Eur J Pediatr Surg 1991; 1(6): 335-338
DOI: 10.1055/s-2008-1042515
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

The Effect of Steroid Treatment on Corrosive Oesophageal Burns in Children*

E.  Keskin , H.  Okur , U.  Koltuksuz , Ü.  Zorludemir , I.  Olcay
  • Department of Paediatric Surgery, Çukurova University, Faculty of Medicine, Adana, Turkey
* Presented in the 6th International Congress of Paediatric Surgeons, 29 August - 1 September 1989, Island, Turkey.
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

A retrospective study was done on corrosive oesophageal burns to ascertain the preventive effect of corticosteroids on stricture development. Within the last 12 years 351 children were admitted to our medical centre with a history of corrosive agent ingestion. In 235 of these the diagnosis of oesophageal burn was confirmed by means of oesophagoscopy. Children admitted within the first 48 hours received steroid, antibiotic and fluid therapy while fluid and antibiotics were given, if needed, in the rest. Forty-six of the children were lost to follow-up. The type of corrosive agent, the admission period, the degree of the burn and the stricture development were used as parameters. Stricture development was found statistically significant in late admitted patients vs. early admissions. This retrospective study suggests the effectiveness of corticosteroid treatment in preventing the stricture development.

Zusammenfassung

Die vorliegende retrospektive Studie, die korrosive Ösophagus-Verbrennungen untersucht, hat die Absicht, die Wirkungen der Kortikosteroide bei der Entwicklung von Stenosen festzustellen. In den letzten 12 Jahren haben 351 Patienten unsere Klinik aufgesucht, bei denen eine Anamnese mit Einnahme von korrodierenden Substanzen vorlag. Bei 235 Patienten wurde eine Ösophagus-Verätzung festgestellt. Kinder, die uns in den ersten 48 Stunden aufgesucht haben, bekamen Steroide, Antibiotika und eine Infusionsbehandlung. Bei den übrigen Patienten wurden, nur falls notwendig Antibiotika gegeben und eine Infusionsbehandlung eingeleitet. Sechsundvierzig Kinder sind nicht zur Nachkontrolle erschienen. Bei den steroidbehandelten Patienten waren Stenosen signifikant seltener als bei den zu spät zur Untersuchung kommenden Kindern.