Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-1964-6783
Wer sollte die pädiatrischen Wirbelsäulen (Tumore, Deformitäten, Trauma) operieren? – eine Synthese
Zusammenfassung
Wer soll die kindliche Wirbelsäule operieren? Der Erwachsenenchirurg oder der pädiatrische Wirbelsäulenchirurg? Dieser Frage widmet sich der folgende Beitrag unter Berücksichtigung der aktuellen Versorgungslage im deutschsprachigen Raum. Unterschiedliche Altersgruppen, Schweregrad und Häufigkeit der Wirbelsäulenerkrankung, die Invasivität der geplanten Operation sowie vorliegende Grund- und Begleiterkrankungen bei Kindern mit Wirbelsäulenpathologien zeigen die Vielschichtigkeit der Frage und Komplexität einer Lösungsfindung auf.
Die Vorteile, welche pädiatrische Chirurgen und Erwachsenenchirurgen aufgrund ihrer spezifischen Ausbildungswege und Berufserfahrung in die Behandlung der kleinen Patienten einbringen, lassen in der Schlussfolgerung die Forderung nach einer intensiven Diskussion auch neuer Ausbildungsschwerpunkte, wie z.B. die Implementierung sog. Fellowships, erstarken.
Abstract
Who should operate on children with spinal diseases? Is the adult spine surgeon or the pediatric surgeon (ortho or neuro) the most appropriate? These questions are addressed in the subsequent essay and discussion of the challenges surgeons face in pediatric spine surgery given varying patients age, disease severity, frequency of specific spinal diseases, the planned surgical invasiveness, and the frequently underlying systemic diseases that come along with young patients seeking help for spine problems.
The specific advantages of a distinct academic education, and professional experience among both adult spine surgeons and pediatric surgeons highlight the need for a future discussion including the question whether fellowship-type educational periods focusing on pediatric spine surgery can be relevant in order to maintain the existing high surgical level of spine surgery in children in a Europe-wide economically tight situation and even further improve the treatment of children with spinal diseases.
Publication History
Article published online:
27 February 2023
© 2023. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Haefeli M. Idiopathic scoliosis. In: Boos N, Aebi M. Spinal Disorders. Heidelberg: Springer; 2008: 623-655
- 2 Dickson RA. Conservative treatment for idiopathic scoliosis. J Bone Joint Surg Br 1985; 67: 176-81 DOI: 10.1302/0301-620X.67B2.3872301. (PMID: 3872301)
- 3 Skaggs D, Tenner G, E-Hawary R. et al. Early Onset Scoliosis Consensus Statement, SRS Growing Spine Committee 2015. Spine Deformity 2015; 3: 107 DOI: 10.1016/j.jspd.2015.01.002.
- 4 SWR . Kinderkliniken in Not. Mainz: ARD. 2012
- 5 ZDF. Kranke Kinder schlecht versorgt. 2021
- 6 Singer D. Physiologie der Atmung im Kindesalter. In: Humberg A, Herting E, Göpel W, Härtel C. Beatmung von Kindern, Neugeborenen und Frühgeborenen. Heidelberg: Thieme; 2017: 34-56
- 7 Dickson R, Harms J. (eds.) Modern management of spinal deformities – A theoretical, practical, and evidence-based text. Stuttgart: Thieme; 2018
- 8 Dimeglio A, Canavese F, Charles P. Growth and Adolescent Idiopathic Scoliosis: When and how much?. J Pediatr Orthop 2011; 31: S28-36
- 9 Jarvers JS, Herren C, Jung MK al. Wirbelsäulenverletzungen im Kindesalter – Ergebnisse einer nationalen Multizenterstudie mit 367 Patienten [Pediatric spine trauma-Results of a German national multicenter study including 367 patients. Unfallchirurg 2020; 123: 280-8
- 10 Achatz G, Perl M, Stange R. et al. Wie viel Generalist und wie viel Spezialist braucht die Orthopädie und Unfallchirurgie?. Der Unfallchirurg 2013; 116: 29-33
- 11 DGU. TraumaNetzwerk DGU. https://map.traumaportal-dgu.de/maps
- 12 Koop SE, Shrader MW. What happens to our neuromuscular patients in adulthood: Pathway to independence and maximal function. J Ped Orrthop 2021; 41: S87-9
- 13 Schäfer E. Routine rettet Leben. Der Spiegel – Online 21.1.2019.
- 14 Koy T KD, Eysel P. Einfluss von Mindestmengen auf die Ergebnisqualität in der Hüftendoprothetik. Orthopädie und Unfallchirurgie 2007; 145: 291-296
- 15 Wienke A. Mindestmengen - Die Qual der Zahl oder Mittel der Qualitätssicherung?. Orthopädie und Unfallchirurgie 2017; 7: 30-32
- 16 Klekamp J. Treatment of intramedullary tumors: analysis of surgical morbidity and long-term results. J Neurosurg Spine 2013; 19: 12-26 DOI: 10.3171/2013.3.SPINE121063. (PMID: 23682807)
- 17 Newton PO, Wu KW, Bastrom TP. et al. What Factors Are Associated With Kyphosis Restoration in Lordotic Adolescent Idiopathic Scoliosis Patients?. Spine Deformity 2019; 7: 596-601 DOI: 10.1016/j.jspd.2018.11.006. (PMID: 31202377)
- 18 Hamilton DK, Smith JS, Sansur CA. et al. Rates of new neurological deficit associated with spine surgery based on 108,419 procedures: a report of the scoliosis research society morbidity and mortality committee. Spine 2011; 36: 1218-1228
- 19 Hosseinzadeh P, Louer C, Sawyer J. et al. Subspecialty Training Among Graduates of Pediatric Orthopaedic Fellowships: An 11-Year Analysis of the Database of American Board of Orthopaedic Surgery. J Ped Orthop 2018; 38: 293-296
- 20 Glotzbecker MP, Wang K, Waters PM. et al. Quality, Safety, and Value in Pediatric Orthopaedic Surgery. J Ped Orthop 2016; 36: 549-557 DOI: 10.1097/BPO.0000000000000506. (PMID: 26296218)
- 21 Donnally 3rd CJ, Schiller NC, Butler AJ. et al. Trends in Leadership at Spine Surgery Fellowships. Spine 2020; 45: E594-E599 DOI: 10.1097/BRS.0000000000003350. (PMID: 31770313)