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DOI: 10.1055/a-1795-4038
Early Clinical Efficacy of Endo-TLIF in the Treatment of Lumbar Disc Herniation
Lumbar Disc Herniation and Lumbar Instability: a Comparative Study with the Traditional Method of TreatmentFrühe klinische Wirksamkeit von Endo-TLIF bei der Behandlung von lumbalen BandscheibenvorfällenBandscheibenvorfall und lumbale Instabilität: eine vergleichende Studie mit der traditionellen Methode der BehandlungAbstract
Objective We aimed to compare the early clinical efficacy of endoscopy-assisted transforaminal lumbar interbody fusion (Endo-TLIF) and traditional Open-TLIF in the treatment of lumbar disc herniation and lumbar instability.
Methods Forty-six patients with lumbar disc herniation and lumbar instability admitted to the hospital were retrospectively studied from October 11, 2018 to October 11, 2020. Patients (including 17 males and 29 females) were randomly divided into Endo-TLIF and Open-TLIF groups according to the different surgical treatment. Parameters such as intraoperative blood loss, operation time, and intraoperative fluoroscopy time during the surgery as well as preoperative and postoperative lumbar lordosis angle and lumbar clearance height and related complications were recorded in detail.
Results Endo-TLIF significantly reduced intraoperative blood loss and bleeding volume compared with traditional Open-TLIF. The incision length in the Endo-TLIF group was shorter than in the Open-TLIF group and the intraoperative fluoroscopy time was also shorter than in the Open-TLIF group. The bed rest time and hospital discharge time were shortened in Endo-TLIF surgery compared with traditional Open-TLIF surgery. The creatine kinase (CK) values of the Endo-TLIF group were lower than that of the Open-TLIF group on the 1st and 3rd day after operation. Although computed tomography images of the lumbar lordosis angle did not show a significant difference between the Endo-TLIF group (43.97 ± 8.91°) and Open-TLIF group (49.08 ± 9.42°), the visual analogue scale score and Oswestry dysfunction index of lower back pain in the Endo-TLIF group were significantly lower than in the Open-TLIF group at 1 month and half a year after surgery. Complications in the Endo-TLIF group, such as lower limb neurological dysfunction and diseases of the respiratory or urinary system, effectively improved compared with the Open-TLIF group.
Conclusion Endo-TLIF appears to be a safer and more effective option for the treatment of lumbar disc herniation and lumbar instability, with a shorter recovery time, less trauma, less bleeding, no need for postoperative drainage, and less iatrogenic injury.
Zusammenfassung
Ziel Dieser Artikel soll ein Vergleich zwischen der frühen klinischen Wirksamkeit der Endoskopie-unterstützten lumbalen interkorporellen Fusion (Endo-TLIF) und der traditionellen offenen TLIF bei der Behandlung von lumbalem Bandscheibenvorfall und lumbaler Instabilität darstellen.
Methoden Die Studie umfasste 46 Patienten, die mit Bandscheibenvorfall und lumbaler Instabilität ins Krankenhaus eingeliefert wurden. Die Patienten wurden in der Zeit vom 11. Oktober 2018 bis 11. Oktober 2020 retrospektiv untersucht. Die Patienten (darunter 17 Männer und 29 Frauen) wurden nach dem Zufallsprinzip in die Endo-TLIF-Gruppe und die offene TLIF-Gruppe eingeteilt, entsprechend der unterschiedlichen chirurgischen Behandlung. Parameter wie intraoperativer Blutverlust, Operationszeit und intraoperative Durchleuchtungszeit während der Operation sowie prä- und postoperativer Lendenlordosewinkel und Lendenwirbelsäulenhöhe und damit verbundene Komplikationen wurden detailliert erfasst.
Ergebnisse Endo-TLIF reduzierte signifikant den intraoperativen Blutverlust und das Blutungsvolumen im Vergleich zur herkömmlichen offenen TLIF. Die Schnittlänge in der Endo-TLIF-Gruppe war kürzer als in der Offene-TLIF-Gruppe und die intraoperative Durchleuchtungszeit war ebenfalls kürzer als in der Offene-TLIF-Gruppe. Die Bettruhezeit und die Entlassungszeit aus dem Krankenhaus wurden durch Endo-TLIF im Vergleich zur traditionellen offenen TLIF-Operation verkürzt. Die CK-Werte der Endo-TLIF-Gruppe waren am 1. und 3. Tag nach der Operation niedriger als die der Offene-TLIF-Gruppe. CT-Bilder des lumbalen Lordosewinkels zeigten keinen signifikanten Unterschied zwischen der Endo-TLIF-Gruppe (43,97 ± 8,91°) und der Offene-TLIF-Gruppe (49,08 ± 9,42°). Allerdings waren der VAS-Score und der ODI von Kreuzschmerzen (Bewertung einen Monat bzw. ein halbes Jahr nach der Operation) in der Endo-TLIF-Gruppe signifikant niedriger als in der Offene-TLIF-Gruppe. Die Komplikationen in der Endo-TLIF-Gruppe, wie neurologische Dysfunktion der unteren Extremitäten und Erkrankungen der Atemwege oder des Harnsystems, wurden im Vergleich zur Offene-TLIF-Gruppe effektiv verbessert.
Schlussfolgerung Endo-TLIF scheint eine sicherere und effektivere Option für die Behandlung von Bandscheibenvorfall und lumbaler Instabilität zu sein. Endo-TLIF führt zu einer kürzeren Genesungszeit, weniger Traumata, weniger Blutungen und dem Wegfall einer postoperativen Drainage sowie weniger iatrogenen Verletzungen.
Publication History
Received: 07 November 2021
Accepted after revision: 08 March 2022
Article published online:
25 April 2022
© 2022. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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References
- 1 Kasliwal MK, Shimer AL. Transradicular lumbar disc herniation: An extreme variant of intraradicular disc herniation. Indian J Orthop 2015; 49: 672-675 DOI: 10.4103/0019-5413.168770. (PMID: 26806977)
- 2 Ducati LG, Silva MV, Brandao MM. et al. Intradural lumbar disc herniation: report of five cases with literature review. Eur Spine J 2013; 22 (Suppl. 03) S404-S408 DOI: 10.1007/s00586-012-2516-4. (PMID: 23014741)
- 3 Lesoin F, Duquennoy B, Rousseaux M. et al. Intradural rupture of lumbar intervertebral disc: report of three cases with review of the literature. Neurosurgery 1984; 14: 728-731 DOI: 10.1227/00006123-198406000-00013. (PMID: 6462407)
- 4 Teng I, Han J, Phan K. et al. A meta-analysis comparing ALIF, PLIF, TLIF and LLIF. J Clin Neurosci 2017; 44: 11-17 DOI: 10.1016/j.jocn.2017.06.013. (PMID: 28676316)
- 5 Rihn JA, Patel R, Makda J. et al. Complications associated with single-level transforaminal lumbar interbody fusion. Spine J 2009; 9: 623-629 DOI: 10.1016/j.spinee.2009.04.004. (PMID: 19482519)
- 6 Hijji FY, Narain AS, Bohl DD. et al. Lateral lumbar interbody fusion: a systematic review of complication rates. Spine J 2017; 17: 1412-1419 DOI: 10.1016/j.spinee.2017.04.022. (PMID: 28456671)
- 7 Kambin P, Casey K, O’Brien E. et al. Transforaminal arthroscopic decompression of lateral recess stenosis. J Neurosurg 1996; 84: 462-467 DOI: 10.3171/jns.1996.84.3.0462. (PMID: 8609559)
- 8 Ahn Y. A Historical Review of Endoscopic Spinal Discectomy. World Neurosurg 2021; 145: 591-596 DOI: 10.1016/j.wneu.2020.08.008. (PMID: 32781148)
- 9 Song Z, Ran M, Luo J. et al. Follow-up results of microendoscopic discectomy compared to day surgery using percutaneous endoscopic lumbar discectomy for the treatment of lumbar disc herniation. BMC Musculoskelet Disord 2021; 22: 160 DOI: 10.1186/s12891-021-04038-6. (PMID: 33563264)
- 10 Kamson S, Lu D, Sampson PD. et al. Full-Endoscopic Lumbar Fusion Outcomes in Patients with Minimal Deformities: A Retrospective Study of Data Collected Between 2011 and 2015. Pain Physician 2019; 22: 75-88 (PMID: 30700071)
- 11 Zhong M, Liu JT, Jiang H. et al. Incidence of Spontaneous Resorption of Lumbar Disc Herniation: A Meta-Analysis. Pain Physician 2017; 20: E45-E52 (PMID: 28072796)
- 12 Linhardt O, Grifka J, Benditz A. Are There Correlations Between Disc Degeneration and the Appearance of Lumbar Disc Herniations?]. Z Orthop Unfall 2016; 154: 595-600 DOI: 10.1055/s-0042-109568. (PMID: 27336841)
- 13 Gugliotta M, da Costa BR, Dabis E. et al. Surgical versus conservative treatment for lumbar disc herniation: a prospective cohort study. BMJ Open 2016; 6: e012938 DOI: 10.1136/bmjopen-2016-012938. (PMID: 28003290)
- 14 Mobbs RJ, Phan K, Malham G. et al. Lumbar interbody fusion: techniques, indications and comparison of interbody fusion options including PLIF, TLIF, MI-TLIF, OLIF/ATP, LLIF and ALIF. J Spine Surg 2015; 1: 2-18 DOI: 10.3978/j.issn.2414-469X.2015.10.05. (PMID: 27683674)
- 15 Yi L, Liu ZY, Peng XW. et al. Indications and contraindications for transoral endoscopic thyroidectomy by vestibular approach. Zhonghua Er Bi Yan Hou Tou Jing Wai Ke Za Zhi 2020; 55: 975-979 DOI: 10.3760/cma.j.cn115330-20200507-00384. (PMID: 33036517)
- 16 Lightdale CJ. Indications, contraindications, and complications of endoscopic ultrasonography. Gastrointest Endosc 1996; 43: S15-S19 DOI: 10.1016/s0016-5107(96)81508-2. (PMID: 8929801)