Kardiologie up2date 2019; 15(02): 119-129
DOI: 10.1055/a-0661-9642
Diagnostische Verfahren und Bildgebung
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die CT-Koronarangiografie als elektive Diagnostik bei KHK-Verdacht

CT Coronary Angiography in Suspected Coronary Artery Disease
Silvia Smolka
,
Stephan Achenbach
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 June 2019 (online)

Zusammenfassung

Mit der koronaren CT-Angiografie (CTA) können atherosklerotische Plaques nachgewiesen und Stenosen erkannt sowie zuverlässig ausgeschlossen werden. Die CTA ist insbesondere bei Patienten mit eher niedriger Vortestwahrscheinlichkeit geeignet, um Koronarstenosen – und damit eine koronare Herzerkrankung – auszuschließen. Dies setzt aber voraus, dass die technischen Anforderungen erfüllt und die Patienten sorgfältig ausgewählt und vorbereitet sind.

Abstract

Coronary CT angiography (CTA) is increasingly used as a diagnostic test in patients with suspected coronary artery disease. Coronary CTA, if adequately performed, allows to identify coronary atherosclerotic plaque and detecting and particularly ruling out the presence of coronary artery stenoses can be achieved with a high degree of accuracy. Prospective studies have consistently shown a very good prognosis in patients with normal coronary CTA examinations. This makes coronary CTA a particularyly useful test to rule out coronary artery disease in patients with a relatively low pre-test likelihood, but high image quality, achieved through the use of high-end technology, adequate patient selection, and careful patient preparation, remains a prerequisite for reliable diagnostic results.

Kernaussagen
  • Die koronare CTA ist für Patienten mit Verdacht auf KHK und eher niedriger Prätest-Wahrscheinlichkeit geeignet, die eine gute Bildqualität erwarten lassen.

  • Voraussetzungen für eine gute Bildqualität sind: moderne Geräte mit EKG-Triggerung, erfahrene Untersucher, stabiler Sinusrhythmus, das zuverlässige Befolgen von Atemkommandos und das Fehlen ausgeprägten Übergewichts.

  • Zur Vorbereitung des Patienten gehören die Sicherstellung einer regelmäßigen, niedrigen Herzfrequenz (< 60 – 65 Schläge/Minute), ggf. unter Einsatz von Betablockern; Einhalten von Atemkommandos, Gabe von Nitraten.

  • Die Strahlenexposition bei der CTA liegt aktuell meist zwischen 2 und 5 mSv.

  • Mit der koronaren CTA können Koronarstenosen zuverlässig ausgeschlossen werden.

  • Die koronare CTA kann auch eine nicht hämodynamisch relevante KHK aufdecken. Hieraus können entsprechende therapeutische Konsequenzen erwachsen wie z. B. die primärprophylaktische Gabe von Statinen, wobei dies zwar durch retrospektive Analysen nahegelegt wird, aber nicht von prospektiv randomisierten Studien abgedeckt ist.

 
  • Literatur

  • 1 Montalescot G, Sechtem U, Achenbach S. et al. 2013 ESC guidelines on the management of stable coronary artery disease: the Task Force on the management of stable coronary artery disease of the European Society of Cardiology. Eur Heart J 2013; 34: 2949-3003 doi:10.1093/eurheartj/eht296
  • 2 Abbara S, Blanke P, Maroules CD. et al. SCCT guidelines for the performance and acquisition of coronary computed tomographic angiography: A report of the society of Cardiovascular Computed Tomography Guidelines Committee: Endorsed by the North American Society for Cardiovascular Imaging (NASCI). J Cardiovasc Comput Tomogr 2016; 10: 435-449 doi:10.1016/j.jcct.2016.10.002
  • 3 Hausleiter J, Meyer T, Hermann F. et al. Estimated radiation dose associated with cardiac CT angiography. JAMA 2009; 301: 500-507 doi:10.1001/jama.2009.54
  • 4 Achenbach S, Marwan M, Ropers D. et al. Coronary computed tomography angiography with a consistent dose below 1 mSv using prospectively ECG-triggered high-pitch spiral acquisition. Eur Heart J 2010; 31: 340-346 doi:10.1093/eurheartj/ehp470
  • 5 Earls JP, Berman EL, Urban BA. et al. Prospectively gated transverse coronary CT angiography versus retrospectively gated helical technique: improved image quality and reduced radiation dose. Radiology 2008; 246: 742-753 doi:10.1148/radiol.2463070989
  • 6 Hell MM, Bittner D, Schuhbaeck A. et al. Prospectively ECG-triggered high-pitch coronary angiography with third-generation dual-source CT at 70 kVp tube voltage: Feasibility, image quality, radiation dose, and effect of iterative reconstruction. J Cardiovasc Comput Tomogr 2014; 8: 418-425 doi:10.1016/j.jcct.2014.09.003
  • 7 Gerber TC, Carr JJ, Arai AE. et al. Ionizing radiation in cardiac imaging: a science advisory from the American Heart Association Committee on Cardiac Imaging of the Council on Clinical Cardiology and Committee on Cardiovascular Imaging and Intervention of the Council on Cardiovascular Radiology and Intervention. Circulation 2009; 119: 1056-1065 doi:10.1161/CIRCULATIONAHA.108.191650
  • 8 Stocker TJ, Deseive S, Leipsic J. et al. Reduction in radiation exposure in cardiovascular computed tomography imaging: results from the PROspective multicenter registry on radiaTion dose Estimates of cardiac CT angIOgraphy iN daily practice in 2017 (PROTECTION VI). Eur Heart J 2018; 39: 3715-3723 doi:10.1093/eurheartj/ehy546
  • 9 Bundesamt für Strahlenschutz. „Wie hoch ist die natürliche Strahlenbelastung in Deutschland?“ (August 2018). Im Internet: http://www.bfs.de/DE/themen/ion/umwelt/natuerliche-strahlenbelastung/natuerliche-strahlenbelastung_node.html Stand: 17.12.2018
  • 10 Menke J, Kowalski J. Diagnostic accuracy and utility of coronary CT angiography with consideration of unevaluable results: A systematic review and multivariate Bayesian random-effects meta-analysis with intention to diagnose. Eur Radiol 2016; 26: 451-458 doi:10.1007/s00330-015-3831-z
  • 11 George RT, Mehra VC, Chen MY. et al. Myocardial CT perfusion imaging and SPECT for the diagnosis of coronary artery disease: a head-to-head comparison from the CORE320 multicenter diagnostic performance study. Radiology 2014; 272: 407-416 doi:10.1148/radiol.14140806
  • 12 Nørgaard BL, Leipsic J, Gaur S. et al. NXT Trial Study Group. Diagnostic performance of noninvasive fractional flow reserve derived from coronary computed tomography angiography in suspected coronary artery disease: the NXT trial (Analysis of Coronary Blood Flow Using CT Angiography: Next Steps). J Am Coll Cardiol 2014; 63: 1145-1155 doi:10.1016/j.jacc.2013.11.043
  • 13 Min JK, Taylor CA, Achenbach S. et al. Noninvasive Fractional Flow Reserve Derived From Coronary CT Angiography: Clinical Data and Scientific Principles. JACC Cardiovasc Imaging 2015; 8: 1209-1222 doi:10.1016/j.jcmg.2015.08.006
  • 14 Newby DE, Adamson PD, Berry C. et al. Coronary CT Angiography and 5-Year Risk of Myocardial Infarction. N Engl J Med 2018; 379: 924-933 doi:10.1056/NEJMoa1805971
  • 15 Chow BJ, Small G, Yam Y. et al. Prognostic and therapeutic implications of statin and aspirin therapy in individuals with nonobstructive coronary artery disease: results from the CONFIRM (COronary CT Angiography EvaluatioN For Clinical Outcomes: An InteRnational Multicenter registry) registry. Arterioscler Thromb Vasc Biol 2015; 35: 981-989 doi:10.1161/ATVBAHA.114.304351
  • 16 Min JK, Taylor CA, Achenbach S. et al. Noninvasive Fractional Flow Reserve Derived From Coronary CT Angiography: Clinical Data and Scientific Principles. JACC Cardiovasc Imaging 2015; 8: 1209-1222 doi:10.1016/j.jcmg.2015.08.006
  • 17 Chow BJ, Small G, Yam Y. et al. Prognostic and therapeutic implications of statin and aspirin therapy in individuals with nonobstructive coronary artery disease: results from the CONFIRM (COronary CT Angiography EvaluatioN For Clinical Outcomes: An InteRnational Multicenter registry) registry. Arterioscler Thromb Vasc Biol 2015; 35: 981-989 doi:10.1161/ATVBAHA.114.304351