Eur J Pediatr Surg 1996; 6(2): 75-77
DOI: 10.1055/s-2008-1066475
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Duodenal Atresia: A Comparison of Three Modes of Treatment

V.  Upadhyay , R.  Sakalkale , K.  Parashar , S. K. Mitra , R. G. Buick , P.  Gornall , J. J. Corkery
  • Department of Surgery, Children's Hospital, Birmingham, UK
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

To determine the most successful mode of treatment, 33 consecutive cases of duodenal atresia treated by duodenoduodenostomy and not associated with other gastro-intestinal anomalies were analysed retrospectively.

These patients have been placed in a nonrandomised fashion into one of three groups: Group A: Duodenostomy (side to side) with gastrostomy and transanastomotic feeding tube (n = 12); Group B: Duodenoduodenostomy (diamond shape) with jejunostomy feeding tube (n = 12); Group C: Duodenoduodenostomy (diamond shape) only (n = 9). A nasogastric tube was used in all cases. There was no difference between the groups for gestational age, birthweight, and age at operation.

The outcome measures used to compare these groups were the time taken to achieve full preanastomotic feeds and the duration of hospital stay.

There was no difference in time taken to achieve full pre-anastomotic feeds between Group A and Group B. Patients in Group C took significantly less time to achieve full pre-anastomotic feeds than either of the other two groups (p <0.05, Mann-Whitney U).

The duration of hospital stay was also significantly shorter for patients in Group C (median = 12 days) than for patients in either Group A or B (median = 24, 20 days respectively) (p <0.05, Mann-Whitney U).

Zusammenfassung

Wir untersuchten in einer retrospektiven Analyse 33 aufeinanderfolgende Fälle von Duodenalatresie, welche nicht mit weiteren gastrointestinalen Anomalien kombiniert waren und mit einer Duodenoduodenostomie behandelt wurden.

Diese Patienten wurden ohne Randomisierung in drei Gruppen eingeteilt. Die Gruppe A: Duodenoduodenostomie (Seitzu-Seit) mit Gastrostomie und transanastomaler Ernährungssonde (n = 12). Die Gruppe B: Duodenoduodenostomie (diamond shape) mit Jejunostomie-Ernährungssonde (n = 12). Die Gruppe C: Alleinige Duodenostomie (diamond shape) (n = 9). Eine nasogastrische Sonde wurde in allen Fällen benutzt. In den verschiedenen Gruppen bestand kein Unterschied in bezug auf das Gestationsalter, das Geburtsgewicht und das Alter bei der Operation.

Bestimmt wurde die Zeit, die bis zum Erreichen einer vollständigen oralen Ernährung benötigt wurde und die Dauer des Spitalaufenthaltes.

In bezug auf das Erreichen einer vollen oralen Ernährung fand sich kein Unterschied zwischen der Gruppe A und B. Die Patienten in der Gruppe C jedoch brauchten dazu eine signifikant kürzere Zeit (p <0,05, Mann-Whitney U).

Die Dauer der Hospitalisierung der Gruppe C war ebenfalls signifikant kürzer (median = 12 Tage) verglichen mit den Gruppen A und B (median 24 und 20 Tage)

Die Ergebnisse zeigen, daß eine ,,Diamond-shape" Duodenoduodenostomie sehr gute Ergebnisse zeigt und eine transanastomotische Ernährungssonde unnötig ist.