Klin Monbl Augenheilkd 1994; 204(5): 274-278
DOI: 10.1055/s-2008-1035534
© 1994 F. Enke Verlag Stuttgart

Operationsresultate ein- und beidseitiger kongenitaler und traumatischer Katarakt vom Säuglings- bis Jugendalter

Visual Results After Surgery for Uni- and Bilateral Congenital and Traumatic Cataracts in Infants and ChildrenP. Hochstrasser, B. Gloor
  • Universitäts-Augenklinik Zürich (Dir.: Prof. Dr. B Gloor)
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung In einer retrospektiven Studie wird die Frage zu beantworten versucht, ob und wann einseitige und auch beidseitige kongenitale Katarakte operiert werden sollen, und ab welchem Lebensalter Linsenimplantationen - auch nach traumatischer Katarakt - sinnvoll sind.

Material und Methode In die Untersuchung eingeschlossen sind diejenigen 75 Patienten, welche im Zeitraum von 1985-1990 vor Ablauf des 20. Altersjahres in der Universitäts-Augenklinik Zürich kataraktoperiert worden sind, nämlich 26 Patienten mit kongenitaler Katarakt (14 einseitig, 12 beidseitig), 30 Patienten mit traumatischer, 19 Patienten mit sich nach der Geburt entwickelnder Katarakt verschiedener Genese.

Resultate Kongenitale Katarakt. Besser bei beidseitiger als bei einseitiger Katarakt. Amblyopiegefahr relativ gering. Erkrankungsalter unter 1 Jahr: Kollektiv bis 1990 zu klein, um Aussagen machen zu können. Bei einseitiger Katarakt besser, wenn Operation zwischen 5. und 15. Lebensjahr (V 0,4-1,0) als vor dem 5. Lebensjahr erfolgte (V 0,4), was auf unterschiedlicher Operationsindikation beruht. Die Patienten mit HKL zeigen ein besseres Visusergebnis als diejenigen ohne HKL. Gruppe varia (Katarakt nach Geburt). Einseitige und beidseitige Operation immer gerechtfertigt, wenn irgendwie möglich mit HKL. Cataracta traumatica: Gute Resultate, sobald HKL eingesetzt werden kann.

Schlußfolgerung Auch einseitige kongenitale Katarakte sind zu operieren, weil im Einzelfall erstaunliche Resultate möglich sind, insbesondere auch bei PHPV. Ausmaß und Art der Linsentrübung bestimmen die Indikation und den Zeitpunkt zum Eingriff. Kenntnisse über das Bulbus-wachstum, die bis jetzt gemachten Erfahrungen und die Erleichterung der Rehabilitation durch Einpflanzung einer Hinterkammerlinse rechtfertigen deren Applikation ab dem Alter von 18 Monaten.

Summary

Purpose In a retrospective study the question to be answered is if and at what time unilateral and/or bilateral congenital cataracts have to undergo surgical treatment and from what age of life lens implantation, also after traumatic cataract, is effective.

Material and methods The inquiry includes 75 patients who were treated by lensectomy at the Department of Ophthalmology, University of Zürich, before the end of the 20th year of their life in the period of 1985-1990. Of the test group, 26 patients had congenital cataracts (14 unilateral and 12 bilateral), 30 patients had traumatic cataracts and 19 patients had developmental cataracts of various etiology.

Results Congenital cataract. Patients with bilateral cataracts had better visual results than those with unilateral cataracts. The amblyopic risk is relatively small. For infants, being children under the age of one year, the test group until 1990 is not large enough to declare a valid test group. Depending on various indications of surgery, in cases with monocular lens opacity a higher visual acuity is reached if surgery is performed between the 5th and the 15th year (acuity 0.4-1.0) versus before the 5th year (acuity 0.4). Cases with a posterior chamber lens implant have better visual results than those without. Cataracta varia (cataract after birth). Unilateral and bilateral surgical procedures are always justified, where possible with an intraocular lens (IOL). Traumatic cataract. Successful results occur, as soon as an IOL can be implanted.

Conclusion Unilateral congenital cataracts have to be surgically treated. In individual cases, astonishing results are possible, particularly in cases with persistent hyperplastic primary vitreous (PHPV). The extent and type of the lenticular opacity determines the indication and the timeframe of the surgical procedures. Knowledge about the growth of the eye-ball, experiences to date and the easing of rehabilitation by implantation of a posterior chamber lens, justify its application after the age of 18 months.