(06): 328-333
DOI: 10.1055/a-2208-0643
Praxis

Ganzkörperhyperthermie beim Fibromyalgie-Syndrom – Ergebnisse einer randomisierten kontrollierten Studie

Özlem Öznur
,
Jost Langhorst

Zusammenfassung

Das Fibromyalgie-Syndrom (FMS) ist eine chronisch-funktionelle Schmerzerkrankung, deren Behandlungssituation häufig als unzureichend empfunden wird. Für die milde wassergefilterte Infrarot-A-Ganzkörperhyperthermie (wIRA-GKHT) liegen erste vielversprechende Ergebnisse in der Therapie der FMS vor. In einer ambulanten randomisiertkontrollierten Studie wurden die Auswirkungen der GKHT im Vergleich zur sanften Ganzkörperhyperthermie auf die Schmerzintensität bei Patienten mit FMS untersucht. Insgesamt nahmen 41 Teilnehmer im Alter von 18–70 Jahren mit einer medizinisch bestätigten FMS-Diagnose teil. Die Behandlung bestand aus 6 Sitzungen mit wIRA-GKHT über einen Zeitraum von 3 Wochen. Die Kontrollgruppe erhielt die gleiche Behandlung, jedoch mit einem Bruchteil der Infrarot-A-Strahlung. Als primäres Outcome wurde die Schmerzintensität definiert, die signifikante Gruppenunterschiede zugunsten der GKHT-Gruppe zeigte. Weitere Ergebnisse umfassten die FMS-spezifischen Kernsymptome und die Lebensqualität sowie Zytokinwerte im Blut. Im Rahmen der Studie konnte gezeigt werden, dass die milde wassergefilterte Infrarot-A-Ganzkörperhyperthermie die Schmerzintensität von Patienten mit FMS effektiv reduziert.

Abstract

An outpatient study was conducted to evaluate the effects of mild water-filtered infrared A whole-body hyperthermia (WBH) compared to sham-WBH (control group) on pain intensity in patients with fibromyalgia syndrome (FMS). A total of 41 participants aged 18 to 70 years with a medically confirmed diagnosis of FMS participated in this randomized controlled trial. Treatment consisted of 6 sessions of mild water-filtered infrared-A WBH over a 3-week period. The control group received the same treatment but with a fraction of the infrared-A radiation. The main outcome was pain intensity, which showed significant group differences in favor of the WBH group. Other outcomes included blood cytokine levels and FMS-specific core symptoms and quality of life. The study found that mild water-filtered infrared whole-body hyperthermia effectively reduced pain intensity after WBH treatment.



Publication History

Article published online:
29 November 2023

© 2023. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Marques AP, Santo AdSdE, Berssaneti AA. et al. Prevalence of fibromyalgia: Literature review update. Rev Bras Reumatol Engl Ed 2017; 57 (4) 356-363
  • 2 Wolfe F, Brähler E, Hinz A. et al. Fibromyalgia prevalence, somatic symptom reporting, and the dimensionality of polysymptomatic distress: Results from a survey of the general population. Arthrit Care Res 2013; 65 (5) 777-785
  • 3 Creed F. A review of the incidence and risk factors for fibromyalgia and chronic widespread pain in population-based studies. Pain 2020; 161 (6) 1169-1176
  • 4 Üçeyler N, Burgmer M, Friedel E. et al. Ätiologie und Pathophysiologie des Fibromyalgiesyndroms. Schmerz 2017; 31 (3) 239-245
  • 5 Cagnie B, Coppieters I, Denecker S. et al. Central sensitization in fibromyalgia? A systematic review on structural and functional brain MRI. Semin Arthritis Rheum 2014; 44 (1) 68-75
  • 6 Becker S, Schweinhardt P. Dysfunctional neurotransmitter systems in fibromyalgia, their role in central stress circuitry and pharmacological actions on these systems. Pain Res Treat 2012; 2012: 1-10
  • 7 Martínez-Martínez L-A, Mora T, Vargas A. et al. Sympathetic nervous system dysfunction in fibromyalgia, chronic fatigue syndrome, irritable bowel syndrome, and interstitial cystitis. J Clin Rheumatol 2014; 20 (3) 146-150
  • 8 Üçeyler N, Zeller D, Kahn A-K. et al. Small fibre pathology in patients with fibromyalgia syndrome. Brain 2013; 136 (6) 1857-1867
  • 9 Morf S, Amann-Vesti B, Forster A. et al. Microcirculation abnormalities in patients with fibromyalgia – measured by capillary microscopy and laser fluxmetry. Arthrit Res Ther 2005; 7 (2) R209-R216
  • 10 Häuser W, Ablin J, Fitzcharles M-A. et al. Fibromyalgia. Nat Rev Dis Primers 2015; 1 (1) 15022
  • 11 Marschall U, Arnold B, Häuser W. Behandlung und Krankheitskosten des Fibromyalgiesyndroms in Deutschland. Schmerz 2011; 25 (4) 402-410
  • 12 Sommer C, Alten R, Bär KJ. et al. Medikamentöse Therapie des Fibromyalgiesyndroms. Schmerz 2017; 31 (3) 274-284
  • 13 Okifuji A, Gao J, Bokat C. et al. Management of fibromyalgia syndrome in 2016. Pain Manag 2016; 6 (4) 383-400
  • 14 Häuser W, Bernardy K, Arnold B. et al. Efficacy of multicomponent treatment in fibromyalgia syndrome: A meta-analysis of randomized controlled clinical trials. Arthrit Rheum 2009; 61 (2) 216-224
  • 15 Thieme K, Mathys M, Turk DC. Evidenced-based guidelines on the treatment of fibromyalgia patients: Are they consistent and if not, why not? Have effective psychological treatments been overlooked?. J Pain 2017; 18 (7) 747-756
  • 16 Crofford LJ, Appleton BE. Complementary and alternative therapies for fibromyalgia. Curr Rheumatol Rep 2001; 3 (2) 147-156
  • 17 Petzke F, Brückle W, Eidmann U. et al. Allgemeine Behandlungsgrundsätze, Versorgungskoordination und Patientenschulung beim Fibromyalgiesyndrom. Schmerz 2017; 31 (3) 246-254
  • 18 Brockow T, Wagner A, Franke A. et al. A randomized controlled trial on the effectiveness of mild water-filtered near infrared whole-body hyperthermia as an adjunct to a standard multimodal rehabilitation in the treatment of fibromyalgia. Clin J Pain 2007; 23 (1) 67-75
  • 19 Romeyke T, Scheuer H, Stummer H. Fibromyalgia with severe forms of progression in a multidisciplinary therapy setting with emphasis on hyperthermia therapy – a prospective controlled study. Clin Interv Aging 2014; 10: 69-79
  • 20 Romeyke T, Stummer H. Multi-modal pain therapy of fibromyalgia syndrome with integration of systemic whole-body hyperthermia – effects on pain intensity and mental state: A non-randomised controlled study. J Musculoskelet Pain 2014; 22 (4) 341-355
  • 21 Schleenbecker H, Schmidt K. Zur Wirkung einer iterativen milden Ganzkörperhyperthermie auf den Fibromyalgieschmerz – Pilotstudie. Phys Med Rehab Kurortmed 1998; 08 (04) 113-117
  • 22 Schwedtke C. Evaluierung von Kurzzeit- und Serieneffekten von milder Infrarot-A-Hyperthermie auf die Schmerzempfindung bei Patienten mit Fibromyalgie. Dissertation Berlin: Charité; 2010
  • 23 Walz J, Hinzmann J, Haase I. et al. Ganzkörperhyperthermie in der Schmerztherapie. Schmerz 2013; 27 (1) 38-45
  • 24 Heckel M. Ganzkörperhyperthermie und Fiebertherapie: Grundlagen und Praxis. Stuttgart: Hippokrates; 1990
  • 25 Schmidt KLH. Fieber. Wirkungen bei Mensch und Tier. Klinik, Pathologie, Immunologie, Wirkungen auf Entzündungen. 2. überarb. Aufl.. Stuttgart: Hippokrates; 1987
  • 26 Schmidt KL. Zur Wirkung einer Ganzkörperhyperthermie auf Entzündungen und Immunreaktionen: Experimentelle Grundlagen. Phys Med Rehab Kurortmed 2004; 14 (5) 227-235
  • 27 Tarner IH, Müller-Ladner U, Uhlemann C. et al. The effect of mild whole-body hyperthermia on systemic levels of TNF-alpha, IL-1beta, and IL-6 in patients with ankylosing spondylitis. Clin Rheumatol 2009; 28 (4) 397-402
  • 28 Lange U, Dischereit G. Wirkeffekte differenter iterativer Ganzkörper-Hyperthermie-Verfahren auf Schmerzen und Zytokine bei rheumatischen Erkrankungen – eine aktuelle Literaturübersicht. Akt Rheumatol 2018; 57 (06) 479-483
  • 29 Wallace D. Is there a role for cytokine based therapies in fibromyalgia. Curr Pharm Des 2006; 12 (1) 17-22
  • 30 Bazzichi L, Rossi A, Massimetti G. et al. Cytokine patterns in fibromyalgia and their correlation with clinical manifestations. Clin Exp Rheumatol 2007; 25 (2) 225-230
  • 31 Langhorst J, Koch AK, Kehm C. et al. Mild water-filtered infrared: A whole-body hyperthermia reduces pain in patients with fibromyalgia syndrome – a randomized sham-controlled trial. J Clin Med 2023; 12 (8) 2945
  • 32 Kumbhare D, Hassan S, Diep D. et al. Potential role of blood biomarkers in patients with fibromyalgia: A systematic review with meta-analysis. Pain 2021; 163 (7) 1232-1253
  • 33 Üçeyler N, Häuser W, Sommer C. Systematic review with meta-analysis: Cytokines in fibromyalgia syndrome. BMC Musculoskelet Disord 2011; 12 (1) 245
  • 34 Zhou Y-Q, Liu Z, Liu Z-H. et al. Interleukin-6: An emerging regulator of pathological pain. J Neuroinflamm 2016; 13 (1) 141
  • 35 Totsch SK, Sorge RE. Immune system involvement in specific pain conditions. Mol Pain 2017; 13: 174480691772455
  • 36 Tracy LM, Ioannou L, Baker KS. et al. Meta-analytic evidence for decreased heart rate variability in chronic pain implicating parasympathetic nervous system dysregulation. Pain 2016; 157 (1) 7-29
  • 37 Kuwahata S, Miyata M, Fujita S. et al. Improvement of autonomic nervous activity by Waon therapy in patients with chronic heart failure. J Cardiol 2011; 57 (1) 100-106
  • 38 Alen NV, Parenteau AM, Sloan RP. et al. Heart rate variability and circulating inflammatory markers in midlife. Brain Behav Imm Health 2021; 15: 100273