Eur J Pediatr Surg 1992; 2(6): 341-344
DOI: 10.1055/s-2008-1063474
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Isolated Bowel Injury in Blunt Abdominal Trauma in Childhood

G.  Schimpl , B.  Schmidt , H.  Sauer
  • Universitätsklinik für Kinderchirurgie Graz, Graz, Austria
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

From a total of 734 children with a blunt abdominal trauma admitted to the hospital in the past 15 years, 21 patients (3 %) sustained an isolated injury of the bowel (8 duodenal, 9 jejunal and 4 colon ruptures). All patients were laparotomized without a postoperative mortality. Accompanying abdominal injuries were seen only in duodenal ruptures (pancreatitis and one choledochal and pancreatic ruptures).

In 85 % the blunt violence was caused by bicycle accidents due to the handle bar, in one case by a car accident and in 3 children by falls. Accurate diagnosis was only possible regarding the history, the mechanism of the accident and an exact repeated clinical examination. Despite further investigations of blood chemistry laboratory findings, ultrasound and x-ray, no further confirmation of the diagnosis could be achieved. Complications, occurring in 14% of our patients, were not related to the trauma itself, but caused by a delayed diagnosis and therapy.

Zusammenfassung

Insgesamt wurden in den letzten 15 Jahren 734 Kinder nach einem stumpfen Bauchtrauma (SBT) behandelt. 21 von ihnen (3 %) hatten eine traumatische Darmruptur (8 Duodenalrupturen, 9 Jejunalrupturen und 4 Kolonrupturen). Intraabdominelle Begleitverletzungen lagen bei allen Duodenalrupturen vor (Pankreatitis, Pankreas- und Choledochusabriß), jedoch bei keinem Kind mit einer Jejunum- oder Kolonruptur. Alle Patienten wurden laparotomiert, ohne postoperative Mortalität.

In 85 % führten Fahrradstürze mit in 60 % sichtbaren abdominellen Prellmarken und in einem Patienten ein Autounfall und 3mal Stürze aus mittlerer Höhe zu Darmverletzungen.

Zur Diagnose haben sich ausschließlich die Erhebung einer genauen Anamnese, unter Berücksichtigung des Unfallmechanismuses und die wiederholte klinische Untersuchung als sicheres diagnostisches Vorgehen bewährt. Mit laborchemischen Untersuchungen und durch den Einsatz bildgebender Verfahren konnte keine wesentliche Erweiterung in der Diagnostik isolierter Darmrupturen erzielt werden. Komplikationen (14 %) resultieren nicht aus der Verletzung des Darmes selbst, sondern waren Folge einer verzögerten Diagnose und Therapie.