Z Orthop Unfall 1989; 127(4): 448-450
DOI: 10.1055/s-2008-1044699
© 1989 F. Enke Verlag Stuttgart

Aussagemöglichkeiten der ab 1988 geforderten L1-Statistik BPflV am Beispiel einer Orthopädischen Universitätsklinik

Information Value of the L1 Statistics Required as of 1988 (BPflV), Taking a University Orthopedic Clinic as an ExampleH.-J. Schepp, H. Kattenborn, A. Michel
  • Gießen
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Die in der L1-Statistik des Jahres 1986 erfaßten Daten von 2428 Fällen bzw. 1762 Patienten der Orthopädischen Klinik Gießen wurden ausgewertet. Die drei am häufigsten verschlüsselten Diagnosen (ICD-9-Codes 715, 717 und 722) werden gesondert betrachtet. Stationäre Mehrfachaufnahmen, Alter und Verweildauer werden diagnosebezogen analysiert. Die Kovarianzanalyse zeigt bei den Codes 715 und 722 eine geringe Abhängigkeit der Verweildauer vom Alter. Einschränkungen der Aussagemöglichkeiten ergeben sich u.a. durch unzuverlässige bzw. uneinheitliche Verschlüsselung, weshalb die Interpretation zurückhaltend erfolgen muß und die Forderung nach zentraler, EDV-unterstützter Codierung abgeleitet wird. Grundsätzlich können die Ergebnisse solcher Analysen für Pflegesatzverhandlungen wertvoll sein.

Abstract

1986's data of 2428 hospitalised cases resp. 1762 patients were evaluated. The three codes most frequently used based on ICD-9 (715, 717 and 722) were separately considered. Repeated admissions to the hospital, patient age and duration of hospitalisation were analysed with reference to diagnoses. Analysis of covariance presented a weak correlation between age and length of stay for the ICD-9-codes 715 and 722. The encoding of diagnoses by different physicians prooved to be unreliable and non-uniform. Therefore the encoding process should be centralized. Interpretation has to be made after careful examination of data. The results of more comprehensive statistics may be useful for negotiations concerning hospital allowance.