Diabetologie und Stoffwechsel 2018; 13(03): 263-269
DOI: 10.1055/a-0578-8112
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Wissensstand von Patienten und Gesundheitsberufen über Diabetes-bedingte Augenerkrankungen (Risikofaktoren, Früherkennung und Behandlung)

Knowledge of Patients and Health Professionals about Diabetes-related Eye Diseases (Risk Factors, Screening, Treatment)
Daniel Röck
1   Universitäts-Augenklinik Tübingen, Eberhard Karls Universität, Tübingen
,
Elisabeth Schnellbächer
2   VDBD Akademie, Berlin
,
Andreas Fritsche
3   Deutsches Zentrum für Diabetesforschung (DZD), Institut für Diabetesforschung und Metabolische Erkrankungen des Helmholtz Zentrums München an der Eberhard Karls Universität, Tübingen
4   Medizinische Universitätsklinik IV, Eberhard Karls, Universität, Tübingen
,
Tjalf Ziemssen
5   Autonomes und Neuroendokrinologisches Labor, Department für Neurologie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden
,
Focke Ziemssen
1   Universitäts-Augenklinik Tübingen, Eberhard Karls Universität, Tübingen
,
Lydia Marahrens
1   Universitäts-Augenklinik Tübingen, Eberhard Karls Universität, Tübingen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

01 January 2018

17 February 2018

Publication Date:
04 July 2018 (online)

Zusammenfassung

Die diabetische Retinopathie ist zwar von Betroffenen am meisten gefürchtet. Eine Auffrischung des Wissens über die Komplikation und ihre Behandlung stellt sich selbst für Betroffene und Experten in Gesundheitsberufen nicht einfach dar. Die Augenheilkunde steht als Fachrichtung etwas isoliert und weist weitere Spezialisierungen auf. Deshalb sollte mit dieser Studie der aktuelle Wissensstand und relevante Lücken strukturiert erfasst werden.

Material und Methoden Der etablierte Eye-Q Fragebogen (© National Eye Institute) wurde ins Deutsche übersetzt und mit Fragen zur optischen Kohärenztomografie (OCT) sowie intravitrealen operativen Medikamentenapplikation (IVOM) ergänzt. 810 Patienten mit Diabetes wurden im Rahmen der Querschnittsstudie (NCT02311504) an diabetologischen Schwerpunktpraxen befragt. Parallel wurde der Fragebogen durch 190 Ärzte und 90 Diabetesberater im Rahmen des 49. Diabetes-Kongress der Deutschen Diabetes Gesellschaft (DDG 2014) beantwortet.

Ergebnisse Während die mittlere Gesamtpunktzahl der Betroffenen mit Diabetes 4,9 (von 9 möglichen Punkten für den Eye-Q Komplex) betrug, erreichten die Gesundheitsexperten einen mittleren Score von 6,8. Die Ärztinnen und Ärzte (Diabetologen: 7,5, Internisten: 7,2, Hausärzte: 7,0) erzielten dabei ein besseres Ergebnis als Diabetesberater/innen (5,8) und Diabetesassistentinnen (5,7). Als schwerwiegend muss beachtet werden, dass nach wie vor noch ein erheblicher Teil der Betroffenen (272 von 805) frühe Warnzeichen für den Fall einer diabetischen Retinopathie erwartet. Weniger offensichtliche Auswirkungen des Diabetes am Auge wie das trockene Auge, die Katarakt oder das Glaukom wurden sowohl in der Patientengruppe als auch unter den Diabetes-Behandlern unterschätzt. Fragen zum Einsatz neuerer Diagnostik (OCT: 38 %) und Therapien (IVOM: 16 %) wurden selbst unter den befragten Fachleuten nur von einer Minderheit korrekt beantwortet.

Diskussion Bezüglich der Komplikationen der Augen haben die auf Diabetes spezialisierten Fachleute einen deutlichen Wissensvorsprung gegenüber den Betroffenen. Wissenslücken im Bereich der verschiedenen diabetischen Augenkomplikationen und insbesondere neuerer diagnostischer und therapeutischer Möglichkeiten unterstreichen aber den Bedarf eines intensiveren interdisziplinären Austausches und besserer Schulungsprogramme.

Abstract

Purpose To determine the level of knowledge of patients with diabetes and health care professionals who are specialized in diabetes or diabetes care regarding diabetic eye disease, their treatment and prevention.

Methods The Eye-Q questionnaire (© National Eye Institute) was translated into German and supplemented with questions about optical coherence tomography (OCT) and intravitreal drugs. 810 patients with diabetes, recruited in secondary diabetes care centers, answered the adapted questionnaire within a cross-sectional study (NCT02311504). In addition, 190 diabetes specialists and 90 diabetes advisors answered the same questions while attending the 49th congress of the German Diabetologic Society (DDG).

Results The mean score of the persons with diabetes was 4.9 (of 9 possible points for the Eye-Q questionnaire). In contrast, health professionals had a specific advantage in knowledge (all: 6.8, specialist physician: 7.5, specialists for internal medicine: 7.2, primary care physicians: 7.0, diabetes counselors: 5.8, diabetes assistants 5.7). A considerable number of patients (272 of 805) did still expect early warning signs with the occurrence of any retinopathy. Less obvious effects of diabetes on the eye like dry eye syndrome, cataract and glaucoma were clearly underestimated in the survey among persons affected as well as by caregivers. Questions regarding the use of OCT (38 %) and treatment with intravitreal drugs (16 %) were answered correctly only by a minority of the diabetes specialists.

Conclusions Health care professionals were found to have a superior knowledge in contrast to the persons affected. However, some complications in the diabetic eye are not so well known. Relevant gaps in knowledge exist about modern diagnostic and therapeutic modalities. The quite sobering results should encourage better interdisciplinary exchange and education programs.

 
  • Literatur

  • 1 Raum P, Lamparter J, Ponto KA. et al. Prevalence and Cardiovascular Associations of Diabetic Retinopathy and Maculopathy: Results from the Gutenberg Health Study. PLoSONE 2015; 10: e0127188
  • 2 Diabetes-Patienten-Verlaufsdokumentation (DPV), Kompetenznetz Diabetes mellitus, Hammes HP et al. Risk Factors for Retinopathy and DME in Type 2 Diabetes-Results from the German/AustrianDPVDatabase1. PLoSONE 2015; 10: e0132492
  • 3 IDF. Diabetes Atlas, 8th edition 2017. Im Internet: www.diabetesatlas.org letzter Zugriff: 20. Nov 2017
  • 4 Genz J, Scheer M, Trautner C. et al. Reduced incidence of blindness in relation to diabetes mellitus in southern Germany?. Diabet Med 2010; 27: 1138-1143
  • 5 Finger RP, Fimmers R, Holz FG. et al. Incidence of blindness and severe visual impairment in Germany: projections for 2030. Invest Ophthalmol Vis Sci 2011; 52: 4381-4389
  • 6 Fenwick EK, Xie J, Ratcliffe J. et al. The impact of diabetic retinopathy and diabetic macular edema on health-related quality of life in type 1 and type 2 diabetes. Invest Ophthalmol Vis Sci 2012; 53: 677-684
  • 7 Cavan D, Makaroff L, da Rocha FernandesJ. et al. The Diabetic Retinopathy Barometer Study: Global perspectives on access to and experiences of diabetic retinopathy screening and treatment. Diabetes Res Clin Pract 2017; 129: 16-24
  • 8 Hauner H, von Ferber L, Köster I. Ambulante Versorgung von Diabetikern. Eine Analyse von Krankenkassendaten der AOK Dortmund. Dtsch med Wschr 1994; 119: 129-134
  • 9 Cetin EN, Zencir M, Fenkçi S. et al. Assessment of awareness of diabetic retinopathy and utilization of eye care services among Turkish diabetic patients. Prim Care Diabetes 2013; 7: 297-302
  • 10 Bressler NM, Varma R, Doan QV. et al. Underuse of the health care system by persons with diabetes mellitus and diabetic macular edema in the United States. JAMA Ophthalmol 2014; 132: 168-173
  • 11 Keenum Z, McGwin Jr G, Witherspoon CD. et al. Patients’ Adherence to Recommended Follow-up Eye Care After Diabetic Retinopathy Screening in a Publicly Funded County Clinic and Factors Associated With Follow-up Eye Care Use. JAMA Ophthalmol 2016; 134: 1221-1228
  • 12 Mukamel DB, Bresnick GH, Wang Q. et al. Barriers to compliance with screening guidelines for diabetic retinopathy. Ophthalmic Epidemiol 1999; 6: 61-72
  • 13 Wang F, Javitt JC. Eye care for elderly Americans with diabetes mellitus. Failure to meet current guidelines. Ophthalmology 1996; 103: 1744-1750
  • 14 Saadine JB, Fong DS, Yao J. Factors associated with follow-up eye examinations among persons with diabetes. Retina 2008; 28: 195-200
  • 15 Walker EA, Basch CE, Howard CJ. et al. Incentives and barriers to retinopathy screening among African-Americans with diabetes. J Diabetes Complications 1997; 11: 298-306
  • 16 Nordrheinische Gemeinsame Einrichtung Disease-Management-Programme, Hagen B, Altenhofen L, et al. Qualitätssicherungsbericht 2013. Disease-Management-Programme in Nordrhein. Brustkrebs, Diabetes mellitus Typ 1/Typ 2, Koronare Herzkrankheit, Asthma/COPD. Düsseldorf: Nordrheinische Gemeinsame Einrichtung DMP; 2014 Im Internet: http://www.kvno.de/downloads/quali/qualbe_dmp13.pdf letzter Zugriff:
  • 17 Bertram B, Gante C, Hilgers RD. Zunahme der Untersuchungen wegen Katarakt, Glaukom, diabetischer Retinopathie und Makuladegeneration. Ophthalmologe 2013; 111: 757-764
  • 18 Bundesärztekammer (BÄK), Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV), Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF). Nationale VersorgungsLeitlinie Prävention und Therapie von Netzhautkomplikationen bei Diabetes – Langfassung. 2015 Version 1 Im Internet: 2. Auflage. www.netzhautkomplikationen.versorgungsleitlinien.de letzter Zugriff: 30.07.2017
  • 19 Fenwick EK, Lamoureux EL, Finger RP. et al. Patients’ causal beliefs about diabetic retinopathy. Optom Vis Sci 2013; 90: 874-882
  • 20 Silva PS, Horton MB, Clary D. et al. Identification of Diabetic Retinopathy and Ungradable Image Rate with Ultrawide Field Imaging in a National Teleophthalmology Program. Ophthalmology 2016; 123: 1360-1367
  • 21 Virgili G, Menchini F, Casazza G. et al. Optical coherence tomografy (OCT) for detection of macular oedema in patients with diabetic retinopathy. Cochrane Database Syst Rev 2015; 1: CD008081
  • 22 Virgili G, Parravano M, Menchini F. et al. Anti-vascular endothelial growth factor for diabetic macular oedema. Cochrane Database Syst Rev 2014; (10) CD007419
  • 23 Wagner H, Pizzimenti JJ, Daniel K. et al. Eye on diabetes: a multidisciplinary patient education intervention. Diabetes Educ 2008; 34: 84-89
  • 24 Beckman KA. Characterization of dry eye disease in diabetic patients versus nondiabetic patients. Cornea 2014; 33: 851-854
  • 25 Jin J, Sklar GE, Min SenOh V. et al. Factors affecting therapeutic compliance: A review from the patient’s perspective. Ther Clin Risk Manag 2008; 4: 269-286
  • 26 Buhk H, Lotz-Rambaldi W. Compliance und Patientenschulung bei Diabetes mellitus Typ 2. Bundesgesundheitsblatt-Gesundheitsforschung-Gesundheitsschutz 2001; 44: 5-13
  • 27 Norris SL, Engelgau MM, Narayan KM. Effectiveness of self-management training in type 2 diabetes: a systematic review of randomized controlled trials. Diabetes Care 2001; 24: 561-587
  • 28 Rubin RR, Peyrot M, Saudek CD. Effect of diabetes education on self-care, metabolic control, and emotional well-being. Diabetes Care 1998; 12: 673-679
  • 29 Kulzer B. Psychologische Aspekte bei Typ-2-Diabetes – Probleme der Therapiemotivation. Diabetes aktuell 2007; 5: 26-32
  • 30 Funatsu H, Hori S, Shimizu E. et al. Questionnaire survey on periodic ocular examination in Japanese diabetic patients. Am J Ophthalmol 2003; 136: 955-957
  • 31 Lewis D, Patel D, Yorston D. et al. A qualitative study in the United Kingdom of factors influencing attendance by patients with diabetes at ophthalmic outpatient clinics. Ophthalmic Epidemiology 2007; 14: 375-380
  • 32 Assal JP, Muhlhauser I, Pernet A. et al. Patient education as the basis for diabetes care in clinical practice and research. Diabetologia 1985; 28: 602-613
  • 33 Hu J, Dziumbala S, Lin J. et al. Inhibition of soluble epoxide hydrolase prevents diabetic retinopathy. Nature 2017; 552: 248-252
  • 34 Mansberger SL, Gleitsmann K, Gardiner S. et al. Comparing the effectiveness of telemedicine and traditional surveillance in providing diabetic retinopathy screening examinations: a randomized controlled trial. Telemed J E Health 2013; 19: 942-948
  • 35 Initiativgruppe „Früherkennung diabetischer Augenerkrankungen“ (IFDA). Im Internet: https://www.diabetes-auge.de/index.php/diabetische-augenerkrankungen/diabetische-netzhauterkrankung letzter Zugriff: 20. Nov 2018