Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2021; 56(10): 679-690
DOI: 10.1055/a-1226-4733
Topthema
CME-Fortbildung

Umgang mit der Dauermedikation bei Patienten mit Diabetes mellitus

Perioperative Management of Long-term Antidiabetic Therapy in Patients with Diabetes Mellitus
Bernd Rupprecht
,
Alexander Stöckl

Zusammenfassung

Für die perioperative Phase besteht bei Patienten mit Diabetes mellitus ein erhöhtes Risiko für Komplikationen, z. B. durch Entgleisung des Glukosestoffwechsels, erhöhte Rate kardiovaskulärer Ereignisse, Verschlechterung einer vorbestehenden Niereninsuffizienz und vermehrt auftretende Wundinfektionen. Zudem können Nebenwirkungen der antidiabetischen Therapie auftreten. Ein spezieller Umgang mit der Dauermedikation bei solchen Patienten ist wichtig.

Abstract

Drug therapy, as well as diabetes technology, e.g. insulin pumps or sensor glucose measurement, have developed enormously in recent years. Their use differs according to the type of diabetes, secondary or concomitant diseases, and individual factors and target values. In the perioperative phase, diabetic patients are generally at increased risk of complications, including a derailment of glucose metabolism, an increased rate of cardiovascular events, worsening of preexisting renal insufficiency, and increased incidence of wound infections. In addition, drug class-specific side effects of antidiabetic therapy may occur. The prevalence of diabetes patients in anesthesiology is high and will continue to increase. In Germany, more than 8 million people are estimated to live with diabetes mellitus. The rate of new cases is about 600 000 per year. The distinction between type 1 and type 2 diabetes mellitus is essential. Diabetes therapy is becoming increasingly individualized; combination therapies are becoming more common. Therefore, the management of long-term medication should also be individualized. Substance-specific side effects or adverse effects, especially of oral antidiabetic agents, must be considered in the care of patients, e.g. euglycemic diabetic ketoacidosis under SGLT-2 inhibitors is a relevant problem. Insulin therapy is also evolving; knowledge of new preparations and of insulin pump therapy facilitates perioperative management. Both hypoglycemia and hyperglycemia, possibly with ketoacidosis, must be avoided. The purpose of this article is to provide an overview of the management of long-term medication in patients with diabetes mellitus.

Kernaussagen
  • Die Anzahl von Patienten mit Diabetes mellitus wird in den folgenden Jahren weiter deutlich ansteigen. Die Unterscheidung zwischen Typ-1- und Typ-2-Diabetes mellitus ist essenziell, da eine Fortführung der Insulinsubstitution bei Patienten mit DM Typ 1 zwingend erforderlich ist.

  • Die Diabetestherapie wird zunehmend individualisierter; medikamentöse Kombinationstherapien werden häufiger. Daher sollte auch der perioperative Umgang mit der Dauermedikation individualisiert erfolgen.

  • Substanzspezifische Nebenwirkungen bzw. unerwünschte Wirkungen, insbesondere der oralen Antidiabetika, müssen bei der Betreuung der Patienten berücksichtigt werden. Die (euglykäme) diabetische Ketoazidose unter SGLT-2-Inhibitoren stellt ein relevantes Problem dar.

  • Auch die Insulintherapie entwickelt sich weiter; Kenntnisse über neue Präparationen und über die Insulinpumpen-Therapie erleichtern den perioperativen Umgang.

  • Sowohl Hypoglykämien als auch Hyperglykämien, ggf. mit Ketoazidose, müssen vermieden werden.



Publikationsverlauf

Artikel online veröffentlicht:
26. Oktober 2021

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