physioscience 2023; 19(03): 134-143
DOI: 10.1055/a-1892-5232
Originalarbeit

Verhalten und Rückmeldungen von Patient*innen mit Gon- oder Koxarthrose unter teletherapeutischer Behandlung – Eine qualitative Videoanalyse

Behaviour and Feedback of Patients with Gonarthrosis or Coxarthrosis Receiving Teletherapeutic Treatment –
Amelie Kordel
1   Hochschule Trier, Studiengang Physiotherapie, Trier, Deutschland
,
Caroline Schulte
2   Hochschule Trier, Fachbereich Informatik; Therapiewissenschaften, Trier, Deutschland
,
2   Hochschule Trier, Fachbereich Informatik; Therapiewissenschaften, Trier, Deutschland
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Hintergrund Aufgrund der Corona-Pandemie wurde die Umsetzung von Physiotherapie als Teletherapie zunächst zeitlich begrenzt und später unbefristet genehmigt. Patient*innen mit Gon- oder Koxarthrose können eine Zielgruppe sein.

Ziel Untersuchung des Verhaltens und der Rückmeldungen von Patient*innen mit Gon- oder Koxarthrose, auch nach Endoprothesenversorgung, während teletherapeutischer Behandlungen anhand von Screencasts.

Methode Patient*innen mit Gon- oder Koxarthrose, ggf. nach endoprothetischer Versorgung, erhielten jeweils 6 Einheiten Physiotherapie, davon 5 per Teletherapie. Zu Beginn und nach Abschluss der Behandlungsreihe beantworteten die Teilnehmenden den Gesundheitsfragebogen Muskulatur und Gelenke (MSK-HQ) sowie den Western Ontario and McMaster Universities Arthritis Index (WOMAC). Die erste und letzte Behandlung wurde auf Video aufgezeichnet und anschließend transkribiert. Die Codierung der Textstellen erfolgte deduktiv inhaltsanalytisch.

Ergebnisse In die Studie wurden 5 Patient*innen eingeschlossen (2 m, 3 w; 56–78 Jahre; 3 Gon-, 2 Koxarthrose; davon 2 mit Endoprothese). Verhalten und Perspektiven der Patient*innen wurden den Hauptkategorien „Personbezogene Faktoren“, „Behandlungsmerkmale“, „Standpunkt“ oder „Umweltbezogene Faktoren“ mit jeweils 2–5 Subkategorien zugeordnet. Die Auswertung ergab eine durchweg positive Einstellung gegenüber Teletherapie, trotz anfänglicher Zweifel und Unkenntnis gegenüber dieser Methode. Faktoren, wie Rahmenbedingungen, Technik, persönliche Motivation und Compliance sowie die Beziehung zwischen Patient*in und Therapeut*in, zeigten sich als Einflussfaktoren, die sich auf die Einstellung der Teilnehmenden zu dieser Methode auswirkten. Eine gemischte Therapiegestaltung durch die Teletherapie und die klassische Methode fand bevorzugte Resonanz. Für alle Teilnehmenden ergab sich eine klinisch relevante Verbesserung des WOMAC (7–47 Punkte; Verbesserung MSK-HQ 1–13 Punkte).

Schlussfolgerung Das Verhalten der Teilnehmenden zeigt, dass sich eine fundiert geplante Teletherapie gut in der Praxis umsetzen lässt. Die Beschreibung der Perspektive von Patient*innen bietet Forscher*innen und Praktiker*innen Informationen, die für die Weiterentwicklung teletherapeutischer Behandlungskonzepte für Patient*innen mit Gon- oder Koxarthrose sowie allgemein genutzt werden können.

Abstract

Background As a result of the corona pandemic, the implementation of physiotherapy as teletherapy was initially permitted for a limited period of time and subsequently approved for an unlimited period of time. Patients with gonarthrosis and coxarthrosis can be a target group.

Aim To explore the behavior and feedback of patients with gonarthrosis and coxarthrosis, including patients who have had endoprosthetic treatment, during teletherapeutic treatments using screencasts.

Method Patients with gonarthrosis or coxarthrosis, possibly after endoprosthetic treatment, received 6 treatment sessions including 5 by teletherapy. Participants completed the Musculoskeletal and Joint Health Questionnaire (MSK-HQ) and the Western Ontario and McMaster Universities Arthritis Index (WOMAC). The first and last treatment sessions were videotaped and thereafter transcribed. Coding of the text passages was deductively content-analytic.

Results 5 patients were included (2 m, 3w; 56 to 78 years; 3 gonarthrosis, 2 coxarthrosis; of those 2 with endoprosthesis). The behavior and patients' perspectives were assigned to the main categories of person-related factors, treatment characteristics, point of view or environment-related factors, each with 2–5 subcategories. The evaluation showed a thoroughly positive attitude towards teletherapy. This despite initial doubts and lack of knowledge about the method. Factors such as framework conditions, technology, personal motivation and compliance, as well as the relationship between patient and therapist, were found to influence the patientsʼ attitude towards this method. A mixed therapy design consisting of teletherapy and conventional methods received a preferred resonance. For all participants, a clinically relevant improvement of the WOMAC was observed (7–47 points; improvement MSK-HQ 1–13 points).

Conclusion The behavior of the participants shows that a sound planned teletherapy can be well implemented in practice. The description of the patient perspective provides researchers and practitioners with information that can be used for the further development of teletherapeutic treatment concepts for patients with gonarthrosis or coxarthrosis as well as for patients with musculoskeletal complaints in general.



Publication History

Received: 27 June 2022

Accepted: 05 March 2023

Article published online:
02 May 2023

© 2023. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
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  • Literatur

  • 1 Robert Koch-Institut, Hrsg. Gesundheit in Deutschland. Berlin;. 2015
  • 2 Sen R, Hurley JA. Osteoarthritis. StatPearls. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2022
  • 3 Kolster BC, Gesing V, Heller A. et al. Handbuch Physiotherapie. 1. Aufl.. Berlin: KVM – Der Medizinverlag; 2017
  • 4 Bannuru RR, Osani MC, Vaysbrot EE. et al. OARSI guidelines for the non-surgical management of knee, hip, and polyarticular osteoarthritis. Osteoarthritis and cartilage 2019; 27: 1578-1589
  • 5 Kampshoff CS, Peter WFH. et al. KNGF guideline Osteoarthritis of the hip-knee. Therapy RDSfP ed, Conservative, pre-operative and post-operative treatment. 2018
  • 6 Gemeinsamer Bundesausschuss, Hrsg. Befristete Sonderregelungen im Zusammenhang mit der Coronavirus-Pandemie. Im Internet (Stand: 12.01.2022): www.g-ba.de/service/sonderregelungen-corona/
  • 7 Brennan D, Tindall L, Theodoros D. et al. A blueprint for telerehabilitation guidelines. Int J Telerehabil 2010; 2: 31-34
  • 8 Bundesärztekammer, Hrsg. Hinweise und Erläuterungen zu § 7 Absatz 4 MBO-Ä (Fernbehandlung). Berlin; 2015:. 4.
  • 9 Gemeinsamer Bundesausschuss, Hrsg. Gemeinsamer Bundesauschuss ermöglicht Heilmittelbehandlungen auch per Video; 2021. Im Internet (Stand: 01.12.2021): www.g-ba.de/presse/pressemitteilungen-meldungen/992/
  • 10 Physio-Deutschland, Hrsg. Videotherapie auch bei Privatversicherten möglich, o. J.. Im Internet (Stand: 22.04.2023): www.physio-deutschland.de/fachkreise/news-bundesweit/einzelansicht/artikel/videotherapie-auch-bei-privatversicherten-moeglich.html
  • 11 Latif-Zade T, Tucci B, Verbovetskaya D. et al. Systematic Review Shows Tele-Rehabilitation Might Achieve Comparable Results to Office-Based Rehabilitation for Decreasing Pain in Patients with Knee Osteoarthritis. Medicina (Kaunas, Lithuania) 2021; 57: 57
  • 12 Moffet H, Tousignant M, Nadeau S. et al. In-Home Telerehabilitation Compared with Face-to-Face Rehabilitation After Total Knee Arthroplasty: A Noninferiority Randomized Controlled Trial. J Bone and Joint Surg Am 2015; 97: 1129-1141
  • 13 Shukla H, Nair SR, Thakker D. Role of telerehabilitation in patients following total knee arthroplasty: Evidence from a systematic literature review and meta-analysis. J Telemed and Telecare 2017; 23: 339-346
  • 14 Tsang MP, Man GCW, Xin H. et al. The effectiveness of telerehabilitation in patients after total knee replacement: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. J Telemed and Telecare 2022; DOI: 10.1177/1357633X221097469.
  • 15 Vielitz A, Höpfner M, Jochum I. et al. Eine qualitative Studie zu Erfahrungen von Physiotherapeut*innen und Patient*innen mit Videotherapie in der Heilmittelversorgung muskuloskelettaler und neuromuskulärer Beschwerden. physioscience 2022; DOI: 10.1055/a-1533-6377.
  • 16 Gschwind YvesJ, Pfenninger B. Training zur Sturzprävention. In: bfu – Beratungsstelle für Unfallverhütung YMC; Hrsg. Manual für Kraft- und Gleichgewichtstraining zur Sturzprävention im Alter. Bern;. 2013
  • 17 Drecking R, Flören M, Reichel H. Komplikationen in der Endoprothetik. Stuttgart: Georg Thieme Verlag; 2010
  • 18 Palinkas LA, Horwitz SM, Green CA. et al. Purposeful Sampling for Qualitative Data Collection and Analysis in Mixed Method Implementation Research. Adm Policy Ment Health 2015; 42: 533-544
  • 19 Stucki G, Meier D, Stucki S. et al. Evaluation einer deutschen Version des WOMAC (Western Ontario und McMaster Universities) Arthroseindex. Z Rheumatol 1996; 55: 40-49
  • 20 Angst F, Aeschlimann A, Michel BA. et al. Minimal clinically important rehabilitation effects in patients with osteoarthritis of the lower extremities. J Rheumatol 2002; 29: 131-138
  • 21 Karstens S, Christiansen DH, Brinkmann M. et al. German translation, cross-cultural adaptation and validation of the Musculoskeletal Health Questionnaire: a cohort study. Europ J Phys Rehabil Med 2020; 56: 771-779
  • 22 Smolenski UC, Buchmann J, Beyer L. et al. Janda Manuelle Muskelfunktionsdiagnostik Theorie und Praxis. 6. akt. Aufl.. München: Elsevier; 2020
  • 23 Betz B. Praxis-Management für Physiotherapeuten, Ergotherapeuten und Logopäden. Berlin; Heidelberg: Springer; 2014
  • 24 Kassenärztliche Bundesvereinigung; Hrsg. Zertifizierte Videodienstanbieter 2022. Im Internet (Stand: 01.12.2021): www.kbv.de/media/sp/liste_zertifizierte-Videodienstanbieter.pdf
  • 25 Red, Hrsg. RED connect plus – Videosprechstunde. Im Internet (Stand: 12.01.2022): www.redmedical.de/red-%20connect-videosprechstunde/
  • 26 E-Werkzeug, Hrsg. easytranscript. Im Internet (Stand: 22.04.2023): www.e-werkzeug.eu/index.php/de/produkte/easytranscript
  • 27 Dresing T, Pehl T. Praxisbuch Transkription. 6. Aufl.. Marburg: Eigenverlag; 2015
  • 28 Mayring P. Qualitative Inhaltsanalyse. Forum Qual Sozialforsch 2000; 1: 20
  • 29 Arnold N. Compliance von Diabetikern. Eine Analyse von Einflussfaktoren anhand einer bevölkerungsbasierten Studie. Dissertation, Medizinische Fakultät der Ludwig-Maximilians-Universität München;. 2005
  • 30 Grossklaus L, Heller U, Nüscheler R. et al. Adhärenz in der Physiotherapie. physioscience 2014; 10: 57-61
  • 31 R Development Core Team; Hrsg. R: A language and environment for statistical computing 2014. Im Internet (Stand: 22.04.2023): www.R-project.org
  • 32 Eriksson L, Lindström B, Ekenberg L. Patients' experiences of telerehabilitation at home after shoulder joint replacement. J Telemed and Telecare 2011; 17: 25-30
  • 33 Hwang R, Bruning J, Morris NR. et al. Home-based telerehabilitation is not inferior to a centre-based program in patients with chronic heart failure: a randomised trial. J Physiother 2017; 63: 101-107
  • 34 Russell TG, Buttrum P, Wootton R. et al. Internet-based outpatient telerehabilitation for patients following total knee arthroplasty: a randomized controlled trial. J Bone Joint Surg Am 2011; 93: 113-120
  • 35 Steiner B, Elgert L, Saalfeld B. et al. Health-Enabling Technologies for Telerehabilitation of the Shoulder: A Feasibility and User Acceptance Study. Meth Information Med 2020; 59: e90-e99
  • 36 Benyon K, Hill S, Zadurian N. et al. Coping strategies and self-efficacy as predictors of outcome in osteoarthritis: a systematic review. Musculoskel Care 2010; 8: 224-236
  • 37 Kairy D, Tousignant M, Leclerc N. et al. The patient's perspective of in-home telerehabilitation physiotherapy services following total knee arthroplasty. Int J Environment Res Pub Health 2013; 10: 3998-4011
  • 38 Tsai LLY, McNamara RJ, Dennis SM. et al. Satisfaction and Experience with a Supervised Home-Based Real-Time Videoconferencing Telerehabilitation Exercise Program in People with Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD). Int J Telerehabil 2016; 8: 27-38
  • 39 Chen Y, Chen Y, Zheng K. et al. A qualitative study on user acceptance of a home-based stroke telerehabilitation system. Topics Stroke Rehabil 2020; 27: 81-92
  • 40 Braun V, Clarke V. To saturate or not to saturate? Questioning data saturation as a useful concept for thematic analysis and sample-size rationales. Qual Res Sport, Exercise Health 2021; 13: 201-216
  • 41 McCambridge J, Witton J, Elbourne DR. Systematic review of the Hawthorne effect: new concepts are needed to study research participation effects. J Clin Epidemiol 2014; 67: 267-277