Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2008-1081102
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Langwirkende Analoginsuline: Ergebnisse aus klinischen Studien mit Insulin glargin
Long acting insulin analogues: results of clincal studies with insulin glarginePublication History
eingereicht: 22.2.2008
akzeptiert: 17.4.2008
Publication Date:
06 August 2008 (online)
Zusammenfassung
Die Insulintherapie bei Diabetes-mellitus-Typ-2-Patienten ist ein gesundheitsökonomisch brisantes Thema. In diesem Beitrag wird diskutiert, welche medizinische Bedeutung die Therapie mit lang wirkenden Insulinanaloga für Patienten mit Typ-2-Diabetes hat. Studien zeigen, dass bei einer Diabetestherapie mit Insulin glargin die Rate der Hypoglykämien deutlich geringer ist als mit NPH-Insulin. Da eine Absenkung des HbA1c-Wertes mit erhöhter Hypoglykämiegefahr einhergeht, lässt sich dieses Ziel mit lang wirkendenen Insulinanaloga effektiver und sicherer erreichen.
Summary
The insulin treatment in type 2 diabetes mellitus (DM 2) is an explosive subject within health economics. This article discusses the significance of treating DM 2 patients with long-acting insulin analogues. Several studies have shown that the therapy with insulin glargine ist associated with a markedly lower rate of hypoglycaemia compared to NPH insulin. As the improvement of HbA1c is accompanied by a higher risk for hypoglycaemia, this goal is accomplished more effectively and safely with long acting insulin analogues.
Schlüsselwörter
Diabetes mellitus Typ 2 - Basalinsulin - Insulinanaloga - Insulin glargin
Key words
diabetes mellitus - basal insulin - insulin analogues - insulin glargine
Literatur
- 1 Alberti G. The DAWN (Diabetes Attitudes Wishes and Needs) Study. Practical Diabetes International. 2002; 19 22-249
- 2 Berthold H K, Gouni-Berthold I, Bestehorn K, Böhm M, Krone W. Kardiovaskuläre Risikofaktoren bei Typ-2-Diabetikern in Deutschland – ein Versorgungsparadox. Dtsch Arztebl. 2007; 104 A861-A867
- 3 Fritsche A, Häring H -U, Tögel E, Schweitzer M A. 4001 Study Group . Treat-To-Target with Add-On Basal Insulin: Can Insulin Glargine Reduce the Barrier to Target Attainment?. Diabetes. 2003; 52 (Suppl 1) A119
- 4 Fritsche A, Schweitzer M A, Häring H U. 4001 Study Group . Glimepiride combined with morning insulin glargine, bedtime neutral protamine hagedorn insulin, or bedtime insulin glargine in patients with type 2 diabetes. A randomized, controlled trial. Ann Intern Med. 2003; 138 952-959
- 5 Hauner H, Köster I, Schubert I. Trends in der Prävalenz und ambulanten Versorgung von Menschen mit Diabetes mellitus: Eine Analyse der Versichertenstichprobe AOK Hessen/KV Hessen im Zeitraum von 1998 bis 2004. Dtsch Arztebl. 2007; 104 A2799-A2805
- 6 Holstein A, Plaschke A, Egberts E H. Incidence and costs of severe hypoglycemia. Diabetes Care. 2002; 25 2109-2110
- 7 Lepore M, Pampanelli S, Fanelli C. et al . Pharmacokinetics and pharmacodynamics of subcutaneous injection of long-acting human insulin analog glargine, NPH insulin, and ultralente human insulin and continuous subcutaneous infusion of insulin lispro. Diabetes. 2000; 49 2142-2148
- 8 Mullins P, Sharplin P, Yki-Jarvinen H, Riddle M C, Haring H U. Negative binomial meta-regression analysis of combined glycosylated hemoglobin and hypoglycemia outcomes across eleven Phase III and IV studies of insulin glargine compared with neutral protamine Hagedorn insulin in type 1 and type 2 diabetes mellitus. Clin Ther. 2007; 29 1607-1619
- 9 Nathan D M. Finding new treatments for diabetes – how many, how fast… how good?. N Engl J Med. 2007; 356 437-440
- 10 Stratton I M, Adler A I, Neil H A. et al . Association of glycaemia with macrovascular and microvascular complications of type 2 diabetes (UKPDS 35): prospective observational study. BMJ. 2000; 321 405-412
- 11 The ACCORD Study Group . Effects of intesive glucose lowering in type 2 diabetes. NEJM. 2008; 358 2545-2559
-
12
The ADVANCE Collaboration
group. Intensive blood glucose control and vascular outcames in
patients with type 2 diabetes .
.
NEJM.
2008;
358
2560-2572
Prof. Dr. Andreas Fritsche
Universitätsklinikum Tübingen, Medizinische
Klinik, Abteilung IV
Otfried-Müller-Str.
10
72076 Tübingen
Phone: 07071/29-80590
Fax: 07071/29-5974
Email: Andreas.Fritsche@med.uni-tuebingen.de